Podniká v rozvážení jídla a říká: Naším klientem je každý, kdo jí

  21:08aktualizováno  21:08
Doprava jídla přímo k zákazníkovi je oborem, který láká stále více investorů. Česko-německý podnikatel Marc Westermann stojí za službou JídloTeď.cz, která rozváží pokrmy z restaurací lidem do zaměstnání nebo do bytů.

Marc Westermann | foto:  Dan Materna, MAFRA

Kdo jsou zákazníci rozvozových portálů?
Naše cílová skupina je dnes v podstatě každý starší osmnácti let, kdo využívá internet. Jde o lidi, kteří jsou přes den v práci a večer si objednávají jídlo domů. Takže každý, kdo jí. Pokud jsou sami, tak se jim třeba nechce jít samotným do restaurace.

Čtěte v pondělní MF DNES: Většina lidí si potraviny zatím nosila sama z obchodů domů nebo zašla na menu do restaurace. Přibývá však podnikatelů, kteří vidí příležitost v doručování pokrmů do bytu či kanceláře.

Je tedy pro vás ideálním zákazníkem městský singl?
Ani ne. Často vidíme například, že si manželé navzájem objednávají jídlo. Manželka z kanceláře objedná sama sobě a pak ještě objedná manželovi, který sedí úplně někde jinde. 

Objednávají si lidé více jídlo během dne jako oběd do zaměstnání, nebo večer domů po práci?
Večer se objednává více, zhruba sedmdesát procent objednávek.

Vaši zákazníci z druhé strany jsou pak restaurace. Cílíte na všechny restauratéry v Česku, nebo je zde skupina, který se pro rozvozy vyloženě nehodí?
Pro nás je důležitější mít velký výběr, zároveň je však podstatné, aby zákazník dostal kvalitu. Musí fungovat doprava, jídlo být dobře zabalené. 

Znamená to, že restaurace prověřujete?
Prověřujeme a pokud vidíme, že tam vznikají nějaké problémy, tak spolupráci ukončíme.

Jaký jsou důvody k takovému kroku?
Třeba špatné balení, kvalita jídla, stížnosti od zákazníků. Takové věci zjistíme poměrně rychle. Lidé si na nás zvykli, mají svá měřítka a když zařadíme novou restauraci, která nezapadá do standardu, tak se to podle hodnocení velmi rychle pozná.

V jaké výši se pohybují provize, které si účtujete od restaurací? 
Když to rozvážíme my, tak je to 35 až 40 procent. Pokud si rozvoz zařizují samy restaurace, tak jsou samozřejmě nižší. Pak jsou zde ještě rozvozové poplatky, které platí zákazník. Poplatek zůstává také nám a jeho výše závistí na podmínkách, které si vyjednáme s restaurací. 

Jak velkou roli hraje v rozhodování zákazníků doba dovozu? Jak rychle dokážete jídlo doručit?
Ve většině případů do 30 minut. Maximální doba na první zónu je 60 minut, přičemž v Praze máme tři zóny, jedna je do pěti kilometrů, druhá do osmi a třetí nad deset. Je potřeba vždy mít časovou rezervu. Rychlost je však jedna věc, důležitější je, jak v jakém stavu jídlo přijede. Máme vyhřívané termoboxy, které drží konstantní teplotu 70 stupňů.

Jsou výhodnější pro rozvoz auta nebo motocykly?
Konkurence má motorky, ale i kola. To ale podle mě není chytrý krok. Dokážete si představit, v jakém stavu vám jídlo přivezou. Dejme tomu, že se změní počasí a co pak dělat se skútrem? Jídlo namokne a je tedy doopravdy potřeba auta. 

Marc Westermann (29)

Podnikatel česko-německého původu se narodil ve Wuppertalu v Německu, v 90. letech minulého století se s rodiči vrátil do Česka. Studoval na Aston Business School v Anglii a také v Monaku. Začínal pracovat jako Private Equity manažer v Německu, což ho dovedlo až ke start-up projektům. Vedle portálu JídloTeď.cz stojí také za kuponovým serverem Kuponplus.cz a připravuje rozjezd dalších internetových projektů. Rád hraje golf a fotbal.

Jaké druhý jídel si lidé objednávají nejčastěji?
Po pizze a burgrech, je to česká kuchyně, thajská a sushi.

Existují naopak druhy jídla, které se nehodí vůbec? 
Nejde o to, že se jídlo nehodí, ale klíčové je především správné balení. Rozvoj balení se ale trhu rychle přizpůsobuje. Dnes je zde řada variací a každý den vidím nové. Ze začátku nám restaurace říkaly, že některá jídla nejsou vhodná, to ale díky ve vývoji v baleních rychle mění. 

Jak rychle trh roste? O kolik vám meziročně přibylo objednávek?
Když srovnám, kolik rozvážíme nyní a před rokem, tak teď je to více než trojnásobek. Absolutní čísla bych ale kvůli konkurenci nechtěl prozrazovat.

Řekl byste, že potenciál rozvozů už dosáhl svého vrcholu a dál už bude růst pomaleji?
Trh se určitě nenasytil. Když to opět porovnám například s Anglií, kde systém rozvozů funguje už šest let, tak z minulého roku na tento zase vyrostli o šedesát procent. Určitě je to tedy v plenkách a bude růst dál.

Očekáváte růst spíše skrze nové zákazníky, nebo geografickou expanzi do dalších měst?
Expanze bude důležitá, ale ještě existuje spousta lidí, kteří rozvoz nevyzkoušeli a ty chceme nalákat.

Do jakých měst se ještě vyplatí expandovat?
Jde o to, kde se nám vyplatí dávat náš rozvoz a kde ne. V malých městech mají restaurace často vlastní rozvoz a dělají ho dobře. Nemají tam zácpy jako tady v Praze. Vlastní rozvozovou službu máme v Praze, Brně, Ostravě a Plzni a k nim  přidáme ještě tři města. 

Českému trhu v současnosti dominují dva tuzemští hráči, mezinárodní společnost FoodPanda se z trhu stáhla. Je zde podle Vás ještě prostor pro další firmy, nebo se situace už stabilizovala a rozdělení trhu zůstane v současné podobě?
Momentálně se hodně mluví o službě Ordr.cz, to ale v zásadě není pro nás ani konkurence. Nabízejí jeden pokrm, který pak rozvážejí. Od samého začátku jsou tady dva velké subjekty. DámeJídlo.cz a my. Skončila FoodPanda, které se ale nikdy nepodařilo vytvořit nějaký tržní podíl. Myslím, že tady zůstanou dva hráči. Tak to funguje i v zahraniční, v Německu byli původně čtyři hráči a nakonec spojili do dvou. My už tady máme zázemí a nebojíme se, že by zde vkročil nějaký zahraničí subjekt.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Pokuty za dvojí kvalitu budou platit obchodníci, uvedl ministr Toman

Ilustrační snímek

Až padesátimilionovou pokutu za takzvanou dvojí kvalitu potravin budou platit obchodníci, nikoliv nadnárodní výrobci,...

TEST DNES: Úplné výsledky testu kvasových chlebů

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala deset chlebů, u nichž výrobci zdůrazňují, že jsou vyrobeny z živého žitného kvasu. Vybrali jsme...

Prošlé párky a zkažená paštika na farmářském trhu. Prodejci hrozí pokuta

Prodejce na farmářských trzích v pražských Dejvicích prodával uzeniny v...

Veterináři zjistili, že prodejce na pražských farmářských trzích v Dejvicích nabízel prošlé párky nebo zkaženou...

Najdete na iDNES.cz