Dopravní podnik chce zamezit úbytku šoférů, za volant láká ženy

  8:45aktualizováno  8:45
Řidiči linkových autobusů stárnou a mladí se za volant příliš nehrnou. Odrazuje je zodpovědnost i nízké platy, kvůli kterým jsou teď řidiči v kraji ve stávkové pohotovosti. Dopravní podnik v Hradci Králové takové starosti zatím nemá, i tak se snaží zaujmout nové zaměstnance. V nové kampani zkouší zacílit na ženy.

Nízkopodlažní autobusy hradeckého dopravního podniku (16. 1. 2013) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když koncem loňského roku začali řidiči linkových autobusů v Královéhradeckém kraji protestovat proti plánovanému tendru na zajištění autobusové dopravy v regionu, upozornili tím na dva zásadní problémy: nízké platy a zvyšující se průměrný věk.

Hradecký Dopravní podnik zatím ještě úbytek řidičů netrápí, avšak i tak činí preventivní opatření. Kromě vyššího ohodnocení oproti řidičům linkových autobusů nyní zkouší lanařit i více žen, kterých v Hradci nyní jezdí za volantem městských autobusů a trolejbusů historicky nejvíce.

Za volantem autobusu

  • 25 řidiček nyní pracuje v hradeckém dopravním podniku. V roce 2000 jich bylo jen sedm
  • 23 tisíc korun je průměrný plat šoféra hradecké MHD, linkoví mají základ 12,5 tisíce
  • 2 řidiči do 30 let jezdí v hradecké MHD. Většina šoférů v Hradci je starší 40 let

Meziměstské autobusy běžně řídí i šoféři důchodového věku, převládající skupinou jsou pak ti, které odchod do penze čeká do deseti let. Zvyšující se průměrný věk svých šoférů však zaznamenává i hradecký Dopravní podnik.

„Rozhodující podíl mezi 240 řidiči, které máme, převyšuje věk 40 let. Mladé mezi 24 a 30 lety zaměstnáváme jen dva,“ upozorňuje personalista dopravního podniku Jiří Hladký.

Proti budoucímu možnému nedostatku kvalifikovaných šoférů se proto městská firma nově snaží bojovat náborem žen, které chce přesvědčit, že práce za volantem nemusí být jen mužská záležitost a co je důležitější: za volantem si vydělají víc než například za kasou v supermarketu.

Náborová kampaň s vnadnou blondýnou dopravnímu podniku sice vynesla nominaci na anticenu Sexistické prasátečko, ale svůj účel nejspíš měla. Protože zatímco před dvěma lety podnik zaměstnával 19 řidiček, letos jich je už 25.

„V poslední době máme historicky nejvyšší počet žen za volantem. Neklademe na ně žádný extrémní požadavek stran technického vzdělání,“ popisuje Hladký.

Před dvaceti a více lety byla řidička městského autobusu či trolejbusu ojedinělým úkazem. Na přelomu tisíciletí v Hradci řídilo jen sedm žen. Nyní v nich však dopravní podnik vidí budoucnost.

Za volantem si vydělají více než za kasou

„Velkou motivací je pro ně mzda, která je vyšší než například v supermarketu, kde práce není o nic lehčí,“ říká mluvčí dopravního podniku František Meduna.

Průměrný plat řidiče hradeckého dopravního podniku je totiž kolem 23 tisíc korun hrubého, což některým povoláním spolehlivě konkuruje. Šoféři meziměstských autobusů, kteří jsou stále ve stávkové pohotovosti, si totiž bez příplatků a přesčasů vydělají v průměru 12,5 tisíce korun.

„Řidič má základní plat 100 korun na hodinu a k němu příplatky za služby o víkendu či noční. Po tříměsíční zkušební lhůtě dostávají i osobní ohodnocení. Samozřejmostí je, že ženy mají shodnou finanční odměnu jako muži. Mzda se stanovuje podle odpracovaných hodin,“ říká personalista, podle nějž je práce u dopravního podniku pro ženy atraktivní i proto, že si při ní mohou lépe organizovat rodinný život.

