Podívejte se: Dráhy se převléknou, objednají vlaky za rekordních 16 miliard

  • 411
Stovky rychlíkových vagonů s interiérem ze 70. a 80. let se konečně dočkají rekonstrukce. Cestující tak už nebudou trávit hodiny na špinavých koženkových sedačkách, netěsnícími okny přestane sněžit do kupé a dveře vagonu nepůjde otevřít za jízdy. Rekonstrukce vagonů je jednou z plánovaných investic, které České dráhy letos hodlají objednat za rekordních 16 miliard korun.

Peníze budou ČD platit postupně do roku 2014, jak budou nové vozy uváděny do provozu. Letos dráhy uvedou do provozu nové vlaky za více než 4,5 miliardy korun. Loni se částka pohybovala kolem čtyř miliard. Dalších více než půl miliardy dá dopravce jako zálohu na vlaky, které obdrží v roce 2011.

Cestující se letos dočkají například 11 nových pantografů City Elefant, 78 opravených rychlíkových vagonů, šesti bistrovozů pro dálkovou dopravu nebo 46 krajských motoráků Regionova.

České dráhy letos zadají tendry na nákup nových vlaků a rekonstrukce souprav za rekordních 16 miliard Kč.

Přestavba bistrovozu přijde na 15 milionů korun.

V dalších letech by se měly na českých kolejích objevit například nízkopodlažní motorové vozy pro rychlost až 120 km/h, nízkopodlažní soupravy pro regionální dopravu nebo pantografy pro rychlost až 160 km/h.

Rekonstrukce jednoho rychlíkového vozu bude stát dráhy až dva miliony korun. Modernizace bude spočívat zejména ve výměně a přečalounění sedaček, položení nové podlahy či zkulturnění toalet.

"Prvních 78 takto opravených vozů se objeví v provozu ještě během letošního roku," slibuje Antonín Blažek, náměstek šéfa Českých drah pro osobní dopravu. Dopravce nyní posuzuje sedm ukázkových oprav, které provedli různí tuzemští výrobci.

Rekonstrukce vagonů - průřez sedačkou.

Rekonstrukce vagonů - průřez sedačkou.

V úterý měli možnost vagony zhodnotit také cestující na pražském Masarykově nádraží, v příštích dnech se s nimi svezou pasažéři v běžném provozu. "Výrobcům jsme zadali seznam 89 oprav, které chceme u každého vozu provést. Záleželo na nich, zda nabídnou ještě nějaká další vylepšení," popisuje Blažek.

Základní požadavky spočívaly ve výměně a přečalounění sedáků, položení nové protiskluzové podlahy, opravě a přetěsnění oken, doplnění nové výbavy umýváren a WC či zajištění dveří proti otevření během jízdy.

Rekonstrukce vagonů - zajištění dvěří.

Dveře u opravených vagonů už nebude možné otevírat za jízdy.

Dráhy nyní vyhodnotí jednotlivá provedení a dají dohromady definitivní zadání toho, jak by měly opravené vozy vypadat. "Poté budeme postupně vypisovat tendry. Výroba by měla začít letos v červnu či v červenci," plánuje Blažek.

Podle něj je pravděpodobné, že na zakázkách bude pracovat většina podniků. "Jeden by určitě nezvládl sám přestavět stovky vozů," vysvětluje Blažek.

Nové sedačky za 25 tisíc

Přestože opravené vagony vypadají na první pohled stejně, při bližším zkoumání najdete řadu rozdílů. Třeba v tvrdosti či tvarování sedáků. "Záměrně jsme je udělali rovné, abyste při sezení nesjížděli dopředu," ukazuje jednatel firmy MSV interier Miroslav Havelka.

Svoje zkušenosti s cestováním vlakem pak využil v další úpravě - změněném tvaru stolečku u okna. "Když jste si dali nohu na topení, tak vám sklápěcí stolek překážel. Proto jsme ho posunuli více doprostřed," říká Havelka.

Rekonstrukce vagonů - držák na lahve.

Rekonstrukce vagonů - držák na lahve.

Plzeňská společnost Movo, která patří do skupiny firem Škody Transportation, zase stolky vylepšila o držáky na lahve. Další z oslovených opraven - Janoza - pak dosadila do kupé i zásuvky s napětím 230 voltů. Nabízí i nahrazení klasických zářivek LED světly.

"Přidání zásuvek už ovšem znamená nutnost schválení přestavby drážním úřadem," upozorňuje Havelka.

Rekonstrukce vagonů - WC.

Podnik Olpas Moravia zase předvedl, jak vlastně sedáky v kupé rychlíku vypadají. "Vyměnili jsme celou konstrukci včetně roštu," říká jednatel podniku Jaromír Foltýn. Náklady na lepší posezení činí 25 tisíc korun za kupé. "Prakticky nastejno by vyšlo, kdybychom tam nainstalovali šest samostatných sedaček," doplnil Foltýn.

České dráhy očekávají, že životnost takto přestavěných vagonů bude nejméně deset let.

,