Česká Skalice, Týniště nad Orlicí, Vrchlabí, Chlumec nad Cidlinou, Třebechovice pod Orebem. Tolik jen velmi stručný výčet nejzanedbanějších nádražních budov v Královéhradeckém kraji.
O jejich špatném stavu dobře ví i vedení Českých
plánované opravyprosklené zastřešení na hlavním nádraží v Hradci Králové stanice Slezské Předměstí Česká Skalice Týniště nad Orlicí Dvůr Králové nad Labem Praskačka Náchod Vrchlabí Chlumec nad Cidlinou |
"Nádraží je v hrozném stavu, budova by potřebovala novou fasádu, lavičky a dveře zase nový nátěr. Ze staré střechy prší na peron a na záchod bych se vůbec neodvážila jít," popisuje žalostný stav chlumeckého nádraží Alena Felklová, která denně dojíždí za prací do Prahy.
Neutěšený a nevyrovnaný stav nádražních budov v kraji dokumentuje právě trasa mezi Hradcem Králové a Prahou. Cestující vidí z okénka vlaku fasády svítící novotou v Dobřenicích a Káranicích, ale i oprýskané omítky a zrezivělé sloupy v Praskačce nebo v Chlumci nad Cidlinou.
České dráhy vlastní po celé republice zhruba 1200 výpravních budov a postupně je opravují. V příštím roce chtějí investovat do rekonstrukcí budov přes 300 milionů korun.
Malé zastávky půjdou poslední
"V dlouhodobém výhledu České dráhy počítají se 120 stavebními akcemi. Jejich realizace bude probíhat v závislosti na finančních prostředcích několik příštích let. V horizontu čtyř až pěti let bychom chtěli dokončit rekonstrukci asi 200 nejfrekventovanějších stanic," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Kolik nádražních budov v regionu se skutečně dočká obnovy, bude jasné až z hospodářského a investičního plánu na příští rok, které ČD teprve zpracovávají.
Připravuje se modernizace asi devíti nádraží v kraji, opraveno má být prosklené zastřešení na hlavním nádraží v Hradci Králové a železniční stanice Slezské Předměstí.
V Chlumci opraví alespoň okolí nádraží
V plánu je také rekonstrukce výpravních budov v České Skalici a Týništi nad Orlicí. Dále se připravují projekty do Operačního programu životního prostředí, které by měly umožnit zateplení nádražních budov ve Dvoře Králové nad Labem, Praskačce, Náchodě, Vrchlabí a Chlumci nad Cidlinou.
Zanedbaná nádraží, se kterými se desítky let nic nedělalo, nyní mají šanci na modernizaci. Dráhy budou přednostně opravovat stanice s velkým počtem nastupujících cestujících. Malá nádražíčka si tedy pravděpodobně počkají.
V Chlumci nad Cidlinou v nejbližší době nejspíš nedojde k opravě nádražní budovy, ale městu se povedlo zajistit alespoň úpravy v okolí. Příští rok tak vznikne nový prostor před nádražím hned po rekonstrukci potrubí a silnice.
"Rádi bychom spojili velkou investici do oprav vodovodu a kanalizace v Nádražní ulici s rekonstrukcí nádraží, protože Chlumec je významný železniční uzel. O opravě budovy se stále jedná, ale počítáme se zámkovou dlažbou, zvýší se kapacita parkovacích míst, přibudou stojany na kola a nové lavičky," uvedl starosta Chlumce Miroslav Uchytil.
Některé stanice ničí vandalové
Zatímco nádražní budovy mají naději na modernizaci, zastávky a některé menší stanice na lokálkách budou pustnout dál. Chátrající stanice jsou například na Broumovsku, na trase mezi Trutnovem a Teplicemi nad Metují jsou mnohé uzavřeny a ničí je vandalové.
Takové stanice a zastávky jsou stejně jako nástupiště a podchody na nádražích v majetku státní organizace Správa železniční dopravní cesty a podle jejího mluvčího jejich opravy nejsou v plánu.
"Rekonstrukce sice připravujeme, ale v nejbližší době se nepředpokládá jejich realizace. Nyní se zaměřujeme na dostavby velkých koridorů, které se Královéhradeckého kraje netýkají," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.
V soutěži vyhrála Choceň
V kraji jsou nepochybně i výstavní "kousky". Třeba ostroměřské a trutnovské nádraží v minulých letech vyhrály soutěž o titul nejkrásnější nádraží roku. Letos o ocenění bojovalo také nádraží v Kopidlně na Jičínsku, ale nakonec vyhrála stanice Choceň.
V loňském roce České dráhy vyřešily financování osobní dopravy a nově budou na modernizaci budov využívat finanční prostředky získané například pronájmy nebo prodejem majetku. "V minulosti byly příjmy z majetkového podnikání určeny na úhradu ztrátových regionálních vlaků. Nyní bude možné využívat více peněz na rekonstrukce," vysvětlil Šťáhlavský.
Za posledních pět let zrekonstruovaly dráhy čtyři nádražní budovy v hradeckém kraji za 44 milionů korun. Kompletní proměnou prošla nádraží v Trutnově, Červeném Kostelci, stanice v Borohrádku a Solnici.