Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Při studiu podnikají. A s britskými módními doplňky mají úspěch

Potkali se před pár lety na vysoké. František Reisner, Lukáš Pohan, Michael Horovič se spřátelili a krátce na to začali společně podnikat. Nejprve v IT projektech, ale ty je moc nebavily. Zajímala je pánská móda. A doplňky k ní. Tak si otevřeli nejprve e-shop, dnes už mají kamennou prodejnu v centru Prahy.
František Reisner, Lukáš Pohan a Michael Horovič se potkali na vysoké škole. Společně podnikají, mají obchod Gentleport.

František Reisner, Lukáš Pohan a Michael Horovič se potkali na vysoké škole. Společně podnikají, mají obchod Gentleport. | foto: Archiv Gentleport

„Abych si mohl koupit hezkou tašku, museli jsme si otevřít obchod,“ usmívá se Michael, když se ho zeptám, co je přivedlo k podnikání. Před nějakou dobou sháněl brašnu, do které by si dal tablet a věci do školy. „Našel jsem ale jen ty drahé přes deset tisíc korun nebo naopak příliš levné na to, aby splňovaly moje představy,“ vypráví mladý muž. Tak se pustil do hledání na zahraničních serverech a s ním i jeho přátelé. Objevili výrobky jedné britské firmy. A zamilovali se do nich tak, že se rozhodli nabídnout je českému trhu.

Jak jste začínali?
Michael: Měli jsme představu, že kromě tašek budeme mít na e-shopu i další zboží pro muže. Hledáním dodavatelů, tedy firem, které by byly vůbec ochotné se s námi bavit, jsme strávili stovky hodin. 

Zajímavé profese

V rubrice Práce a podnikání přinášíme rozhovory se zástupci zajímavých profesí. Další příběhy čtěte zde.

Nakonec jsme vybrali produkty převážně malých rodinných firem z Velké Británie, které stylem a koncovými cenami seděly naší představě. Udělali jsme první objednávku, abychom zjistili, o jakou kvalitu jde, vyzkoušeli a případně nabídli na našem e-shopu.

Bylo těžké přesvědčit firmy, aby s vámi obchodovaly?
Lukáš: Ze začátku se s námi prakticky nikdo nechtěl bavit. Byli jsme začínající e-shop s adresou někde na Praze 10. Neměli jsme žádnou historii a pro Anglii jsme stále ti z východní Evropy. Měli jsme zcela nulovou kredibilitu. Přesto nám někteří dali nakonec šanci i přes nulový objem a reputaci. Máme je pořád v portfoliu, vyrostli jsme na nich.

František: Podmínky dodavatelů jsou na začátku opravdu dost tvrdé. Vše se platí předem, optimálně ještě než se začne vyrábět. Po čase se ale ty vztahy mění, krůček po krůčku. Pak už vám třeba sami od sebe prodlouží splatnost faktur. A zcela jinak se k vám chovají, když máte kamennou prodejnu na dobré adrese. To se pak vyjednává výrazně snadněji. 

Řešili jste objednávky osobně nebo přes e-mail?
Lukáš: Ze začátku přes internet a po telefonu. Dnes už s některými dodavateli jednáme osobně. Před pár dny jsem se zrovna vrátil z Londýna, kde jsem domlouval další obchod.

E-shop jste otevřeli před rokem.
Lukáš: První objednávky byly v desítkách kusů za zhruba desítky tisíc korun. Vše jsem měl u sebe v obýváku, jak to tak u začínajících e-shopů bývá. Není to příjemné, ale dalo se to. Postupně se sortiment rozšiřoval, kladli jsme větší důraz na to, co se lépe prodávalo.

Hodně jste se posunuli právě s kamennou prodejnou, kterou jste otevřeli v centru Prahy letos v květnu.
Michael: Setkávali jsme se s tím, že lidé chtěli výrobky vidět. Přece jenom se jim tašku za tři čtyři tisíce nechtělo kupovat jen podle obrázku na internetu. A shodou okolností se naskytla možnost mít obchod v Pánské pasáži. Pro nás to mělo vyšší význam, protože když jsme zhruba před dvěma lety vešli do této pasáže, říkali jsme si: „Tady chceme jednou nakupovat.“ Takže jsme vlastně fázi nakupování přeskočili a rovnou jsme si tu otevřeli obchod.

Nájmy v centru města jsou velké, za metr čtvereční se platí kolem tisícovky. 
Lukáš: Obchod jsem řešil já, protože moje rodina má ještě jiné podnikatelské projekty. Pokud bychom měli nájemné platit sami, bylo by to moc. Tak jsme dali dohromady tři společnosti, které v obchodě mohou být, a klíčová položka výdajů se příjemně rozdělila.

Jak obchod jde?
František: Za půl roku jsme ztrojnásobili objem sortimentu. Nyní máme stále tašky od britské značky The Leather Satchel, to je taková naše vlajková loď, oblíbená zákazníky napříč generacemi. Zájem je také o tradiční kosmetiku na mokré holení, které je u mužů stále oblíbenější a hřebeny, které se dodávají i na britský dvůr. Nabízíme ještě koženou galanterii, pouzdra, peněženky, motýlky, kapesníčky do klopy.

Kde jste vzali peníze do začátku. Půjčili jste si?
František: Z části jsme použili každý vlastní zdroje a část jsme dali z prodaných IT projektů, kterým jsme se věnovali v minulosti. Vyhýbali jsme se půjčce nebo investorovi. Proto jsme použili takové speciality, jako je například rozdělení nájmů.

