Zájem o reklamu na fotbalovém šampionátu pokulhává, firmám vadí korupce a Rusko

  15:32aktualizováno  15:32
Zájem předních západních značek o propagaci během letošního mistrovství světa ve fotbale je spíše opatrný. Důvodem je reputace Mezinárodní federace fotbalových asociací (FIFA) poškozená korupčními skandály a fakt, že šampionát pořádá Rusko. Uvolněný reklamní prostor zabírají čínské firmy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Kromě tradičních velkých inzerentů jako McDonald’s, Visa nebo Coca-Cola, můžeme na letos na mistrovství vidět i méně známá loga čínských společností. Mezi nimi například emblém konglomerátu Wanda Group, znak výrobce bílé techniky Hisense nebo technologické firmy Vivo.

Letošní fotbalový šampionát podle odhadů navýší globální výdaje na reklamu o 2,4 miliardy dolarů. Třetinu z této částky utratí podle údajů mediální firmy Zenith právě čínské značky. Podle dat společnosti Nielsen, která se zabývá marketingovým výzkumem, mají asijští sponzoří 39procentní zastoupení. Před čtyřmi lety v Brazílii byl podíl asijských sponzorů 20 procent.

O sponzorská místa není zájem

Důvodem vlažného přístupu západních firem jsou obavy o spojování jejich značek s korupcí poznamenanou organizací FIFA a hostitelskou zemí, kterou je letos Ruská federace. FIFA se po propuknutí masivního korupčního skandálu v roce 2015 musela potýkat s odchodem velkých sponzorů. Smlouvu s federací neobnovili Sony, aerolinky Emirates či výrobce motorových olejů Castrol.

Podle studie Nielsenu získala FIFA v letech 2011–2014 před mistrovstvím v Brazílii na sponzorských darech 1,629 miliardy dolarů. Podle odhadů pro období 2015–2018 by mělo dojít k poklesu této sumy na 1,45 miliardy dolarů.

Britský The Independent píše, že z 34 nabízených míst pro sponzory se jich prodalo pouze dvacet, což pro FIFA bude také znamenat stovky milionů dolarů ušlého zisku. Prezident Gianni Infantino přitom sliboval, že během jeho funkčního období příjmy naopak porostou.

Chybí kulturní odkazy na Rusko

Odlišná struktura značek inzerujících na mistrovství reflektuje také trendy v mezinárodní politice. Pro mnohé z nich je problémem spojování s Ruskem, zejména kvůli jeho agresivní zahraniční politice. Západní firmy si tak v reklamních kampaních počínají mimořádně opatrně.

„Nevidíte u nich žádné využívání kulturních odkazů na Rusko,“ řekl CNN Steve Martin, šéf firmy M&C Saatchi Sport and Entertainment, která pracovala na reklamních kampaních Coca-coly pro šampionáty ve fotbale od roku 2006. Ruská federace představuje problém i pro četné dopingové skandály, kvůli nimž museli čistí ruští sportovci na poslední olympiádě startovat pod neutrální vlajkou.

Západní společnosti by mohly podobným způsobem přistupovat i k dalšímu fotbalovému mistrovství, které se bude konat za čtyři roky v Kataru. Šampionát v roce 2026 se pak bude konat v USA, Kanadě a Mexiku, což zřejmě přivede ztracené západní značky zpátky.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Éra cigaret pomalu končí. Prodeje klesají, tabáčníci vyhlížejí alternativy

Ilustrační foto

Největší tabákové společnosti varují své investory před klesajícími prodeji klasických cigaret. Světová dvojka...

Výrobci koňaku se obávají změny tradiční chuti. Sladké hrozny nechtějí

Dubové sudy s koňakem značky Remy Martin v továrně společnosti ve francouzském...

Čím větší teplo, tím sladší a brzy dozrálá vinná réva. Sladké hrozny však výrobci koňaku nechtějí. Jsou jedni z těch,...

Fialová kráva klikne. Malťan vydělává na analýze chování lidí na webu

Maltský podnikatel roku

Na světovém finále EY Podnikatel roku reprezentoval Maltu David Darmanin, zakladatel platformy Hotjar, která analyzuje...

Najdete na iDNES.cz