Odlet Boeingu 787 společnosti Virgin Atlantic na první transatlantický do New...

Odlet Boeingu 787 společnosti Virgin Atlantic na první transatlantický do New Yorku z letiště Heathrow za použití udržitelného leteckého paliva (SAF) (28. listopadu 2023) | foto: Reuters

Přes oceán s nízkými emisemi. Virgin Atlantic poprvé letí na udržitelné palivo

  • 17
Z londýnského letiště Heathrow v úterý odstartovalo letadlo britské společnosti Virgin Atlantic, které na cestě přes Atlantský oceán poprvé pohání výhradně udržitelné letecké palivo (SAF).

Let podporovaný z vládních prostředků považují aerolinky za ukázku toho, že ekologičtější způsob létání je možný. Problémem zůstává nedostatečná nabídka pohonných hmot a k dosažení emisních cílů jsou nutné další technologie, napsalo BBC.

Svět se zbavuje uhlíku a letecké společnosti sázejí na palivo vyrobené z odpadu. To jim umožní snížit emise až o 70 procent a udržet se v provozu, než se v příštích desetiletích stane realitou letecká doprava na elektrický a vodíkový pohon.

Na leteckou dopravu dopadnou zelené plány. Vyšší ceny letenek jsou nevyhnutelné

Virgin Atlantic na první let tohoto druhu nasadila Boeing 787 poháněný motory Rolls-Royce Trent 1000. Jde o první let komerční letecké společnosti na dlouhé vzdálenosti se stoprocentním využitím SAF. Navázal na úspěšný transatlantický přelet soukromého letadla Gulfstream G600, které minulý týden použilo stejné palivo.

Mezi cestujícími jsou miliardář a zakladatel společnosti Virgin Atlantic Richard Branson, výkonný ředitel Virgin Atlantic Shai Weiss a britský ministr dopravy Mark Harper. Letadlo odstartovalo ve 12:49 SEČ a na newyorském mezinárodním letišti JFK by mělo přistát ve 20:40 SEČ.

Příliš malá pro Green Deal. Regionální letiště uniknou bezemisnímu palivu

SAF se již běžně používá v proudových motorech jako součást směsi s tradičním kerosinem. Společnost Virgin a její partneři Rolls-Royce, Boeing, BP a další ale dostali po úspěšných pozemních testech povolení létat pouze s použitím SAF.

Odhaduje se, že letectví se podílí na celosvětových emisích uhlíku dvěma až třemi procenty. SAF je klíčem ke snížení těchto emisí, ale je drahý, v současnosti asi třikrát až pětkrát dražší než běžné letecké palivo. Tvoří méně než 0,1 procenta celkového množství dnes používaného leteckého paliva, uvedla agentura Reuters.

,