Jak spolu vycházíte?
Michael: Skvěle. Je to trochu jako manželství. Dobře jsme se sešli, každý umíme něco jiné, takže se báječně doplňujeme. Nejsme kamarádi od dětství, a tak nás spojuje především podobná vize, podobné myšlení a životní postoje. 

V obchodě se střídáte?
Lukáš: Kdo má čas, tak tu je. Děláme si rozvrhy, které se snažíme nějak dodržovat.

Jak o sobě dáváte vědět zákazníkům?
Lukáš: Jeden marketingový kanál je klasický internet - využíváme Facebook, Google adWords, PPC, Sklik... Využíváme co nejvíce možností zadarmo. Rádi spolupracujeme také s blogery nebo fotografy, kterým půjčujeme k focení naše výrobky. Je to ohromná reklama a zadarmo. 

Sami jsme hodně aktivní, oslovujeme různé návrháře, a buď to vyjde, nebo ne. Zúčastnili jsme se také akce Movember v Brně, kdy holiči v Local baber shop holili zájemce našimi přípravky.  

Podnikání využíváte i při studiu na Vysoké škole ekonomické.
František: Když děláme ve škole nějaký projekt, tak se snažíme vycházet z naší praxe. Měl jsem například už dvakrát exhibici ve škole, holil jsem spolužáka a měl jsem tam vše z našeho portfolia na holení. Během toho Michael přednášel o marketingu naší společnosti. V tu chvíli to vidělo sto, sto dvacet lidí, a ty to zase pošlou dál.

Stíháte se učit?
Lukáš: Jsme všichni ve druhém ročníku magisterského studia, a ačkoliv bychom měli končit, nekončíme. To mluví za vše. Pro mě je lepší škola tady, učit se za pochodu, z praxe, než si číst knihy. Ale samozřejmě bych školu také rád dodělal.

František: Neodsuzuji vysokou školu jako takovou, i když jsem hodně skeptický k množství znalostí, které tam poskytují. Jestli jsme v byznysu využili 10 procent z toho, co jsme se učili, tak je to hodně. Hlavní přidanou hodnotu studia vidím v kontaktech, které ve škole získáte. 

Vyděláváte?
František: Vyděláváme tak, abychom mohli reinvestovat. Rozšiřování portfolia je rozhodně zajímavější, než si vyplácet mzdu. Abych neumřel hlady, máme každý ještě nějaké bokovky. 

Jaké máte plány do budoucna?
Specializujeme se na muže. Mírně rozšířit nabídku zboží a nabízet ho ještě lépe, než ho nabízíme nyní, a na hezčím webu. Pilujeme takové procesy, jako je vyřizování objednávek, obsluha a komunikace v obchodě. Učíme se za pochodu, budovali jsme to od nuly, o maloobchodu jsme nevěděli nic. 

  • Nejčtenější

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí zmrzlinu ve statisících litrech ročně a dodávají ji nejen po Česku, ale i sousedních zemí. Rodinná firma...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Čtyřdenní pracovní týden. Zvýšení efektivity, či pokles disciplíny?

Koncept čtyřdenního pracovního týdne se již úspěšně rozšířil do řady zemí. Aktuálně je možné tuto novinku pozorovat i na českém pracovním trhu. Best practices od svého francouzského sourozence...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto z bazaru přestalo jezdit, reklamace zamítnuta. Co s tím, radí advokát

Premium

Ačkoli řada autobazarů garantuje jak kontrolu technického stavu vozidla, tak záruku při potížích, v praxi se někdy může stát, že se zdánlivě výhodný nákup velice rychle promění v noční můru. Na co si...

24. července 2024

Brigáda v safari i výstup do hor. Jak české firmy stmelují své lidi?

Tým, kde vládnou přátelské vztahy, pracuje lépe. I proto jsou teambuildingy oblíbenou součástí kultury firem, bez ohledu na velikost nebo předmět podnikání. Tedy přesněji řečeno, často jde o takzvané...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skončil vám pracovní poměr? Jak je to s nevyčerpanou dovolenou či benefity

Zatímco odstupné je poměrně jasně definované v zákoníku práce, u některých výhod poskytovaných zaměstnavatelem může být situace problematičtější. Jak je to například se stravenkami nebo se...

26. července 2024

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí zmrzlinu ve statisících litrech ročně a dodávají ji nejen po Česku, ale i sousedních zemí. Rodinná firma...

27. července 2024

Přivyděláváte si na brigádě? Může vám vzniknout zajímavá daňová vratka

Během léta si přivydělávají studenti, ženy na rodičovské, penzisté i zaměstnanci nebo osoby samostatně výdělečně činné. Nejčastěji jde o přivýdělky na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní...

26. července 2024

Skončil vám pracovní poměr? Jak je to s nevyčerpanou dovolenou či benefity

Zatímco odstupné je poměrně jasně definované v zákoníku práce, u některých výhod poskytovaných zaměstnavatelem může být situace problematičtější. Jak je to například se stravenkami nebo se...

26. července 2024

Léčba úrazů elektrickým proudem je nekonečná, vědí pojišťovny

Úrazů elektrickým proudem není v porovnání s dopravními nehodami či pády hodně, jejich následky jsou ale vážné. Léčba po zásahu elektrickým napětím trvá měsíce i roky, často s trvalými následky. A...

25. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....