Pondělí 16. prosince 2019, svátek má Albína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. prosince 2019 Albína

Šéf hradecké dopravky: Za nehodou je vždy řidič, telefonování bych zakázal

  17:40aktualizováno  17:40
Na českých silnicích ročně umírají stovky lidí. V loňském roce šlo o 502 životů. Podle šéfa dopravní policie v Královéhradeckém kraji Petra Duška za to mohou sami řidiči, kteří nejezdí tak, jak by měli. Stoupá například počet bezdůvodného přejetí do protisměru.

Šéf dopravní policie v Královéhradeckém kraji Petr Dušek. | foto: Jiří Fremuth, MF DNES

Za minulý rok zemřelo na silnicích v kraji 24 lidí. To je nejméně v historii, čemu za to vděčíme?
Faktorů je celá řada. Například obměna vozového parku, novější auta dávají posádce velkou šanci přežít. Pokud je tedy posádka připoutaná. Samozřejmě důležité je i správné poutání dětí, používání sedaček. Celá řada řidičů stále podceňuje používání pásů, třeba ve městě. Další kategorie jsou těhotné ženy, přežívá mýtus, že se nemají poutat, ale to není pravda. Musí jen být připoutané správně.

Další důvody?
Zvyšuje se zodpovědnost řidičů. To, že si při řízení uvědomují, že mohou svojí chybou nebo nebezpečnou jízdou někoho zabít. Stále je ale nejčastější příčina nehod nesprávný způsob jízdy. Nepozornost, telefonování, ladění rádia a tak dále - to vše může mít fatální důsledky. Kdyby každý dělal to, co má, pak by teoreticky nemělo dojít k nehodě. Bohužel jich řešíme 300 denně v celé zemi. Sice máme od roku 1961 nejméně mrtvých, ale stále to je zbytečně zmařených 502 životů.

Zpřísnil byste některé pokuty?
Určitě bych se zaměřil na nejzávažnější příčiny tragických dopravních nehod. Nedání přednosti, jízda na červenou a výrazné překročení rychlosti, tedy o víc než 50 kilometrů za hodinu. Loni jsme měli velký problém s bezdůvodným přejetím do protisměru (čtěte například v článku Řidič tahače se vyhýbal srážce s autem a vyklopil do pole návěs hnojiva). Nevíme proč. Nevěnoval se řidič zřejmě řízení? Z toho byly i čelní srážky s tragickými následky.

Zmínil jste jako jednu z příčin nehod telefonování - jaký na ně máte názor?
Z mého pohledu odvádí pozornost od řízení i telefonování s handsfree. Prostě ten hovor mi sebere část koncentrace, kterou bych jinak mohl věnovat řízení. Každému se asi stalo, že dotelefonuje a zpětně si nevybavuje, jak projel poslední tři vesnice.

Jak být lepším řidičem?
Je důležité předvídat. Příklad: jedu po hlavní, ale sleduji auta na vedlejší, jestli mi opravdu dají přednost. Pokud tam nějaké dojíždí, tak raději třeba sundám nohu z plynu a připravím se na tu horší variantu. Důležitá je už dopravní výchova dětí, ale zásadní je příklad rodičů. Děti pozorně sledují, jak řídíme. Pokud dítě vidí u svých rodičů, že porušují předpisy, pak to mohou přijmout jako normu.

Zmínil jste bezpečnější auta. Jak jsou na tom ti nechránění účastníci jako motorkáři, cyklisté a chodci?
I u nich úmrtí ubylo. Myslím si, že tady pomohly naše preventivní kampaně a pak také povinnost pro chodce mít na sobě reflexní prvek mimo obec za snížené viditelnosti. Stále je co zlepšovat.

Jak bezpečnostní situaci na silnicích ještě zlepšovat?
Je to o nás, jak budeme řídit. Pomoci ale mohou i dopravně inženýrské úpravy silnic. Hodně si slibujeme od pokračování dálnice D11 směrem do Polska. Dálnice je proti běžné silnici mnohem bezpečnější. Právě silnice první třídy z Hradce Králové do Náchoda dnes patří v kraji k těm nejrizikovějším.

