Dopravní podnik chce zamezit úbytku šoférů, za volant láká ženy

  8:45aktualizováno  8:45
Řidiči linkových autobusů stárnou a mladí se za volant příliš nehrnou. Odrazuje je zodpovědnost i nízké platy, kvůli kterým jsou teď řidiči v kraji ve stávkové pohotovosti. Dopravní podnik v Hradci Králové takové starosti zatím nemá, i tak se snaží zaujmout nové zaměstnance. V nové kampani zkouší zacílit na ženy.

Nízkopodlažní autobusy hradeckého dopravního podniku (16. 1. 2013) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když koncem loňského roku začali řidiči linkových autobusů v Královéhradeckém kraji protestovat proti plánovanému tendru na zajištění autobusové dopravy v regionu, upozornili tím na dva zásadní problémy: nízké platy a zvyšující se průměrný věk.

Hradecký Dopravní podnik zatím ještě úbytek řidičů netrápí, avšak i tak činí preventivní opatření. Kromě vyššího ohodnocení oproti řidičům linkových autobusů nyní zkouší lanařit i více žen, kterých v Hradci nyní jezdí za volantem městských autobusů a trolejbusů historicky nejvíce.

Za volantem autobusu

  • 25 řidiček nyní pracuje v hradeckém dopravním podniku. V roce 2000 jich bylo jen sedm
  • 23 tisíc korun je průměrný plat šoféra hradecké MHD, linkoví mají základ 12,5 tisíce
  • 2 řidiči do 30 let jezdí v hradecké MHD. Většina šoférů v Hradci je starší 40 let

Meziměstské autobusy běžně řídí i šoféři důchodového věku, převládající skupinou jsou pak ti, které odchod do penze čeká do deseti let. Zvyšující se průměrný věk svých šoférů však zaznamenává i hradecký Dopravní podnik.

„Rozhodující podíl mezi 240 řidiči, které máme, převyšuje věk 40 let. Mladé mezi 24 a 30 lety zaměstnáváme jen dva,“ upozorňuje personalista dopravního podniku Jiří Hladký.

Proti budoucímu možnému nedostatku kvalifikovaných šoférů se proto městská firma nově snaží bojovat náborem žen, které chce přesvědčit, že práce za volantem nemusí být jen mužská záležitost a co je důležitější: za volantem si vydělají víc než například za kasou v supermarketu.

Náborová kampaň s vnadnou blondýnou dopravnímu podniku sice vynesla nominaci na anticenu Sexistické prasátečko, ale svůj účel nejspíš měla. Protože zatímco před dvěma lety podnik zaměstnával 19 řidiček, letos jich je už 25.

„V poslední době máme historicky nejvyšší počet žen za volantem. Neklademe na ně žádný extrémní požadavek stran technického vzdělání,“ popisuje Hladký.

Před dvaceti a více lety byla řidička městského autobusu či trolejbusu ojedinělým úkazem. Na přelomu tisíciletí v Hradci řídilo jen sedm žen. Nyní v nich však dopravní podnik vidí budoucnost.

Za volantem si vydělají více než za kasou

„Velkou motivací je pro ně mzda, která je vyšší než například v supermarketu, kde práce není o nic lehčí,“ říká mluvčí dopravního podniku František Meduna.

Průměrný plat řidiče hradeckého dopravního podniku je totiž kolem 23 tisíc korun hrubého, což některým povoláním spolehlivě konkuruje. Šoféři meziměstských autobusů, kteří jsou stále ve stávkové pohotovosti, si totiž bez příplatků a přesčasů vydělají v průměru 12,5 tisíce korun.

„Řidič má základní plat 100 korun na hodinu a k němu příplatky za služby o víkendu či noční. Po tříměsíční zkušební lhůtě dostávají i osobní ohodnocení. Samozřejmostí je, že ženy mají shodnou finanční odměnu jako muži. Mzda se stanovuje podle odpracovaných hodin,“ říká personalista, podle nějž je práce u dopravního podniku pro ženy atraktivní i proto, že si při ní mohou lépe organizovat rodinný život.

„Rozpis směn máme na několik měsíců dopředu, což zaměstnancům umožňuje plánovat osobní volno s rodinou, pro kterou mají i jiné bonusy, například zvýhodněné jízdné,“ vysvětluje Hladký.

Řidičky se nemusí obávat ani toho, že by musely na vozech provádět jakoukoliv údržbu či drobné opravy. „Tento servis plně zajišťují naši dílenští specialisté,“ potvrzuje Meduna.

Řidičem či řidičkou v hradeckém dopravním podniku se může stát každý, kdo je trestně i řidičsky bezúhonný, starší 21 let, zdravotně způsobilý a projde potřebným výcvikem. Nemusí ani zpočátku mít řidičský průkaz skupiny D na autobusy.

„S těmito případy nám pomáhá rekvalifikace s finanční pomocí úřadu práce,“ vysvětluje personalista.

Kromě rekvalifikací vyhledávají službu u dopravního podniku často i ženy těsně po dokončení studia. Jednou z nich je například Hana Richterová, která patří k nejdéle sloužícím šoférkám.

„Po volantu jsem začala pokukovat už na gymnáziu. Po mateřské jsem pak nastoupila do dopravního podniku do kanceláře. Tam mne od toho trochu zrazovali, ale snu o řízení jsem se nevzdala,“ popsala své začátky Richterová, která Hradečáky vozí po městě již skoro čtvrt století.

Nejčtenější

Táta jim v Rychnově zastřelil maminku. Byl to psychopat, napsaly děti

Penzion v Rychnově nad Kněžnou, kde muž vystřelil na manželku

Když Miloslav D. ve čtvrtek v Rychnově nad Kněžnou zastřelil svou manželku, řada místních, kteří útočníka znali, na...

Tragická srážka auta a vlaku u Jaroměře. Na místě zemřeli čtyři lidé

Při tragické srážce osobního auta a vlaku v Černožicích u Jaroměře zemřeli 4...

K tragické nehodě vlaku a osobního automobilu vyjížděly v neděli odpoledne všechny složky integrovaného záchranného...

Den po smrti čtyř lidí kopou na přejezdu v Černožicích základy pro závory

Přejezd v Černožicích (15.7.2019).

V Černožicích, kde v neděli zemřeli čtyři lidé po srážce auta a vlaku na přejezdu, místní už řadu let žádají závory. Na...

Rychnov vyhlásil sbírku na pomoc pozůstalým dětem po vraždě v restauraci

Penzion v Rychnově nad Kněžnou, kde muž vystřelil na manželku

Radnice v Rychnově nad Kněžnou vypsala veřejnou sbírku na pomoc třem pozůstalým dětem po ženě, kterou ve čtvrtek večer...

Výbuch lahve na šlehačku není trestný čin, zraněnou o vadě včas informovali

Nebezpečná lahev na přípravu šlehačky

Policie odložila případ z letošních Vánoc, kdy 52letou ženu z Hradce Králové těžce zranila exploze tlakové lahve na...

Další z rubriky

V Brně se socha Masaryka ztratila, slévači v Horní Kalné odlijí novou

Sochař Ladislav Jezbera s voskovým pozitivem T. G. Masaryka (18. 7. 2019)

Podkrkonošská slévárna v Horní Kalné vyrábí bronzový odlitek T. G. Masaryka pro brněnské výstaviště. Bude věrnou kopií...

Cesta z Růžové hory na Sněžku je opět otevřená, její oprava ale pokračuje

Jantarovou cestu na hřebenech Krkonoš kameníci opravují tradičním štětováním.

Turisté v Krkonoších mohou od pátku znovu procházet cestou z Růžové hory na Sněžku. Řemeslníci za více než měsíc...

Trutnovští vyhráli boj o podobu Kauflandu, posune se dál od domů

Trutnovský Kaufland čeká přestavba. Místní se brání, aby se obchod posunul blíž...

Přestavba obchodního domu Kaufland v Trutnově se podřídí požadavkům obyvatel i radnice. Původně měl obchod stát jen...

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR AUTOMATIZACE S AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz