Sobota 30. května 2020, svátek má Ferdinand
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. května 2020 Ferdinand

Výraz solidarity, nebo zlehčování? Světové firmy modifikovaly svá loga

aktualizováno 
Společenská izolace a dodržování rozestupů alespoň dvou metrů – takové je poselství skryté za hrátkami s logy světově známých firem. Experti z oblasti reklamy a designu uvádí, že taková reklamní taktika má své plusy a minusy. Podle některých může v současnosti působit i jako zlehčování situace.

Pozměněné logo McDonald's | foto: archiv společnosti

Značky McDonald’s, Coca-Cola, Audi a Volkswagen se pustily do boje s koronavirovou pandemií po svém. Pozměněnými logy dávají najevo, že si lidé mají držet odstup od ostatních. 

Brazilská odnož gigantu rychlého občerstvení McDonald’s minulý týden oddělila své dva zlaté oblouky. Výsledné logo umístila na Facebook. Jenže snahu řetězce restaurací s rychlým občerstvením uživatelé sociálních sítí neocenili, právě naopak. Podle nich by velké firmy měly v koronavirové krizi spíš pomáhat potřebným než se soustředit na design.

„Nechci od McDonaldu roztomilou hru z logem. Chci, abyste nabízeli miliony meníček zadarmo těm, kteří je potřebují,“ napsala jedna z uživatelek Twitteru. Brazilský McDonald’s nakonec rozpůlené zlaté „M“ ze sociálních sítí stáhl.

Naproti tomu krátká videa s pozměněnými logy automobilek Audi a Volkswagen na internetových kanálech zůstávají. A na vylidněném newyorském náměstí Times Square svítí červená reklama, kde je každé písmenko ve slově Coca Cola odděleno mezerou. Pod logem stojí nápis, „odloučení je nejlepší způsob, jak nyní zůstat spolu.“ 

Sportovní brand Nike sice svou „fajfku“ nerozdělil, zato na sociálních sítích rozjel masivní kampaň se sportovci, jako je basketbalista LeBron James nebo golfista Tiger Woods. Kampaň vybízí lidi, aby se hýbali doma. „Pokud jste někdy snili o tom, že budete hrát pro miliony lidí na světě, nyní tu možnost máte,“ zní nynější slogan Nike.

Upoutání pozornosti

Podle odborníků na reklamu a design nemusí jít ze strany velkých značek o nejšťastnější krok. „Současná globální situace není vtip, jde o vážnou věc,“ uvedl například kreativní ředitel společnosti Siegel+Gale Douglas Sellers pro CNN Business. „Nová loga mohou zlehčovat závažnost situace, kterou si procházíme. Na druhé straně je ale pravda, že kreativní činnost, která má podporovat povědomí o sociálním distancování, je třeba i ocenit,“ přiznal Sellers.

Fotogalerie

Brian Braiker, šéfredaktor časopisu Ad Age, který se orientuje na marketing a média, zdůrazňuje, že zrovna nyní by značky měly spíše poskytovat smysluplné služby než si hrát s logy. Odkazuje například na společnost Louis Vuitton LVMH, která místo parfémů vyrábí dezinfekci rukou

„Firmy si musí uvědomit závažnost situace. Správnou cestou je pro mnohé uzavření výroby či přesedlání na nějakou užitečnou činnost. Když vidím značky jako McDonald’s či Coca-Cola, které projevují ‚solidaritu’ pozměňováním svých log, vyvolává to u mě spíš ironickou reakci,“ uvedl Braiker.

Jak říká grafický designér Lumír Kajnar, snaha velkých společností působit zúčastněně a vyjádřit se k celospolečenským tématům není nijak nová ani ojedinělá. „V poslední dekádě firmy takto upozorňovaly na ženskou otázku (McDonald’s obrátil své M na W), vymírání živočišných druhů (značka Lacoste místo krokodýla vyšívala na svá trička ohrožená zvířata) nebo podporovaly sňatky osob stejného pohlaví (duhová vlajka obarvila v roce 2015 mnoho amerických log),“ vyjmenovává Kajnar.

Reklamy dál žijí ve světě bez viru, firmy se musí zákazníkům připomínat

„Bohužel s každou akcí se snižuje účinek překvapení a síla apelu. Nedivím se pak, že to někoho může dráždit. Vytratila se z toho prapůvodní odvaha, začalo to působit uměle a vykonstruovaně. Prostě reklama. Lidé si pak mohou oprávněně říkat, že tahle ‚solidarita‘ ty firmy fakt nic nestojí,“ dodává Kajnar.

Pokud se firmy nesnaží situaci využít byznysově ku svému prospěchu, nevidí ředitel reklamní agentury Ogilvy Ondřej Obluk v pozměněných logách problém. „V okamžiku, kdy na takový reklamní krok není vázaná žádná nabídka zboží nebo služeb, tak s tím problém nemám. Myslím si, že je v pořádku, když firmy tímto způsobem dávají veřejnosti k dispozici své komunikační kanály,“ říká Obluk.

Podobně to vidí i kreativní ředitel společnosti VMLY&R Miroslav Pomikal. „Když se takhle velká značka vyjádří k situaci, tak to minimálně upoutá pozornost. Takové firmy mají sílu, jsou vidět a mohou tím pádem předávat sdělení, že se lidé mají sociálně distancovat. Samozřejmě je ale lepší, když značka něco reálně dělá, když se fyzicky angažuje.“

Rouška pro sirénu z loga Starbucks

Je nutné poznamenat, že firmy McDonald’s, Coca-Cola, Audi ani Volkswagen nepřišly s prvkem mezery v logu jako první. Stvořitelem myšlenky je slovinský grafik Jure Tovrljan, který vytvořil projekt s názvem Coronavirus Logos. 

V rámci projektu oddělil olympijské kruhy i žlutý a červený koláč platebních karet MasterCard. Tovrljan dále nasadil siréně z loga výrobce kávy Starbucks roušku, siluetě basketbalisty v logu ligy NBA vyměnil míč za notebook a název sítě Linkedln změnil na Lockedln.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Nekupujte australské zboží, vyzvala občany Čína. Zvýšila také cla na ječmen

Rozmíška mezi Pekingem a australskými politiky během pandemie covid-19 eskaluje. Čína pod rouškou ochranných opatření...

Unijní země dostanou 750 miliard eur na obnovu po krizi, oznámila Komise

Evropská komise poskytne v rámci pokrizové obnovy evropských ekonomik členským zemím Evropské unie 750 miliard eur...

Unie si jde pro peníze, splatí je nové daně. Babiš protestuje

Premium Země EU čeká tvrdé vyjednávání o podobě záchranného balíčku, jenž nemá v unijní historii obdobu. Plán Evropské komise,...

Ruští boháči během pandemie zbohatli. Hlavně těžaři a uhlobaroni

Největší ruští boháči během pandemie covidu-19 zbohatli o dalších 62 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun), napsal...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz