Řetězec Penny ve svých německých prodejnách bude dočasně nabízet devět výrobků za „skutečnou cenu“, která zahrne i ekologické a zdravotní náklady způsobené výrobou. | foto: ČTK

Penny chystá cenový šok, k párkům či sýrům připočítá i ekologické náklady

  • 702
Řetězec Penny rozjede v pondělí nebývalý pokus. Ve všech svých 2150 prodejnách v Německu začne dočasně nabízet devět výrobků za „skutečnou cenu“. Ta zahrne i ekologické a zdravotní náklady způsobené výrobou, například používáním hnojiv. Zákazníky překvapí, že třeba za vídeňské párky najednou zaplatí 6,01 eura místo dosavadních 3,19 eura.

„Skutečné ceny“ spočítali univerzitní vědci tak, že k obvyklým výrobním nákladům přidali i dopady produkce potravin na půdu, klima, vodu a zdraví.

Zdražení je citelné. Tak třeba třísetgramové balení sýra Maasdam podraží o 94 procent, z 2,49 na 4,84 eura. Skryté náklady, které vědci vyčíslili na 2,35 eura, tvoří škody z emisí metanu a CO2 (85 centů), ze znečištění půdy intenzivní produkcí krmiv (76 centů), z dopadu používání pesticidů a dalších faktorů na zdraví farmářů (63 centů). Něco málo přes deset centů je účet za znečištění podzemních vod například hnojivy.

Za ovocný jogurt zákazníci nově zaplatí místo 1,19 eura o 37 centů více, cena mozzarelly vzroste o 89 centů na 1,55 eura. Naopak veganské řízky zdraží o „pouhých“ pět procent. U čistě rostlinných produktů je příplatek obecně nižší kvůli menším dopadům na životní prostředí, potvrzuje environmentální ekonom Tobias Gaugler z Technické univerzity v Norimberku. Velmi vysoké jsou dopady u masa a mléčných výrobků.

„Lžeme sami sobě, pokud předstíráme, že produkce potravin nemá žádné skryté ekologické náklady,“ cituje server saechsische.de Amelii Michalkeovou, která se na univerzitě v Greifswaldu věnuje ekologickým a sociálním dopadům zemědělství. Tyto náklady se sice dosud nepromítaly do konečných cen, ale nesla je veřejnost a budoucí generace, připomíná článek.

Souhlasíte, že by ceny potravin měly zahrnovat i ekologické náklady?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 neděle 6. srpna 2023. Anketa je uzavřena.

Penny s kampaní - jejímž hlavním účelem je samozřejmě zviditelnění značky a její spojení s ekologickými trendy - přichází v době, kdy Němci už tak sahají při placení nákupů hlouběji do kapsy kvůli velké inflaci.

„Vidíme, že mnoho našich zákazníků trpí trvale vysokými cenami potravin. Přesto musíme čelit nepříjemné zprávě, že ceny našich potravin, které vznikají v dodavatelském řetězci, neodrážejí ekologické náklady,“ cituje server manažera Penny Stefana Görgese.

Týdenní kampaní prý chce řetězec vytvořit u zákazníků povědomí o problému. Dodatečné příjmy z vyšších cen chce mateřská Rewe Group věnovat na projekt ochrany klimatu a zachování rodinných farem v alpském regionu.