Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

Třídění odpadu podle fastfoodů. Některý nejde recyklovat, jinde chybí data

  5:00
Řetězce rychlého občerstvení patří mezi šampiony v produkci odpadu. Pokud jde však o informace, co se přesně děje s tácky a kelímky po jejich použití, jsou tajnůstkářské. Přesná čísla zveřejňuje pouze McDonald’s.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

McDonald’s má v Česku stovku restaurací, následuje KFC s 97 podniky. V těchto dvou řetězcích pravděpodobně zbude po každém jídle největší hromada papíru a plastu. V závěsu jsou pak Burger King (23 restaurací), bageterie Subway (19 podniků) či trochu jinak fungující Bageterie Boulevard (asi čtyři desítky restaurací) nebo salaterie Ugo a kavárenské řetězce typu Starbucks.

„Ročně odpad dělá necelé čtyři tisíce tun včetně olejů či bioodpadu, který je těžký,“ uvádí manažer řízení jakosti a bezpečnosti potravin v McDonald’s Vít Grec. Největší podíl na obalech tvoří papír s více než 70 procenty, následují kombinované a nerecyklovatelné materiály a poté plasty.

Recykluje se čtvrtina. Nejvíce (41 procent) se energeticky využije ve spalovně, pětina putuje na skládku. Jedna restaurace tak v průměru denně roztřídí 85 kilogramů odpadků.

To je ovšem jen takzvaný vnitřní odpad, tedy to, co zákazníci nechají na odkládacích vozících a co zbude po přípravě jídel, jako třeba fritovací oleje. Venkovní koše před restaurací jdou totiž automaticky do směsného odpadu a netřídí se kvůli bezpečnosti.

Žádný z ostatních řetězců rychlého občerstvení neuvádí ani druhy vznikajícího odpadu, ani celkový objem. Důvodem byly u některých společností dovolené (Burger King, Bageterie Boulevard či Ugo). „Data k různým typům likvidace odpadů máme, ale v současné době je hodně lidí na dovolených a je to velké množství výstupů, které by bylo pro souhrnná čísla potřeba dát dohromady,“ uvedlo Ugo.

Externí obrázek

Jiné podniky ani na opakovaný dotaz nereagovaly, případně uvedly, že čísla nemají. „Tato data bohužel k dispozici nemáme,“ zněla odpověď kavárenského řetězce Starbucks.

„Všechny naše restaurace kromě Pizza Hut Vodičkova se nacházejí v obchodním centru, tedy odpad je jeho součástí,“ vysvětlila Romana Pistulková za řetězec pizzerií. Odpady z restaurace přitom podle ní zaměstnanci v zázemí přetřídí dle jednotlivých druhů a pak jsou sváženy do centrálního místa odpadů daného obchodního centra. Odpadky po zákaznících třídí ale dle svých slov všechny oslovené řetězce.

 Na otázku, jak přesně, většina odpovídá, že „pečlivě v zázemí“. Detaily zveřejnil před pár měsíci zmíněný McDonald’s, který na základě průzkumů zjistil, že většina jeho zákazníků netuší, že tak činí. A to přesto, že informace o tom je vyvěšena v každé provozovně zpravidla u odkládacích vozíků na tácy.

„Třídíme přímo v restauraci, každá má separační místnost, kde máme barevné pytle podle frakcí, kopírujících klasické třídící kontejnery. Odpady sebereme s táckem, odneseme do separační místnosti, kde je zaměstnanci roztřídí do pytlů a posílají dál,“ uvedl Vítek s tím, že o to se starají střídavě běžní zaměstnanci, nikoli speciální.

„Zodpovědní“ bez podrobností

„V restauracích KFC přistupujeme k životnímu prostředí zodpovědně, šetříme energiemi, už několik let třídíme odpad, jak po zákaznících, tak odpad vzniklý chodem restaurace,“ uvádí šéf tuzemského řetězce s kuřaty Libor Hubík, že třídí papír, plasty, ale i kuchyňský a biologicky rozložitelný odpad. Třídění je na zaměstnancích, zákazník odkládá veškeré zbytky na tácu do vozíku.

„Ve všech restauracích naši zaměstnanci pečlivě třídí odpad v zázemí,“ uvádí ředitel tuzemského Burger Kingu Daniel Ryška.

„V našich provozovnách je to mix obojího, třídí zákazníci a my dotřiďujeme za ty, kdo to neudělají,“ říká za salatérie Ugo marketingový ředitel společnosti Stanislav Pekárek.

Náhodný pohled do salaterií Ugo svědčí o tom, že minimálně v některých koše na tříděný odpad nejsou. Na druhou stranu tento podnik není klasickým fast foodem, protože se tam lze najíst na porcelánu a normálním příborem.

McDonald’s, KFC a Burger King či Pizza Hut takovou alternativu nenabízejí. Ať už zákazník jí na místě nebo na ulici, vždy po něm zbyde hromada papíru a plastu.

 Někde na půl cesty je český řetězec Bageterie Boulevard. V porcelánu zákazník může dostat polévku a kávu, bagety se podávají v papíru a saláty v misce vypadající jako kombinovaný obal z plastu a papíru. A pokud jde o třídění, náhodná návštěva v několika bageteriích ukázala, že zatímco v jedné provozovně jsou k dispozici koše na třídění, v jiné jen na směsný odpad.

V kavárenských řetězcích je situace o něco lepší v tom, že alespoň při kávě na místě ji servírují do porcelánu či skla. Přímo v kavárnách má třeba Starbucks koše na plasty a směsný odpad.

„Třídíme směsný odpad, papír a plast, svážejí se i bombičky ze šlehačkových lahví. Během loňského roku jsme začali třídit také bioodpad a skleněné lahve,“ uvádí za kavárenský řetězec Starbucks manažerka značky Barbora Horníková. Podle ní odpad po zákaznících dále v zázemí třídí zaměstnanci.

Záleží na lidech

První výsledky plýtvání ve fastfoodech: každý vyhodí až 25 kilo jídla denně

I kdyby ale řetězce třídily odpad sebelépe, stejně většina odpadu skončí ve spalovně nebo na skládce. Po snězení hamburgerů, hranolek či kuřecích kousků totiž vznikne hromada převážně špinavého papíru. A ten nejde za současných podmínek recyklovat.

„Na zaměstnanci je, jak to vyhodnotí. Pokud je papír špinavý, jde do směsného odpadu, pokud je čistý nebo je na něm kapka kečupu a mastný flíček, tak to nevadí, zamíchá se to do většího objemu. Je to hodně o výcviku v restauracích a jak to ti lidé dělají,“ uvádí Grec za McDonald’s. „Dokonce když si dají hodně záležet, přetrhnou krabičku od Big Macu, protože víčko bývá čisté. I takové lidi máme,“ dodává Grec.

„Silně znečištěné materiály putují do směsi, slabě nebo vůbec znečištěné se vytřiďují“ uvádí Stanislav Pekárek za salaterie a freshbary Ugo.

  • Nejčtenější

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Každý sám za sebe. Analytici se obávají zástavy dodávek energie mezi státy EU

Evropští státníci se snaží přijít na řešení energetické krize. Evropským zemím totiž hrozí, že v případě tuhé zimy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Písařík z Bohemia Energy převádí majetek ze svých firem na fungující podnik

Majitel padlé skupiny Bohemia Energy Jiří Písařík začal převádět majetek mezi svými jednotlivými společnostmi. Jak...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Firmy reagují na nový pracovní model. Mění se pracovní doba i kancelář

S rozvolněním a postupným návratem většiny zaměstnanců na pracoviště přichází na řadu nejen změny v pracovním modelu,...

Netflixu se daří. Ve třetím čtvrtletí zvýšil zisk i počet předplatitelů

Americká internetová televize Netflix ve třetím čtvrtletí díky úspěšným seriálům zlepšila své hospodaření. Nad vlastní...

Výrobci predikují rostlinnou budoucnost. Bezmasé produkty táhnou prodeje

Na začátku října se konal již druhý ročník konference zaměřené na rostoucí trend rostlinných produktů. Účastnili se ji...

Peek & Cloppenburg posiluje svůj brand. Vstupuje na český trh s novou značkou

V pražském nákupním centru Westfield Chodov ve čtvrtek otevřel svou první prodejnu v České republice řetězec Anson's....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...