České dráhy - Regionova. - České dráhy, ČD, vlak, souprava, Regionova.

České dráhy - Regionova. - České dráhy, ČD, vlak, souprava, Regionova. | foto: České dráhy

Dráhy nakoupí dalších 62 vlaků Regionova za 1,5 miliardy korun

  • 110
Z českých kolejí zmizí dalších 62 motorových vozů 810 a stejný počet přípojných vozů. Dráhy je chtějí přestavět na modernizované nízkopodlažní jednotky, které už na kolejích jezdí pod názvem Regionova.

Dráhy už na modernizaci vypsaly otevřenou mezinárodní soutěž. Na rozdíl od většiny předchozích zakázek na regionovy se do ní může přihlásit kdokoliv.

Dosavadní výrobce regionov, Pars nova Šumperk patřící pod plzeňskou Škodu Transportation, ale nemá velkou konkurenci: pro zavedené výrobce není modernizace českých "motoráků" příliš atraktivní, v zahraničí tyto vozy modernizovaly jen místní výrobci na Slovensku a v Maďarsku. Když loni v květnu dráhy dělaly podobnou soutěž, jediným přihlášeným byl Pars nova.

Podobně jako dosud půjdou nové vozy na regionální tratě. České dráhy jich mají už zhruba 150, starých motoráků přezdívaných pro tvar své skříně jako "kufr" jezdí po českých kolejích zhruba 400.

Dráhy se převléknou, objednají vlaky za rekordních 16 miliard

Modernizace starých vozů přijde dráhy o zhruba polovinu levněji než nákup nových vozů. Nové vozy za 1,55 miliardy korun bez daně mají být dodány v roce 2011 a 2012. Jedna souprava by tak měla přijít zhruba na 25 milionů korun bez daně.

Dráhy nyní mají asi 130 krátkých dvouvozových Regionov a dalších 20 trojvozových, celkem tedy zhruba 150 kusů v celém Česku.

Na některých tratích tak došlo k úplné náhradě starých nepohodlných "kufrů" novými vlaky. Staré motoráky tak člověk na některých kolejích prakticky nespatří, a to nejen kolem Prahy, ale i v různých regionech Česka (například Pardubice - Chrudim).

Díky výměně starých vlaků, kterých jezdilo po kolejích zhruba 500, za nové se zlepšilo cestování vozíčkářů nebo maminek s kočárky.

Staré motoráky dráhy nyní používají převážně na vedlejší výkony jako zálohy či posily ve špičkách. "Ale úplná náhrada novými vlaky (včetně Stadleru a připravovaných nových motorových jednotek) nějaký rok ještě potrvá," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Například na Liberecku budou ale staré vlaky vzácností už za rok či za dva.