Když mluvíme o tahu do Polska, daří se policii zkrotit zahraniční řidiče?
Troufám si říci, že ano. Pomáhají nám uložené kauce. Poslední dva roky jsme jich uložili ze všech krajů vůbec nejvíc. Všechny dostali zahraniční řidiči, většinu pak Poláci.

Každý řidič se setkává s agresivními řidiči - je to velký problém?
Já si myslím, že agresivita vzniká v místech dopravních omezení. Ti agresivní, kteří spěchají, se pak snaží agresivně předjíždět, vynucovat si přednost. Že by to byla častá příčina nehod, tak to si netroufnu říct. Pokud budeme považovat za agresivitu velké překročení rychlostního limitu, tak už jsme dlouho neřešili řidiče, který by jel po dálnici přes 200 kilometrů za hodinu. Před deseti lety jsme chytili někoho přes 200 snad každý týden.

Nová technika tedy pomáhá?
Je to tak. Teď máme třeba nové dalekohledy, které umí nahrát ty nejzávažnější přestupky. Na kilometr přečteme registrační značku. Můžeme tak na dálku dokumentovat předjíždění v místech, kde se to nesmí, telefonování, jízdu bez pásu.

Na co se chcete letos zaměřit?
Chceme postihovat nejzávažnější příčiny tragických nehod, být hodně vidět na silnicích, zaměřit se na odhalování řidičů pod vlivem návykových látek nebo na prevenci věnování se řízení.

  • Nejčtenější

ANKETA: Ve kterém kraji stojí nejkrásnější vánoční strom?

V centrech měst opět panuje adventní nálada a na náměstích se tyčí nazdobené vánoční stromy. Vyberte v tradiční anketě...

Hasiče trápí požár chaty v Krkonoších, do terénu nedostanou techniku

Jedna z chat nacházejících se poblíž sjezdovky v Peci pod Sněžkou začala v neděli hořet. Hasiči při zásahu nemohou však...

Hradec je v semifinále hokejové Ligy mistrů, ovládl duel v Zugu

Královéhradečtí hokejisté si zahrají semifinále Ligy mistrů. Ve čtvrtfinálové odvetě uspěli ve švýcarskému Zugu 4:0 a...

Osmaosmdesátiletý řidič narazil autem do autobusu, neměl zdravotní posudek

Osmaosmdesátiletý řidič osobního auta u Všestar na Královéhradecku přejel do protisměru, kde se čelně střetl s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž zahynul při servisu lyžařského vleku u Tetřevích bud v Krkonoších

Při servisní práci na lyžařském vleku na Tetřevích boudách v Krkonoších zemřel 39letý muž. Zřejmě ho zachytilo tažné...

Premium

Neustále se mě ptají na honorář, říká „holčička“ z reklamy s prasátkem

Tak nám ta malá holčička z prasátkové reklamy na kofolu trochu povyrostla. Už jí je dvacet, jmenuje se Sandra Flemrová...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Architekti poradí Pilníkovu, jak podtrhnout historii a zbavit se aut

Městečko Pilníkov na Trutnovsku chce revitalizovat svůj střed. Architekti řeší zeleň, dopravu i povrchy cest. Město...

Inspekce odstavila čističku, která patří firmě zasažené výbuchem v Hamru

Česká inspekce životního prostředí zastavila provoz čistírny odpadních vod v Březhradu v Hradci Králové. Firma Purum ji...

Ve Špindlerově Mlýně už se lyžuje. Krkonoše nabízejí 20 kilometrů tratí

Návštěvníky Krkonoš čeká první velký lyžařský víkend. Lanovky a vleky se prvně rozjely ve Špindlerově Mlýně a Mladých...

Středověké klenoty nic nechrání, majitelé je smějí klidně zbourat

Malý Bezděz, Stohánek, Falkenburg u Heřmanic v Podještědí, Myšlín, Zbyny u Svébořic a další. Třem desítkám významných...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz