Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Německé dálnice jsou zastaralé. Násobně brzdí výstavbu větrných elektráren

  9:00
Německé dálnice, které jsou po celé Evropě proslulé pro svou neomezenou rychlost, brzdí energetický pokrok. Jejich stárnoucí infrastruktura totiž zpomaluje přepravu masivních prvků větrných elektráren. Německu i kvůli tomu hrozí, že do roku 2030 nesplní požadované klimatické cíle. Ty hovoří o tom, že by země měla vyrábět 80 procent elektřiny z čistých zdrojů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Počátkem letošního roku se němečtí dopravci vydali na zdlouhavou objížďku při přepravě masivních rotorových listů z přístavu v Brémách do pobřežního větrného parku na severu Německa. Běžná cesta po dálnici trvá asi tří hodiny, kvůli velmi úzkým zatáčkám a dalším rozměrovým omezením ale přepravci museli zvolit alternativní trasu. Místo tří hodin strávili na cestě tři noci a ujeli přitom až trojnásobek vzdálenosti. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Výrobci komponentů do větrných elektráren tvrdí, že kdysi vyzdvihované německé dálnice se změnily v obrovskou překážku pro dosažení klimatických cílů. Aby se Německu povedlo do roku 2030 vyrábět 80 procent elektřiny z obnovitelných zdrojů, musí být denně postaveno asi šest nových větrníků. To ale vyžaduje až 60 tisíc silničních přeprav za rok.

Mají půdu i vítr, ale to nestačí. Větrné elektrárny jsou pro Indiány zakleté

Problém německých dálnic spočívá v tom, že jejich páteřní síť byla vybudována krátce po skončení druhé světové války. Její infrastruktura tak není vůbec uzpůsobena pro přepravu obrovských ocelových segmentů či rotorových lopatek. Ty mohou být dlouhé 35 metrů a vážit až 80 tun.

Uzavřené jsou i některé mosty

V Německu v posledních letech zároveň silniční infrastruktura dost chátrá. Řada silnic a mostů je třeba pro nákladní automobily velmi často uzavřena. Problémy tedy má i běžná kamionová doprava, a nejen ta objemná.

„Riskujeme, že přechod k obnovitelným zdrojům uvízne na silničních komunikacích,“ uvedl pro Bloomberg Hendrik Peterburs, který je vedoucím oddělení globální logistiky ve společnosti Enercon.

Lopatky delší než fotbalové hřiště. Tvrdý konkurenční boj o vítr začíná škodit

Peterburs dodává, že v první polovině letošního roku jeho firma zaznamenala asi sedmdesát opožděných dodávek komponentů do větrných elektráren. Každé takové zpoždění ale může stát až deset tisíc euro, což je v přepočtu zhruba 240 tisíc korun. V případě nesplnění podmínek totiž následně začnou naskakovat nepříjemné smluvní pokuty.

Velikost komponentů roste

Situace je navíc ještě horší v tom, že výrobci vytváří stále větší komponenty. Tím se snaží výrobu energie na moři i souši maximálně zefektivnit. Problém navíc prohlubuje i zastaralost řady německých větrných elektráren, kterých v Německu je zhruba 13 600.

Data z loňského roku totiž ukazují, že demontáž vysloužilých dílů se loni zpomalila asi o pětinu. Ředitel logistické společnosti Hagedorn Frank Kreimer z toho viní právě nedostatečnou kvalitu německé silniční infrastruktury.

Na Svitavsku začíná růst větrná elektrárna, bude nejvýkonnější v Česku

Řešení problému by ale mohlo trvat desítky let. Německá vláda se sice zavázala, že v příštím roce vynaloží na modernizaci regionálních silnic asi 12,8 miliardy euro, zdá se to ale málo. Samotné firmy uvádějí, že německá vláda by mohla alespoň zrychlit vydávání potřebných povolení.

„Neefektivní procesy, nedostatek transparentnosti, chyby v komunikaci a nekvalitní koordinace zúčastněných orgánů vedou k obrovským časovým zpožděním i dalším nákladům,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Andreas Petzold, který je stojí v čele výrobce větrných turbín Nodex s tím, že doba schvalování přepravy objemných turbín se prodloužila až na tři měsíce.

V posledních týdnech se v Německu podle informací agentury Bloomberg čeká na vydání 15 tisíc povolení. V jiných zemích jsou tyto procesy už digitalizovány a úřady je zvládají i za čtyři dny.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Sterilizace, bělení, dezodorace. Japonská firma z použitých plen vyrábí nové

28. dubna 2024

Japonská společnost Unicharm tento měsíc uvedla do prodeje jednorázové recyklované plenky. Firma...

Čínská menší města zažívají rozmach. Lákají lidi zpět na levnější živobytí

28. dubna 2024

Čínská velkoměsta postupně přicházejí o své obyvatele. Důvodem takzvané zpětné migrace jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...