„Rozpis směn máme na několik měsíců dopředu, což zaměstnancům umožňuje plánovat osobní volno s rodinou, pro kterou mají i jiné bonusy, například zvýhodněné jízdné,“ vysvětluje Hladký.

Řidičky se nemusí obávat ani toho, že by musely na vozech provádět jakoukoliv údržbu či drobné opravy. „Tento servis plně zajišťují naši dílenští specialisté,“ potvrzuje Meduna.

Řidičem či řidičkou v hradeckém dopravním podniku se může stát každý, kdo je trestně i řidičsky bezúhonný, starší 21 let, zdravotně způsobilý a projde potřebným výcvikem. Nemusí ani zpočátku mít řidičský průkaz skupiny D na autobusy.

„S těmito případy nám pomáhá rekvalifikace s finanční pomocí úřadu práce,“ vysvětluje personalista.

Kromě rekvalifikací vyhledávají službu u dopravního podniku často i ženy těsně po dokončení studia. Jednou z nich je například Hana Richterová, která patří k nejdéle sloužícím šoférkám.

„Po volantu jsem začala pokukovat už na gymnáziu. Po mateřské jsem pak nastoupila do dopravního podniku do kanceláře. Tam mne od toho trochu zrazovali, ale snu o řízení jsem se nevzdala,“ popsala své začátky Richterová, která Hradečáky vozí po městě již skoro čtvrt století.

  • Nejčtenější

První evropská cyklověž se bourá, Hradec zkusí najít místo pro novou

Průkopnická věz na jízdní kola na hlavním nádraží v Hradci Králové už je minulostí. Stavba jde k zemi a její stěhování...

Hradec je ve čtvrtfinále Ligy mistrů. Plzeň nezvládla prodloužení

Hokejisté Hradce Králové po remíze 1:1 s Mannheimem postoupili do čtvrtfinále Ligy mistrů, kde se utkají s Zugem....

Termín otevření dálnice D11 na hranice s Polskem se posouvá na rok 2028

Dálnice D11 z Hradce Králové na hraniční přechod do Polska v Královci na Trutnovsku by měla být podle ministerstva...

Po vraždě partnerky se muž z Broumovska zpil, pak se přišel udat policii

Za policisty z Broumovska přišel muž, který jim oznámil, že zavraždil svou přítelkyni. Kriminalisté ověřili, že si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vždy jsem šel příkladem bojovností. Pořád to v sobě mám, věří Rolinek

Zpochybnili jeho pověst srdcaře a bojovníka. Hokejisty, který se nikdy nevzdává. Radost se v extraligových Pardubicích...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Letadla i ruské kolo. Zdárný rozvoj Krkonoš líčila v roce 1949 obří výstava

Před sedmdesáti lety se v Trutnově konala megalomanská Krkonošská výstava. V areálu bývalé Faltisovy přádelny lnu ji v...

Oddychová zóna ve Vrchlabí se rozroste o bazén, skatepark i hotel

Rekreační zóna Vejsplachy na okraji Vrchlabí na Trutnovsku se výrazně rozšíří. Město tu plánuje nejen stavbu krytého...

Dělostřelecká tvrz Stachelberg u Trutnova prodlouží prohlídkovou trasu

Bunkraři z dělostřelecké tvrze Stachelberg u Trutnova rozšířili hlavní prohlídkovou trasu v podzemí o sto metrů. Je to...

Propojení skiareálů ve Špindlerově Mlýně dostalo zelené razítko

Projekt propojení lyžařských areálů Medvědín a Svatý Petr ve Špindlerově Mlýně získal po letech od kraje kladný posudek...

INSPIRACE NA VÁNOCE: Vánoční cukroví letos o  něco zdravěji
INSPIRACE NA VÁNOCE: Vánoční cukroví letos o něco zdravěji

Brzy tu máme první adventní neděli, a tak je načase začít sbírat recepty na vánoční cukroví. Z čeho tahle tradice vznikla a jak si letos sváteční dobrůtky připravit o něco zdravěji?

Najdete na iDNES.cz