Firma Uniqlo záhy po začátku duelu Federera se Srbem Dušanem Lajovicem na sociálních sítích potvrdila, že Švýcar se stává novým globálním ambasadorem jejich značky. „Pan Federer je jedním z největších šampionů v historii, můj respekt k jeho osobě přesahuje jeho sportovní kariéru,“ prohlásil výkonný ředitel společnosti Tadashi Yanai. Partnerství by podle něj mělo být o inovacích jak na kurtu, tak mimo něj.
„Sdílíme společnou vášeň pro pozitivní vliv na svět kolem nás,“ komentoval Federer změnu, která zásadně ovlivní světový byznys s oblečením.
Po jeho spolupráci se značkou Nike mu zbyly pouze boty, které měl na sobě i během úvodního kola Wimbledonu. Uniqlo totiž sportovní boty nevyrábí. Na Federerově oblečení rovněž chybělo logo s iniciálami RF, které zůstává součástí portfolia společnosti Nike a Švýcar jej momentálně nemůže využívat. Doufá ale, že Nike bude v procesu vrácení nápomocný. „Jsou to moje iniciály, v dohledné budoucnosti se mi vrátí,“ uvedl Federer.
Poslední desetiletý kontrakt 36letého tenisty s firmou Nike vypršel letos v březnu. Současná dvojka žebříčku ATP vydělávala na této spolupráci přibližně deset milionů dolarů ročně (zhruba 220 milionů korun).
Smlouva s japonským Uniqlem, rovněž podepsaná na deset let, však Federerovi vynese výrazně víc peněz. Podle televize ESPN se japonská firma zavázala Federerovi vyplatit v průběhu deseti let až 300 milionů dolarů (přibližně 6,6 miliardy korun). Kromě toho mu prý dovolí, aby některá bílá místa na svém tričku prodal pro reklamní účely, což si u značky Nike nemohl dovolit. Federer by měl navíc peníze od Japonců pobírat i v případě, že už nebude aktivně hrát.
Peníze budou i po konci kariéry
Švýcarský rekordman, jenž získal během své kariéry 20 grandslamových titulů, letos oslaví 37. narozeniny. V tomto věku už měli mnozí tenisté profesionální kariéru ukončenou, nebo minimálně na odchod „do důchodu“ pomýšleli. I když se Federer zatím odejít nechystá, spekuluje se, že by k tomu mohlo během příštích deseti let dojít.
„To, že je značka ochotna podporovat sportovce i po ukončení jeho aktivní kariéry, není úplně běžné,“ říká Martin Charvát z agentury Remembership. „Nicméně Federer je vyhlášený tím, že v civilu chodí velice elegantně oblečený. Jestli si ho zavázali na deset let, tak to nejspíš znamená, že se i po ukončení kariéry bude při různých příležitostech objevovat v jejich oblečení,“ dodává Charvát.
V žebříčku nejbohatších sportovců časopisu Forbes obsadil Federer sedmou příčku. Jeho celkový roční výdělek ještě během spolupráce s Nike činil 77,2 milionu dolarů (zhruba 1,7 miliardy korun), tedy přibližně dvakrát více než současná jednička žebříčku ATP, Španěl Rafael Nadal. Nový Federerův kontrakt by jej mohl v tomto srovnání posunout ještě výš.
Agentura Bloomberg uvádí, že Federerovo jméno má firmě Uniqlo pomoct expandovat na mezinárodním trhu, zejména v Evropě, kde otevírá nové obchody. Silný růst zaznamenala japonská společnost i v Číně a její zahraniční tržby překonávají domácí během posledních dvou čtvrtletí. Stále však bojuje s těžkostmi na trzích s dlouhou tradicí prodejců oblečení, jako jsou H&M či Zara.