Konec nekalého marketingu, Unilever chce transparentní reklamu

  17:08aktualizováno  17:08
Společnost Unilever, která je jedním z největších světových výrobců spotřebního zboží, bude usilovat o vyšší transparentnost svého marketingu. Chce tím dosáhnout především přerušením spolupráce s nepoctivými influencery, kteří si na sociálních sítích kupují počty sledujících, čímž uměle nafukují svůj vliv.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

S rozmachem sociálních sítí se rychle rozvíjí i odvětví marketingu, které k propagaci výrobků či služeb využívá populární uživatele, kteří za úplatu zveřejňují reklamu ve svých příspěvcích. Její výše značně závisí na tom, kolik lidí profil influencera sleduje.

Kdo je influencer

Termín influencer, odvozený od anglického slova pro vliv („influence“, pozn. red.), se používá zejména v posledních letech v souvislosti s rozmachem virtuálního prostoru a sociálních sítí. Označuje člověka, jehož myšlenky, postoje či názory, mají určitý vliv.

Může se jednat o významnou osobnost z veřejného života jako jsou herci, sportovci či zpěváci. V současnosti se objevují i nezávislí influenceři, kteří působí právě na sociálních sítích. Tam se jejich vliv měří hlavně počtem sledujících, tj. lidí, kteří čtou příspěvky z profilu influencera.

V souvislosti s tím na sociálních sítích narůstá počet falešných účtů (botů, pozn. red.), které skutečné lidi svou aktivitou pouze simulují. Dokážou tak ve velkém generovat „lajky“ či sdílení. Tato umělá interakce na síti totiž vyvolává iluzi popularity, za níž jsou mnozí influenceři ochotni i platit, protože jim uměle zvyšuje vliv.

Koncern Unilever, do jehož portfolia patří i známé značky Dove nebo Hellmann’s, vytáhl do boje proti podobným nekalým marketingovým praktikám. „Unilever oznamuje jasný závazek podpořit autenticitu a důvěru v marketing prostřednictvím influencerů. Společně můžeme zlepšit důvěru spotřebitelů, předtím než bude pozdě,“ uvedl marketingový šéf společnosti Keith Weed na Twitteru.

18.června 2018 v 10:32, příspěvek archivován: 18.června 2018 v 15:20

Today, @Unilever is announcing clear commitments to support authenticity and trust of influencer marketing. Collectively, we have the power to improve consumer trust, before it's too late. #CannesLions https://t.co/KNuVh2Qb4A https://t.co/ivcVbNqhBL

Podle serveru CNBC rozpočet na marketing Unileveru přesahuje sedm miliard eur (179 miliard korun). Firma v tiskové zprávě uvedla tři klíčové závazky, od kterých si slibuje zvýšení jeho transparentnosti a zlepšení možností monitorovat svůj skutečný vliv.

Unilever slíbil, že nebude spolupracovat s influencery, kteří si svůj vliv kupují. Dále se zavázal, že nikdy nebude platit za navyšování počtu sledujících na sociální síti a bude spolupracovat především s partnery, kteří také zvyšují svou transparentnost a napomáhají k vymýcení nepoctivých marketingových postupů.

Sociální sítě musí zvýšit kontrolu obsahu

Kvůli praktikám nakupování sledujících se zvyšuje riziko poškození jednoho z nejrychleji se rozvíjejících segmentů současného marketingu, kterým jsou právě „celebrity“ na sociálních sítích. „Existuje značné množství skvělých influencerů, ale i pár špatných. Problém je, že jakmile dojde k podkopání důvěry, ve výsledku to potopí všechny,“ řekl Weed agentuře Reuters.

Obrací se i na samotné sociální sítě, po kterých požaduje vyšší kontrolu, která by odstranila tyto problémy. „Některé platformy už v tomto ohledu podnikají opatření, ale je potřeba aby je prováděly ve větší míře a s vyšší transparentností,“ uvedl pro The Wall Street Journal  marketingový šéf Unileveru.

Falešné účty jsou jeden z největších současných problémů, kterému provozovatelé sociálních sítí čelí. Podle odhadů tvoří „boti“ zhruba 15 procent všech profilů na Twitteru. Deník The New York Times v lednu popsal případ společnosti Devumi, která využívá podobných pochybných praktik k prodeji počtu sledujících na této platformě. Její boti navíc kradli osobní informace z účtů skutečných lidí a vytvářeli pomocí nich falešné profily.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Evropská úroková bazuka podle Trumpa míří na USA. Střadatelé v EU zchudnou

Ilustrační snímek

Evropská centrální banka ve čtvrtek snížila úrokové sazby a oznámila masivní nákupy dluhopisů. Banky za úložky u...

Utrácet peníze za přípravu na přírodní katastrofy se vyplatí. Čtyřikrát

Obří kus ledu odpadává z čelní stěny ledovce Perito Moreno nedaleko...

Pokud se v příštím desetiletí investuje do přípravy na klimatické změny 1,8 bilionu dolarů, v ekonomických výnosech by...

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz