Pixmania je francouzský internetový obchod, který však má své stránky téměř ve všech evropských jazycích.

Pixmania je francouzský internetový obchod, který však má své stránky téměř ve všech evropských jazycích. | foto: Profimedia.cz

Se zárukou na elektroniku ze zahraničí může být problém

  • 108
Výhodný nákup elektroniky v zahraničních internetových obchodech se může prodražit. I přes ujišťování některých prodejců o tom, že jejich zboží má celoevropskou záruku, není v Česku zpravidla možné závady reklamovat.

"Koupil jsem televizi Samsung přes internetový obchod Pixmania, který má normální české stránky, a je proto k nerozeznání od tuzemských prodejců. Přístroj došel se záručním listem označovaným jako European BlocWarranty (EBW), který má platit v celé EU," říká Jan Čihák, pracovník oddělení informačních technologií společnosti Mafra, vydavatele MF DNES.

. Podrobnosti na technet.cz

Kdy „záručák“ nepomůže

Pixmania je francouzský internetový obchod, který však má své stránky téměř ve všech evropských jazycích. Nepříjemné překvapení čekalo Čiháka ve chvíli, kdy mu v servisu odmítli zdarma aktualizovat obslužné programy v televizi, které slouží například pro správné zobrazování českých znaků.

"Podle autorizovaného servisu se záruční list vydaný společností Pixmania na Českou republiku nevztahuje," dodává Čihák. Přitom stejný úkon u shodné televize zakoupené v Česku a se stejnou zárukou EBW provedl stejný servis zdarma.

Podobně by majitel přístroje mohl dopadnout i při pokusu o reklamaci. "Zákazníkovi se vždy snažíme vyjít vstříc, ale v tomto případě by mohl být problém, protože přístroj je určen pro jiný trh. Aktualizací bychom přístroj mohli nevratně poškodit," říká Tomáš Vratný ze společnosti Samsung.

Petra Virapin ze společnosti Pixmania se však brání, že výrobky Samsungu u nich prodávané jsou určené pro celou Evropu. "Naše vedení na to před dvěma týdny upozornilo hlavního zástupce Samsungu v Evropě, který tento problém s českým Samsungem vyřeší, třeba i soudní cestou," říká Virapin.

Podle zjištění MF DNES výrobce elektroniky žádnou celoevropskou záruku neposkytuje. Advokát Tomáš Pelikán, který se specializuje na spotřebitelské právo, říká, že zákon je na straně Samsungu.

"Autorizované servisy budou povinny vyřizovat reklamace pouze tehdy, pokud budou mít řádně uzavřenou smlouvu s provozovatelem obchodu Pixmania." Dodává však, že prodejce musí uznat nárok na reklamaci vždy. I když to může znamenat zaslání zboží zpět do země původu.

"V případě problémů u výrobků zakoupených v zahraničí doporučujeme záruku uplatňovat přímo u prodejce," potvrzuje Vratný.

Podobné problémy připouštějí i jiné firmy. "Pixmania neplní obchodní dohody společnosti Apple IMC, proto v ČR neuznáváme záruky na zboží tam zakoupené," říká Petr Němeček z českého zastoupení firmy Apple.

Martin Cakl ze společnosti BaSys, která zastupuje výrobky Pioneer, je konkrétnější. Říká, že firma například u automobilových navigací vyžaduje od prodejce i schopnost zajistit odbornou montáž, což Pixmania nenabízí, a neplní tak podmínky řádné distribuce.

Kupujete elektroniku v zahraničí?

celkem hlasů: 1886

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 25. března 2008. Anketa je uzavřena.

Ne, bojím se komplikací při reklamaci
Ne, bojím se komplikací při reklamaci 917
Ne, ale uvažuji o tom
Ne, ale uvažuji o tom 517
Ano, je levnější
Ano, je levnější 452
,