Podle podmínek cenového limitu mohou společnosti a obchodníci získat přístup k mnoha službám západních společností, zejména k pojištění, pouze pokud kupují ruskou ropu maximálně za 60 USD (1 357 Kč) za barel. V praxi se ale tyto cenové stropy daří poměrně snadno obcházet, na což často upozorňují i mnozí odborníci. Evropská unie by se tak nyní měla zaměřit na odstranění mezer a účinnější prosazování cenových stropů v praxi.
Evropská komise si rovněž všímá prudkého nárůstu podvodných praktik, díky nimž se ruský režim snaží do států evropského bloku dostat svou ropu. I proto se komisaři nyní domlouvají na tom, že lodě porušující uvalené sankce mohou v blízké budoucnosti z evropských přístavů postupně vykázat.
Ze dvou tankerů je za rok šedesát. Záhadní Indové čarují s ruskou ropou |
Odborníci z Institutu mezinárodních financí, kolumbijské a kalifornské univerzity ukázali, že ruské společnosti v prvních týdnech po zavedení cenového stropu na vývoz získaly z prodeje ropy mnohem více, než stanovuje limit.
Podle jejich výpočtů byla průměrná cena za barel ruské ropy v prvních čtyřech týdnech od zavedení limitu 74 USD (téměř 1 700 korun) za barel. To je zhruba o čtvrtinu více než činil limit stanovený 5. prosince skupinou největších ekonomik světa G7, tedy 60 dolarů za barel.
Překládka probíhá i v Řecku
Cenové stropy jsou součástí reakce západních zemí na útok ruských vojsk na Ukrajinu. Doplňují už dříve schválené embargo na dovoz ropy a ropných produktů z Ruska do EU. Nyní je ale zřejmé, že převody ruské ropy mezi jednotlivými tankery hrají klíčovou roli v tom, jak se ruská ropa nyní na evropský trh dostává. Mezi ústřední překladiště se má řadit hlavně španělská enkláva v severní Africe Ceuta a řecké pobřeží poblíž města Kalamata.
Ruskou ropu skupují ve velkém šejkové. Pak ji prodávají se ziskem do Evropy |
Jihoevropské země na podezření z nelegálního překladu ruské ropy reagovaly a poslaly tamějším firmám oficiální dopis, ve kterém se jim existenci uvalených sankcí snažily vysvětlit. Dotčeným společnostem tak chtěly ukázat, že pro všechny evropské podniky platí schválené právní předpisy, které upravují podmínky pro přepravu ropy na moři.
Příjmy z ropného a plynárenského průmyslu tvoří přibližně třetinu rozpočtových příjmů Ruska. I proto se tato země snaží v posledních měsících využívat flotilu starších tankerů, přes které mají uvalené restrikce obcházet. Mnohé z těchto plavidel už za sebou mají více než dvacet let provozu a jejich předchozí majitelé čekali, že místo na moře je pošlou do šrotu. Předali je ale nově vzniklým podnikům, které je v současné chvíli standardně využívají, s tím souvisejí i četná enviromentální rizika.
V rámci plánovaného balíčku sankcí rovněž EU navrhla zaměřit se na plavidla, která vypínají své navigační systémy. K přijetí takovýchto kroků by ale byla nutná podpora všech členských států Evropské unie, kterých je momentálně sedmadvacet.