Hradec chce jezdit na elektřinu, do nových vozů MHD dá čtvrt miliardy

  9:55aktualizováno  9:55
Skoro čtvrt miliardy korun získá Hradec Králové na nákup 20 elektrobusů a bateriových trolejbusů. Kvůli růstu sídliště vznikne rovněž nová linka MHD s konečnou u Petrofu a rychlé dobíjecí stanice.

Městská hromadná doprava v Hradci Králové přidá novou linku zdarma. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradecký dopravní podnik začal elektrobusy ve flotile MHD testovat už před čtyřmi lety. O rok později přibyl další elektrobus a zatím poslední do hradeckých ulic vyjel v únoru 2015.

Dosud jen nesmělé testování se už letos změní v opravdovou elektrickou revoluci. Město pořídí hned 20 ekologických autobusů a navrch i tři trolejbusy s bateriovým pohonem.

Zatímco třeba Brno se rozhodlo jít cestou nákupu autobusů na stlačený zemní plyn, na které dostalo z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) 411 milionů korun, Hradec Králové vsadil na elektrobusy a již najisto může počítat s dotací 236 milionů korun.

Takzvané bezemisní vozy budou cestující vozit i v dalších městech, ale Hradec dokázal z programu vydolovat podstatně víc než Olomouc (164 milionů), České Budějovice (119 milionů) i Frýdek-Místek (80 milionů).

Elektrobusy dorazí na etapy

„O získání dotace na nákup ekologických vozidel byl podle ministerstva pro místní rozvoj enormní zájem. Z 37 žádostí o podporu jich vyhovělo 35, ale podporu získá pouze 13 projektů včetně toho našeho,“ říká Karel Vít, vedoucí odboru rozvoje města na hradeckém magistrátu.

Nové elektrobusy budou do Hradce přijíždět po etapách. Prvních pět dorazí v listopadu, po dalších pěti pak v únoru, květnu a srpnu 2018. To ale není vše, ve hře je dalších více než 80 milionů korun na další (elektro)investice dopravního podniku.

„Usilujeme o získání dotace 61,2 milionu korun na pořízení šesti trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem. V nejbližších dnech vypíše dopravní podnik veřejnou soutěž,“ upozorňuje ředitel společnosti Miloslav Kulich.

Ještě letos se začne stavět nová trolejbusová trať do lokality Pod Strání s rozpočtem kolem 20 milionů korun. Oba projekty by tentokrát hradily Integrované územní investice (ITI) na rozvoj hradeckopardubické aglomerace.

Dražší pořizovací cena, zato mnohem levnější provoz

Jasné je i nasazení bateriových trolejbusů. Tři z nich mají zajíždět k Petrofu, kde rostou nové bytové domy (psali jsme zde). Linka bude nejspíš od února 2018 kolovat na trase terminál - magistrát města - Hotel Garni - Na Brně - Nová Plachta s konečnou v ulici U Parku mezi kruhovými objezdy.

Rovněž příští rok nahradí dosluhující kloubové autobusy na lince 27 nové trolejbusy, budování tratě na točnu Pod Strání by mělo trvat nejméně půl roku.

Fotogalerie

Elektrobusy by kromě již tradičních linek mohly najít uplatnění například na Velkém náměstí, respektive až po chystané rekonstrukci historického centra, kde by mohly stavět na jedné či dvou zastávkách (více čtěte zde).

Test tří téměř bezhlučných autobusů v posledních třech letech ukázal zajímavou věc: ani jeden nesplnil očekávání.

„Žádný z těchto vozů nesplňuje zcela požadavky dopravního podniku. Znamená to, že budeme poptávat vozy s jinými technickými parametry. Sběr provozních poznatků však umožnil lepší nastavení kritérií výběru dodavatele nových elektrobusů a také jsme si udělali názor na způsob jejich rychlého dobíjení,“ konstatuje vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna.

Právě rychlé dobíjení je požadavkem nejen při nákupu smartfonů, ale i nových elektrobusů. „Taková rychlonabíjecí místa by měla být vybudována na terminálu hromadné dopravy a na konečné Cihelna. Ve vozovnách dopravního podniku je a bude pomalé nabíjení,“ uzavírá Meduna.

Kromě menšího dojezdu je nevýhodou elektrobusů i vyšší cena. Autobus s akumulátorem je oproti tomu naftovému více než dvojnásobně drahý - stojí asi devět milionů korun. Na druhou stranu je ale úsporný, a to nejen k životnímu prostředí. Zatímco kilometr jízdy v dieselovém autobusu vyjde asi na 12 korun, u elektrobusu jsou to jen tři koruny.

Nejčtenější

Kometa veze z Hradce dvě výhry, Olomouc dokonala obrat v Plzni

Petr Holík (uprostřed) se raduje s brněnskými spoluhráči z gólu v síti Hradce.

Ve druhém čtvrtfinálovém utkání hokejové Tipsport extraligy dala Olomouc zapomenout na debakl z úvodní bitvy s Plzní....

Policisté v Hradci stíhají řidiče v limuzíně po policejním prezidentovi

Policejní Audi A8 dosahuje 250 kilometrů v hodině, bude kontrolovat D11 u...

Policisté v Královéhradeckém kraji dostali limuzínu značky Audi pro skrytý dohled na dálnici D11 a silnicích první...

Z hlíny hřbitova lezly kosti i čelist. Přeháníte, odbyli stěžovatelku

Ostatky na hřbitově v Novém Bydžově

Zanedbané hroby v Novém Bydžově na Královéhradecku „ožívají“. V hlíně se tu totiž objevily zuby a kosti. Je to obecný...

Dlouhé roky příprav skončily, u Opatovic začala stavba D35 do Časů

Ve čtvrtek začala v Opatovicích nad Labem stavba dálnice D35.

V Opatovicích nad Labem slavnostně zahájili stavbu úseku dálnice D35 do Časů. Po dokončení plánovaném na rok 2022 se...

POHLED: Vynášel Erat doma koš? Nebo čím si zasloužil snížit trest?

Brněnští hokejisté Zbyněk Michálek (vlevo) a Martin Erat útočí na branku Zlína.

V pondělí měl ještě coby „trestanec“ sedět na tribuně a do samotného play off naskočit až v úterý. Až ve druhém zápase...

Další z rubriky

Mladíci obraceli koše, zvonili na zvonky. Pak poničili hřbitovní sochy

Vandalové poškodili sochy v Železnici v únoru 2019.

Spoušť za sebou nechali dva hoši při nočním tahu po Železnici na Jičínsku. V opilosti se bavili napřed převracením košů...

Mlha a křik dětí. Hasiči trénují na novém polygonu u zóny v Rychnově

Hasiči v Rychnově nad Kněžnou trénují v polygonu zásahy v bytech i průmyslových...

Hasiči v Rychnově nad Kněžnou začnou cvičit na novém polygonu. Vyzkouší si situace v složitých podmínkách, hlavně v...

VIDEO: Bledule ozdobily hektar v parku u kosteleckého zámku Kinských

Zámecký park v Kostelci nad Orlicí zdobí koberce bledulí.

Statisíce bledulí rozkvetly v zámeckém parku v Kostelci nad Orlicí na Rychnovsku. V zalesněné nivě řeky je jich hotová...

Najdete na iDNES.cz