Po reprezentační přestávce pokračuje Fortuna liga dvanáctým kolem, dosavadních sedmaosmdesát zápasů letošního ročníku navštívilo celkem 589 901 fanoušků, což dává průměr 6 780 na zápas. V minulém ročníku byla průměrná návštěva 5 528 diváků na utkání.
V rekordní sezoně 1996/1997 přišlo na zápas průměrně 7 155 diváků, k čemuž pomohly především návštěvy v Brně. Nejvíc lidí tehdy přišlo na duel se Slavií, číslo 44 120 je dosud těžko překonatelným rekordem samostatné české ligy. Na současné stadiony s nejvyšší kapacitou se totiž nevejde ani dvacet tisíc příznivců.
Nejvyšší průměrnou návštěvnost doma má Slavia - 18 156 fanoušků. Na Spartu chodí průměrně o 1126 lidí méně, i tak je průměr 17 030 na české poměry mimořádný.
Ligovou návštěvnost táhnou i další kluby. Teplicím k dosavadnímu úžasnému číslu 9 583 diváků pomohlo, že hostily atraktivní duely proti Spartě, Slavii i Plzni. V minulé sezoně měly průměr 3 749.
Hradci Králové zase prospěl návrat domů a otevření nové arény (8 767 diváků na zápas). V boleslavském azylu na chodilo průměrně patnáct stovek. Standardně hodně lidí podporuje domácí tým v Plzni (8 957) a ostravský Baník (7 771).
Šest z šestnácti klubů tak má vyšší návštěvnost, než je průměr ligy. I proto soutěž útočí na celkový rekord. Ten je však ještě pořád hodně daleko.
Aby se průměr ligy vyšplhal na 7 155 diváků, muselo do konce základní části chodit průměrně 7 368 diváků na zápas, což je 59 944 za každé kolo.
Jenže nastává zimní období, chladnější počasí fanoušky jistě ubere. Do konce podzimu se odehraje ještě osm kol, hraje se až do 17. prosince. A jaro začne v první polovině února.
V pátém a sedmém dějství přišlo na osm zápasů více než šedesát tisíc diváků (64 631 a 63 045). Vůbec nejlepší zápis patří třetímu kolu - 70 022 diváků, což dělá průměr 8 753 diváků na zápas.
„Myslím si, že se ukazuje, že liga i kultura fotbalu v Česku se zlepšují,“ poznamenal obchodní a marketingový ředitel Ligové fotbalové asociace (LFA) Daniel Hajný.
„Dlouhodobou prací LFA i jednotlivých klubů se daří kultivovat prostředí, což přispívá k většímu zájmu lidí si na zápasy zajít, i když třeba nikomu nefandí. Zároveň to ukazuje zlepšenou práci na poli kooperace s fanoušky, marketingu a komunikace v rámci všech klubů a celé soutěže.“
„My jako LFA se v tomto směru snažíme jít příkladem a pomáhat i klubům, které do těchto oblastí nemohou investovat takové finance a nemají takové možnosti jako Sparta či Slavia. Vzorovým příkladem jsou Teplice. I s menšími financemi dokázaly udělat velký kus práce. Ať už rebrandingem nebo prací s fanoušky.
Permanentka s.r.o. Spartě i Slavii represe funguje, stadiony jsou našlapané![]() |