Dopravní podnik chce zamezit úbytku šoférů, za volant láká ženy

  8:45
Řidiči linkových autobusů stárnou a mladí se za volant příliš nehrnou. Odrazuje je zodpovědnost i nízké platy, kvůli kterým jsou teď řidiči v kraji ve stávkové pohotovosti. Dopravní podnik v Hradci Králové takové starosti zatím nemá, i tak se snaží zaujmout nové zaměstnance. V nové kampani zkouší zacílit na ženy.

Nízkopodlažní autobusy hradeckého dopravního podniku (16. 1. 2013) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když koncem loňského roku začali řidiči linkových autobusů v Královéhradeckém kraji protestovat proti plánovanému tendru na zajištění autobusové dopravy v regionu, upozornili tím na dva zásadní problémy: nízké platy a zvyšující se průměrný věk.

Hradecký Dopravní podnik zatím ještě úbytek řidičů netrápí, avšak i tak činí preventivní opatření. Kromě vyššího ohodnocení oproti řidičům linkových autobusů nyní zkouší lanařit i více žen, kterých v Hradci nyní jezdí za volantem městských autobusů a trolejbusů historicky nejvíce.

Za volantem autobusu

  • 25 řidiček nyní pracuje v hradeckém dopravním podniku. V roce 2000 jich bylo jen sedm
  • 23 tisíc korun je průměrný plat šoféra hradecké MHD, linkoví mají základ 12,5 tisíce
  • 2 řidiči do 30 let jezdí v hradecké MHD. Většina šoférů v Hradci je starší 40 let

Meziměstské autobusy běžně řídí i šoféři důchodového věku, převládající skupinou jsou pak ti, které odchod do penze čeká do deseti let. Zvyšující se průměrný věk svých šoférů však zaznamenává i hradecký Dopravní podnik.

„Rozhodující podíl mezi 240 řidiči, které máme, převyšuje věk 40 let. Mladé mezi 24 a 30 lety zaměstnáváme jen dva,“ upozorňuje personalista dopravního podniku Jiří Hladký.

Proti budoucímu možnému nedostatku kvalifikovaných šoférů se proto městská firma nově snaží bojovat náborem žen, které chce přesvědčit, že práce za volantem nemusí být jen mužská záležitost a co je důležitější: za volantem si vydělají víc než například za kasou v supermarketu.

Náborová kampaň s vnadnou blondýnou dopravnímu podniku sice vynesla nominaci na anticenu Sexistické prasátečko, ale svůj účel nejspíš měla. Protože zatímco před dvěma lety podnik zaměstnával 19 řidiček, letos jich je už 25.

„V poslední době máme historicky nejvyšší počet žen za volantem. Neklademe na ně žádný extrémní požadavek stran technického vzdělání,“ popisuje Hladký.

Před dvaceti a více lety byla řidička městského autobusu či trolejbusu ojedinělým úkazem. Na přelomu tisíciletí v Hradci řídilo jen sedm žen. Nyní v nich však dopravní podnik vidí budoucnost.

Za volantem si vydělají více než za kasou

„Velkou motivací je pro ně mzda, která je vyšší než například v supermarketu, kde práce není o nic lehčí,“ říká mluvčí dopravního podniku František Meduna.

Průměrný plat řidiče hradeckého dopravního podniku je totiž kolem 23 tisíc korun hrubého, což některým povoláním spolehlivě konkuruje. Šoféři meziměstských autobusů, kteří jsou stále ve stávkové pohotovosti, si totiž bez příplatků a přesčasů vydělají v průměru 12,5 tisíce korun.

„Řidič má základní plat 100 korun na hodinu a k němu příplatky za služby o víkendu či noční. Po tříměsíční zkušební lhůtě dostávají i osobní ohodnocení. Samozřejmostí je, že ženy mají shodnou finanční odměnu jako muži. Mzda se stanovuje podle odpracovaných hodin,“ říká personalista, podle nějž je práce u dopravního podniku pro ženy atraktivní i proto, že si při ní mohou lépe organizovat rodinný život.

„Rozpis směn máme na několik měsíců dopředu, což zaměstnancům umožňuje plánovat osobní volno s rodinou, pro kterou mají i jiné bonusy, například zvýhodněné jízdné,“ vysvětluje Hladký.

Řidičky se nemusí obávat ani toho, že by musely na vozech provádět jakoukoliv údržbu či drobné opravy. „Tento servis plně zajišťují naši dílenští specialisté,“ potvrzuje Meduna.

Řidičem či řidičkou v hradeckém dopravním podniku se může stát každý, kdo je trestně i řidičsky bezúhonný, starší 21 let, zdravotně způsobilý a projde potřebným výcvikem. Nemusí ani zpočátku mít řidičský průkaz skupiny D na autobusy.

„S těmito případy nám pomáhá rekvalifikace s finanční pomocí úřadu práce,“ vysvětluje personalista.

Kromě rekvalifikací vyhledávají službu u dopravního podniku často i ženy těsně po dokončení studia. Jednou z nich je například Hana Richterová, která patří k nejdéle sloužícím šoférkám.

„Po volantu jsem začala pokukovat už na gymnáziu. Po mateřské jsem pak nastoupila do dopravního podniku do kanceláře. Tam mne od toho trochu zrazovali, ale snu o řízení jsem se nevzdala,“ popsala své začátky Richterová, která Hradečáky vozí po městě již skoro čtvrt století.

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

24. dubna 2024  15:35

Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...