Na Slovensku, které je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě, půjde o první takzvanou gigafactory. Továrna bude na ploše 65 hektarů postavena v Šuranech na jihu Slovenska a její výrobní kapacita v první fázi dosáhne 20 gigawatthodin s možností jejího následného zdvojnásobení. Se zahájením výroby počítá investor podle ministerstva hospodářství v roce 2026.
Gigafactory v Líních nebude, letecká záchranka zůstává, potvrdil stát |
„Doufáme, že v budoucnosti bude Slovensko nejen světovou jedničkou v produkci aut na obyvatele, ale i v produkci baterií na obyvatele,“ uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva Gotion Hight-Tech Li Čen.
GIB je společným podnikem slovenské firmy InoBat a čínské Gotion High-Tech, která patří mezi přední bateriové konglomeráty na světě a která už dříve získala pětadvacetiprocentní podíl v InoBatu.
Továrna je klíčová
„Jsem velmi ráda, že jednou z prvních investic, které můžeme za mého působení oznámit, bude výstavba gigabaterkárny, která je klíčová pro budoucnost automobilového průmyslu a elektromobility nejen na Slovensku, ale v celé Evropě,“ uvedla nová slovenská ministryně hospodářství Denisa Saková. Memorandum obě strany podepsaly ve středu.
Lokalitu podle slovenských médií předchozí vlády nabízely německé automobilce Volkswagen, která ale rozhodnutí o výstavbě další gigafactory odložila. Volkswagen má na Slovensku továrny na výrobu aut a součástek.
Gigafactory u Plzně bude i bez Volkswagenu. Česko má další zájemce |
Slovenský premiér Robert Fico považuje zahraniční investice za nezbytný katalyzátor slovenské ekonomiky. „Přinášejí nejen kapitál, ale také pracovní příležitosti a technologické inovace. Naše vláda je garantem stabilního a předvídatelného politického a právního prostředí a také garantem profesionality při řízení země,“ uvedl pro slovenské Hospodárské noviny.
Možnost, že by se velká továrna na baterie stavěla v Česku, padla nedávno poté, co Volkswagen oznámil, že nebude v současnosti rozhodovat o dalších lokalitách pro výstavbu gigafactory. Zóna v Líních na Plzeňsku byla jedním z kandidátů na místo pro továrnu.
Volkswagen rozhodnutí o výstavbě továrny na baterie do elektromobilů v Česku odložil nejméně na rok 2025. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) však řekl, že země jedná s pěti potenciálními investory. Jsou z různých kontinentů. Podle Síkely jde o investice od nižších do vyšších jednotek miliard eur.