Podniká v rozvážení jídla a říká: Naším klientem je každý, kdo jí

  21:08aktualizováno  21:08
Doprava jídla přímo k zákazníkovi je oborem, který láká stále více investorů. Česko-německý podnikatel Marc Westermann stojí za službou JídloTeď.cz, která rozváží pokrmy z restaurací lidem do zaměstnání nebo do bytů.

Marc Westermann | foto:  Dan Materna, MAFRA

Kdo jsou zákazníci rozvozových portálů?
Naše cílová skupina je dnes v podstatě každý starší osmnácti let, kdo využívá internet. Jde o lidi, kteří jsou přes den v práci a večer si objednávají jídlo domů. Takže každý, kdo jí. Pokud jsou sami, tak se jim třeba nechce jít samotným do restaurace.

Čtěte v pondělní MF DNES: Většina lidí si potraviny zatím nosila sama z obchodů domů nebo zašla na menu do restaurace. Přibývá však podnikatelů, kteří vidí příležitost v doručování pokrmů do bytu či kanceláře.

Je tedy pro vás ideálním zákazníkem městský singl?
Ani ne. Často vidíme například, že si manželé navzájem objednávají jídlo. Manželka z kanceláře objedná sama sobě a pak ještě objedná manželovi, který sedí úplně někde jinde. 

Objednávají si lidé více jídlo během dne jako oběd do zaměstnání, nebo večer domů po práci?
Večer se objednává více, zhruba sedmdesát procent objednávek.

Vaši zákazníci z druhé strany jsou pak restaurace. Cílíte na všechny restauratéry v Česku, nebo je zde skupina, který se pro rozvozy vyloženě nehodí?
Pro nás je důležitější mít velký výběr, zároveň je však podstatné, aby zákazník dostal kvalitu. Musí fungovat doprava, jídlo být dobře zabalené. 

Znamená to, že restaurace prověřujete?
Prověřujeme a pokud vidíme, že tam vznikají nějaké problémy, tak spolupráci ukončíme.

Jaký jsou důvody k takovému kroku?
Třeba špatné balení, kvalita jídla, stížnosti od zákazníků. Takové věci zjistíme poměrně rychle. Lidé si na nás zvykli, mají svá měřítka a když zařadíme novou restauraci, která nezapadá do standardu, tak se to podle hodnocení velmi rychle pozná.

V jaké výši se pohybují provize, které si účtujete od restaurací? 
Když to rozvážíme my, tak je to 35 až 40 procent. Pokud si rozvoz zařizují samy restaurace, tak jsou samozřejmě nižší. Pak jsou zde ještě rozvozové poplatky, které platí zákazník. Poplatek zůstává také nám a jeho výše závistí na podmínkách, které si vyjednáme s restaurací. 

Jak velkou roli hraje v rozhodování zákazníků doba dovozu? Jak rychle dokážete jídlo doručit?
Ve většině případů do 30 minut. Maximální doba na první zónu je 60 minut, přičemž v Praze máme tři zóny, jedna je do pěti kilometrů, druhá do osmi a třetí nad deset. Je potřeba vždy mít časovou rezervu. Rychlost je však jedna věc, důležitější je, jak v jakém stavu jídlo přijede. Máme vyhřívané termoboxy, které drží konstantní teplotu 70 stupňů.

Jsou výhodnější pro rozvoz auta nebo motocykly?
Konkurence má motorky, ale i kola. To ale podle mě není chytrý krok. Dokážete si představit, v jakém stavu vám jídlo přivezou. Dejme tomu, že se změní počasí a co pak dělat se skútrem? Jídlo namokne a je tedy doopravdy potřeba auta. 

Marc Westermann (29)

Podnikatel česko-německého původu se narodil ve Wuppertalu v Německu, v 90. letech minulého století se s rodiči vrátil do Česka. Studoval na Aston Business School v Anglii a také v Monaku. Začínal pracovat jako Private Equity manažer v Německu, což ho dovedlo až ke start-up projektům. Vedle portálu JídloTeď.cz stojí také za kuponovým serverem Kuponplus.cz a připravuje rozjezd dalších internetových projektů. Rád hraje golf a fotbal.

Jaké druhý jídel si lidé objednávají nejčastěji?
Po pizze a burgrech, je to česká kuchyně, thajská a sushi.

Existují naopak druhy jídla, které se nehodí vůbec? 
Nejde o to, že se jídlo nehodí, ale klíčové je především správné balení. Rozvoj balení se ale trhu rychle přizpůsobuje. Dnes je zde řada variací a každý den vidím nové. Ze začátku nám restaurace říkaly, že některá jídla nejsou vhodná, to ale díky ve vývoji v baleních rychle mění. 

Jak rychle trh roste? O kolik vám meziročně přibylo objednávek?
Když srovnám, kolik rozvážíme nyní a před rokem, tak teď je to více než trojnásobek. Absolutní čísla bych ale kvůli konkurenci nechtěl prozrazovat.

Řekl byste, že potenciál rozvozů už dosáhl svého vrcholu a dál už bude růst pomaleji?
Trh se určitě nenasytil. Když to opět porovnám například s Anglií, kde systém rozvozů funguje už šest let, tak z minulého roku na tento zase vyrostli o šedesát procent. Určitě je to tedy v plenkách a bude růst dál.

Očekáváte růst spíše skrze nové zákazníky, nebo geografickou expanzi do dalších měst?
Expanze bude důležitá, ale ještě existuje spousta lidí, kteří rozvoz nevyzkoušeli a ty chceme nalákat.

Do jakých měst se ještě vyplatí expandovat?
Jde o to, kde se nám vyplatí dávat náš rozvoz a kde ne. V malých městech mají restaurace často vlastní rozvoz a dělají ho dobře. Nemají tam zácpy jako tady v Praze. Vlastní rozvozovou službu máme v Praze, Brně, Ostravě a Plzni a k nim  přidáme ještě tři města. 

Českému trhu v současnosti dominují dva tuzemští hráči, mezinárodní společnost FoodPanda se z trhu stáhla. Je zde podle Vás ještě prostor pro další firmy, nebo se situace už stabilizovala a rozdělení trhu zůstane v současné podobě?
Momentálně se hodně mluví o službě Ordr.cz, to ale v zásadě není pro nás ani konkurence. Nabízejí jeden pokrm, který pak rozvážejí. Od samého začátku jsou tady dva velké subjekty. DámeJídlo.cz a my. Skončila FoodPanda, které se ale nikdy nepodařilo vytvořit nějaký tržní podíl. Myslím, že tady zůstanou dva hráči. Tak to funguje i v zahraniční, v Německu byli původně čtyři hráči a nakonec spojili do dvou. My už tady máme zázemí a nebojíme se, že by zde vkročil nějaký zahraničí subjekt.

Autor:

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Tři proužky nejsou jenom Adidas, rozhodl evropský soud. Firmu výrok zklamal

Krabice obuvi německé značky Adidas čekají na zákazníky v obchodu v švýcarském...

Unijní ochranná známka německého výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas sestávající ze tří paralelních pruhů je...

TEST DNES: Úplné výsledky testu koupených máků

Makový závin

MF DNES otestovala jednadvacet vzorků máku z obchodních řetězců, e-shopů s potravinami i specializovaných internetových...

Jako doma ale dráž. MF varuje před výběry z bankomatu v zahraničí v korunách

Euromince

Ministerstvo financí v pondělí na svých internetových stránkách varovalo před využíváním tzv. dynamické konverze při...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz