Nový úsek směrem k Hradci Králové vyjde na 1,1 miliardy korun. Jak řekl ministr dopravy Antonín Prachař během slavnostního zahájení, doufá, že se znovu všichni sejdou při otevření nového úseku do 31. července 2017.
„Krátce po desáté hodině premiér mávl a bagr začal pracovat na stavbě dálnice,“ uvedl z místa redaktor MF DNES.
„Pevně věřím, že tohle bylo poslední slavnostní zahájení výstavby dálnice předtím, než už dorazí přímo do Hradce,“ řekl premiér Sobotka na brífinku s novináři. Za pomoc s výkupy poděkoval samosprávám.
„Při stavbě dálnice začneme mimoúrovňovou křižovatkou v Kuklenách, která je velmi komplikovaná. Potom se budou stavět technologicky náročné mostní objekty a potom bude postupovat samotná komunikace. Cena zbytku dálnice je 1,1 miliardy, oproti smlouvě z roku 2002, která počítala až s cenou 1,3 miliardy,“ uvedl ministr dopravy Prachař.
Dálnice se zastavila před Hradcem už v roce 2006 kvůli nevykoupeným pozemkům. Auta z ní proto musejí sjíždět přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan.
Ministerstvo dopravy a ředitelství silnic a dálnic dosud jednají o posledním chybějícím pozemku o rozloze 0,27 hektaru s farmářkou Ludmilou Havránkovou a její sestrou Jaroslavou Štrosovou. Hradecká radnice Štrosové nabídla za odkup její ideální poloviny 1,7 milionu, pokračují také jednání s farmářkou Havránkovou.
„S paní Havránkovou řešíme všechny možné varianty. Jednou z nich je prodej za transparentních podmínek, druhou je směna. V tuto chvíli je všechno v procesu,“ řekl ministr dopravy Prachař. Podle něj jde už jen o dny nebo týdny, než budou pozemky k dispozici státu.
Pozemky, které vlastnila výhradně statkářka Havránková, stát získal v roce 2011, po 17 letech jednání.
Dálnice se staví už od roku 1978. Ředitelství silnic a dálnic připravuje také její pokračování od Hradce po Jaroměř, kde jsou již podle premiéra pozemky v majetku státu z devadesáti procent.
Dál k polské hranici do Královce na Trutnovsku by měla vést pouze rychlostní R11, ta se má napojit na připravovanou polskou silnici S3.