ŘSD se dohaduje s majiteli více pozemků pro dálnici D11 i obcí Kocbeře

  9:25aktualizováno  9:25
Ředitelství silnic a dálnic musí pro stavbu dálnice D11 z Hradce Králové získat mnohem více pozemků, než přiznává. Kvůli zdržení po rozkladu Dětí Země však bude mít nejspíš řadu měsíců na nápravu. Podaří se vyřešit i problém jménem Kocbeře?

Rozestavěná dálnice D11 z u Hradce Králové z letadla (19.5.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ještě v červenci ministr dopravy Dan Ťok sebevědomě tvrdil, že stavba dálnice D11 z Hradce Králové na Smiřice začne na podzim. Pak však podala rozklad stavebního povolení organizace Děti Země (více čtěte zde) a velké plány se začaly bortit pod rukama.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice tvrdí, že zbývá vyřešit už jen poslední pozemek, který patří církvi, MF DNES však zná totožnost dalších vlastníků půdy, kteří se buď soudí, čekají na rozhodnutí o vyvlastnění, anebo mají své podíly stále v držení.

Fotogalerie

Řízení o vyvlastnění ještě neskončilo v případě jednoho pozemku v Hořenicích a jednoho v Předměřicích nad Labem, další pole, která nejsou převedená na ŘSD, leží ve Stěžerách, ve Světí a opět v Předměřicích.

Na veřejnost se mezitím dostal spor, který s ministerstvem dopravy vedou sestry Jindra Silovská a Olga Srdínková. Ty si coby vlastnice půdy ve Svobodných Dvorech stěžují na úřední šikanu a otřesnou komunikaci se státem.

„I já to bohužel mohu potvrdit. Zaráží mne, že někdo vydal stavební povolení, přestože ministerstvo nemá v držení všechny pozemky. Nemyslel jsem si, že někdy budu čelit tak strašnému jednání, když ode mne někdo něco potřebuje, a už vůbec ne, když ten někdo je stát,“ řekl majitel půdy, který si nepřál být jmenován, avšak redakce jeho totožnost zná.

Ministerstvo však nyní bude mít zřejmě dost času, aby situaci napravilo. Pokračování dálnice z Hradce se totiž minimálně na několik měsíců odkládá kvůli rozkladu Dětí Země. Organizace napadla všechna závazná stanoviska a jejich podmínky a požaduje, aby je potvrdily nadřízené orgány.

Děti Země například zpochybňují i výjimku udělenou Evropskou komisí, která umožňuje zahájení stavby bez zopakování procesu posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Rozhodnutí rozkladové komise se očekává v září či říjnu, poté ministerstvo dopravy změněné podmínky uzná nebo neuzná.

Děti Země však již dříve potvrdily, že se obrátí na soud. Všechny podobné spory sice ministerstvo dopravy podle Dana Ťoka vždy vyhrává, ale průměrná délka zdržení v projektech převyšuje jeden rok.

I přes tyto průtahy stále platí, že dálnice D11 by k polským hranicím měla být dokončena v roce 2025, maximálně o rok později. Poláci to údajně stihnou ještě o dva roky dříve. „Máme zajištěné financování a právě jsme vyhlásili výběrové řízení. A je velmi vysoká pravděpodobnost, že tato stavba bude ukončena do roku 2023,“ uvedl polský ministr infrastruktury a stavebnictví Andrzej Adamczyk.

Dálnice obec rozdělí, míní obyvatelé Kocbeří

Je tu však další problém. Obec Kocbeře se ani po návštěvě Ťoka nechce smířit se zakreslenou trasou dálnice a jako účastník stavebního řízení může představovat hrozbu.

„Pokud budou každý krok obstruovat, potom ano. Já ale předpokládám dohodu, protože jinak vytvoříme novou Havránkovou a ztratíme patnáct let,“ říká Ťok, jenž Kocbeřím nabízí výměnou za tichý souhlas s D11 i možné kompenzace.

Místní upozorňují, že dálnice obec rozdělí na dvě části, zhorší životní prostředí a ohrozí zdroj pitné vody z Janské studánky.

Ťok namítá, že podle všech studií takové riziko neexistuje, avšak zároveň slíbuje, že je možné prohloubit stávající studny, v krajním případě pak lidem přivést vodu odjinud. To však není vše: Kocbeře by se mohly dočkat i protihlukových stěn, lávky přes dálnici, cyklostezky anebo nové zeleně.

„Stát si na obce nesmí dovolovat a jejich problémy musí vyslyšet. Na druhou stranu místní lidé musí vědět, že jim dálnice uleví třeba v dopravě. Navíc můžeme podpořit kompenzace,“ upozornil krajský náměstek pro dopravu Martin Červíček.

Kocbeře chtějí vytrvat, ale podle Ťoka je to zbytečné. „Změna projektu dálnice D11 u Kocbeří nedává smysl. Já se pod to nepodepíšu,“ dodal ministr, který se 21. srpna určitě zúčastní otevření dálničního sjezdu v Hradci Králové. Jaký termín pro pokračování D11 slíbí tentokrát?

Nejčtenější

Ústavní soud se zastal Lukáše Nečesaného, poslední verdikt zrušil

Lukáš Nečesaný před začátkem líčení Krajského soudu v Hradci Králové. (6....

Ústavní soud se zastal Lukáše Nečesaného, kterého již šest let soudí různé instance za pokus o vraždu kadeřnice v...

Pod centrem Hradce Králové jsou jedy z dehtárny, vyčištění je nemožné

Areál bývalé dehtárny v Hradci Králové mezi dnešním Vančurovým náměstím a řekou...

Jen stěží uvěřitelný koktejl chemických látek se nachází pod centrem Hradce Králové. Benzen, toluen, naftalen a další...

Centrum čínské medicíny v hradecké nemocnici skončí, nebude ani klinika

Čínský lékař Wang Bo začal ordinovat na ambulanci čínské medicíny v nemocnici v...

Centrum Tradiční čínské medicíny, které od září 2015 fungovalo ve Fakultní nemocnici Hradec Králové, končí. Nemocnice...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Majitel pozemku pod budoucí silnicí vydírá kraj požadavky i mlčením

Provoz na mostě přes Orlici je v současnosti kyvadlový.

Nebýt vlastníka jednoho jinak zcela bezvýznamného pozemku, mohli už dnes lidé z Albrechtic nad Orlicí na Rychnovsku...

Další z rubriky

Běžkař se těžce zranil při pádu z prudkého srázu, letěl pro něj vrtulník

Záchranáři s lany vytahují syny zraněného na cestu.

Při dlouhém pádu ze srázu cestou od Špindlerovy boudy na Sněžku se těžce zranil třiapadesátiletý běžkař. Před polednem...

Pašeráci jsou drzejší, pervitinu je u hranic víc než narkomanů

Policie stíhá 22 lidí kvůli pašování drog do věznice Bytíz. Kromě léčiv šlo...

Pět minut jízdy severně od Královce na Trutnovsku leží polská Lubawka. Nevýrazné maloměsto se šesti tisíci obyvateli...

Pod centrem Hradce Králové jsou jedy z dehtárny, vyčištění je nemožné

Areál bývalé dehtárny v Hradci Králové mezi dnešním Vančurovým náměstím a řekou...

Jen stěží uvěřitelný koktejl chemických látek se nachází pod centrem Hradce Králové. Benzen, toluen, naftalen a další...

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR TESTOVÁNÍ ELEKTRONIKY S AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 27 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz