Francouzský vinař Georges Duboeuf

Francouzský vinař Georges Duboeuf | foto: Profimedia.cz

Zemřel „papež Beaujolais“. Z obyčejného vína udělal celosvětový fenomén

  • 5
V sobotu zemřel francouzský obchodník a vinař Georges Duboeuf, jehož jméno je spojeno především s popularizací vína beaujolais nouveau (nové beaujolais). Tuto „obyčejnou“ odrůdu vína z regionu Beaujolais dokázal Duboeuf v 80. letech dostat do celého světa. Díky úspěšnému marketingu se z každoročních ochutnávek sklizně stala významná tradice.

Duboeuf zemřel ve svých 86 letech na mozkovou mrtvici, oznámila agentuře AFP jeho rodina. Slavného obchodníka v 80. letech proslavila propagace nového beaujolais, díky které získal přezdívku „papež Beaujolais“. Zásluhou Georgese Duboeufa se dnes celosvětově prodávají desítky milionů lahví tohoto mladého francouzského vína.

Svým marketingovým talentem Duboeuf vynikal už v 50. letech, kdy prodával vína z francouzského regionu Beaujolais všemi dostupnými prostředky a postupně se seznámil s předními šéfkuchaři z této oblasti.

Francouzský region Beaujolais

Francouzský region Beaujolais

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Patřil mezi ně i světoznámý Paul Bocuse, jehož restaurace L’Auberge du Pont de Collonges drží tři michelinské hvězdy nepřetržitě od 60. let. “Bocuse jej velice rychle začal brát s sebou na všechny zahraniční cesty,” řekl deníku Le Figaro Duboeufův dlouholetý spolupracovník Michel Brun.

Za účelem propagace lokálních francouzských vín napříč Evropou založil Duboeuf v 50. letech asociaci vinařů L’Écrin Mâconnais-Beaujolais. V roce 1964 pak založil vlastní vinařství Georges Duboeuf Wines.

Pijte víno jako hrdinové Hry o trůny. Výrobce vsadil na populární seriál

Na popularitě nového beaujolais, které není považováno za příliš kvalitní víno, se podepsaly opulentní oslavy, které Georges Duboeuf organizoval v 80. letech. Na večírcích se stovkami účastníků se pravidelně objevovaly oceňovaní šéfkuchaři a další celebrity z řad hudebníků, sportovců a politiků.

„Přijelo nové beaujolais!“

I díky tomu se třetí listopadový čtvrtek každoročně slaví den beaujolais nouveau, který je ve Francii roven téměř státnímu svátku. Toto ochutnávání nové sklizně, které začalo jako lokální fenomén, postupně přerostlo v celosvětovou operaci a závody dostat nově naláhvované víno ke slavícím v Británii a později i zbytku světa. Sloganem svátku se stala fráze „Le Beaujolais Nouveau est arrivé!“ (přijelo nové beaujolais).

Někteří vinaři z Beaujolais se snaží tuto tradici zvrátit, protože podle nich zastiňuje špičková vína z této oblasti. Nové beaujolais se přesto stalo nedílnou součástí řady jídelních lístků světových restaurací, také díky jeho příznivé ceně.

Coca-Cola investuje do skleněných lahví, vinaři nemají do čeho plnit víno

Když Georges Duboeuf v roce 2018 předával svou firmu synovi Franckovi, prodávala společnost 30 milionů lahví ročně. Na loňských prodejích se však podepsalo několik negativních faktorů, zejména cla, které na dovoz evropského vína uvalil americký prezident Donald Trump. 

Spojené státy jsou druhým nejvýznamnějším zahraničním odbytištěm nového beaujolais, hned po Japonsku. Celkově se loni prodalo 22 milionů lahví tohoto vína.