Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zájem o reklamu na fotbalovém šampionátu pokulhává, firmám vadí korupce a Rusko

  15:32
Zájem předních západních značek o propagaci během letošního mistrovství světa ve fotbale je spíše opatrný. Důvodem je reputace Mezinárodní federace fotbalových asociací (FIFA) poškozená korupčními skandály a fakt, že šampionát pořádá Rusko. Uvolněný reklamní prostor zabírají čínské firmy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Kromě tradičních velkých inzerentů jako McDonald’s, Visa nebo Coca-Cola, můžeme na letos na mistrovství vidět i méně známá loga čínských společností. Mezi nimi například emblém konglomerátu Wanda Group, znak výrobce bílé techniky Hisense nebo technologické firmy Vivo.

Letošní fotbalový šampionát podle odhadů navýší globální výdaje na reklamu o 2,4 miliardy dolarů. Třetinu z této částky utratí podle údajů mediální firmy Zenith právě čínské značky. Podle dat společnosti Nielsen, která se zabývá marketingovým výzkumem, mají asijští sponzoří 39procentní zastoupení. Před čtyřmi lety v Brazílii byl podíl asijských sponzorů 20 procent.

O sponzorská místa není zájem

Důvodem vlažného přístupu západních firem jsou obavy o spojování jejich značek s korupcí poznamenanou organizací FIFA a hostitelskou zemí, kterou je letos Ruská federace. FIFA se po propuknutí masivního korupčního skandálu v roce 2015 musela potýkat s odchodem velkých sponzorů. Smlouvu s federací neobnovili Sony, aerolinky Emirates či výrobce motorových olejů Castrol.

Podle studie Nielsenu získala FIFA v letech 2011–2014 před mistrovstvím v Brazílii na sponzorských darech 1,629 miliardy dolarů. Podle odhadů pro období 2015–2018 by mělo dojít k poklesu této sumy na 1,45 miliardy dolarů.

Britský The Independent píše, že z 34 nabízených míst pro sponzory se jich prodalo pouze dvacet, což pro FIFA bude také znamenat stovky milionů dolarů ušlého zisku. Prezident Gianni Infantino přitom sliboval, že během jeho funkčního období příjmy naopak porostou.

Chybí kulturní odkazy na Rusko

Odlišná struktura značek inzerujících na mistrovství reflektuje také trendy v mezinárodní politice. Pro mnohé z nich je problémem spojování s Ruskem, zejména kvůli jeho agresivní zahraniční politice. Západní firmy si tak v reklamních kampaních počínají mimořádně opatrně.

„Nevidíte u nich žádné využívání kulturních odkazů na Rusko,“ řekl CNN Steve Martin, šéf firmy M&C Saatchi Sport and Entertainment, která pracovala na reklamních kampaních Coca-coly pro šampionáty ve fotbale od roku 2006. Ruská federace představuje problém i pro četné dopingové skandály, kvůli nimž museli čistí ruští sportovci na poslední olympiádě startovat pod neutrální vlajkou.

Západní společnosti by mohly podobným způsobem přistupovat i k dalšímu fotbalovému mistrovství, které se bude konat za čtyři roky v Kataru. Šampionát v roce 2026 se pak bude konat v USA, Kanadě a Mexiku, což zřejmě přivede ztracené západní značky zpátky.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňané naletěli ruským podvodníkům. Zaplacené tisíce tun mědi nikdy neviděli

13. června 2024

Obří čínský státní obchodník s komoditami vyšetřuje ztrátu, kterou mu způsobili ruští podvodníci....

Místo investování práci jen předstírali. Banka zaměstnance načapala a vyhodila

14. června 2024

Americká banka Wells Fargo propustila část svých zaměstnanců, protože zjistila, že svou práci jen...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Fanouškům Anglie a Srbska prodají jen „ředěné“ pivo. Šikana, zní z Ostrovů

14. června 2024  11:35

Nedělní utkání základní skupiny fotbalového Eura mezi Anglií a Srbskem je podle organizátorů vysoce...

Potraviny jako před krizí. Kuřecí za stovku, cibule i za patnáct, říká web

18. června 2024

Ceny některých potravin proti stejnému období minulého roku výrazně zlevnily. U některých...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hospodaření státu vypadá hrozivě. Vláda už skoro vyčerpala letošní schodek

15. června 2024

Premium Výsledek hospodaření státu vypadá po necelé půlce roku hrozivě. Vláda si naplánovala schodek 252...

Japonci účtují turistům vyšší ceny. Má to svou logiku, vysvětlují odborníci

20. června 2024

Návštěva japonského hradu Himedži by mohla cizince brzy vyjít šestkrát dráž než místní obyvatele....

Plané předpovědi. Spotřeba fosilních paliv byla rekordní i loni, říká studie

20. června 2024

Ačkoliv celosvětové zastoupení čisté energie postupně roste, podobné je to i v případě fosilních...

Zábava na prvním, druhém i třetím místě. Pražský Máj se otevřel hostům

20. června 2024  15:33

Obchodní dům Máj na pražské Národní třídě se po dvou letech dočkal svého otevření a ukázal se ve...

Firmy vyzvaly Fialu, aby přerušil schvalování zákona o kyberbezpečnosti

20. června 2024  15:02

Velké tuzemské firmy vyzvaly premiéra Petra Fialu (ODS), aby přerušil legislativní proces...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Survivor 2024 má vítěze, ten si kromě titulu odnáší i výhru 2,5 milionu korun

Na platformě Voyo mohli diváci v úterý večer sledovat napínavé finále reality show Survivor Česko & Slovensko. Na Nově...