Stavebniny Astra zaujaly pořadatele soutěže Sexistické prasátečko již

Stavebniny Astra zaujaly pořadatele soutěže Sexistické prasátečko již několikrát. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Do stavebnin láká prsatá slečna, míří do soutěže Sexistické prasátečko

  • 22
V celostátní soutěži Sexistické prasátečko boduje i letos Liberec. Stavebniny Astra umístily na billboardy vnadnou krásku s hlubokým výstřihem a opatřily ji textem Pořádně velký sortiment.

Billboardy s prsatou slečnou a nepřehlédnutelným sloganem zdobily Liberec na jaře. Stavebniny s jejich pomocí lovily zákazníky například v Zeleném Údolí nebo u kruhového objezdu poblíž čerpací stanice Čermák.

Podobně zaujaly pořadatele soutěže Sexistické prasátečko z brněnského sdružení Nesehnutí již v roce 2011. Firma tehdy vyšperkovala snímek poloobnažené dívky textem - S námi "to" postavíte.

"Astra pokračuje v nastolené marketingové koncepci - upoutávat sexistickou reklamou," řekla Petra Havlíková, koordinátorka programu Ženská práva jsou lidská práva.

Billboard s ženou a Ještědem zaujal jako sexistický na začátku roku.

Podle Havlíkové dělá sexistická reklama z mužů nejednou pouze objekty chtíče. Obrázky nahých žen by se jim měly líbit, i když je mnohdy považují za nevkusné a laciné.

Stavebniny Astra však od konce dubna v Liberci neexistují. Koupil je tuzemský řetězec Dektrade.

"Billboardy se ruší a není se už k čemu vyjadřovat," konstatoval bývalý ředitel libereckých Stavebnin Astra Vladislav Pulda. Firma nyní působí pod názvem Stavebniny Astra v sousedním Jablonci nad Nisou.

Trochu mírnější než "s námi to postavíte!"

"Současná reklama na Pořádně velký sortiment se mi zdá trochu mírnější a méně vulgární než billboard s textem S námi to postavíte," prohlásila Havlíková.

Stavebniny Astra však jasně zaostávají za reklamou firmy LevneStavebniny. Použila otřepanou vazbu ...postavila... postavte si taky.

"Reklama na LevneStavebniny je horší, protože vyfocená žena má nahlouplý výraz," vysvětlila Havlíková.

V Sexistickém prasátečku skončila i další reklama z oboru stavebnictví. Lešenářská firma q8leseni.cz přidala k polosvlečené vyzývavé ženě větu Postavíme vám ho všude! "Sexistické prasátečko se snaží postihnout hlavně reklamy, které jsou sexistické a hloupé," uvedla Havlíková.

O výhru v soutěži Sexistické prasátečko 2013 se uchází rovněž reklama na Sportovní areál Ještěd. Na vině jsou billboardy s otužilou polosvlečenou dívkou a mrazivou, prosluněnou krajinou s vyčnívajícím Hubáčkovým hyperboloidem.

Podle ředitele areálu Jana Svatoše reklama přivedla na Ještěd především mimoliberecké lyžaře.

"Tělo modelky není nijak zvláště odhaleno a nevím co je pohoršujícího na ruce a rameni," prohlásil Svatoš. "Ženu jako propagátorku sportovního areálu jsme vybrali proto, že převážnou část našich návštěvníků tvoří muži."

V sexistických reklamách se prolíná marketing i bilogie

Havlíková tvrdí, že sexistické reklamy většinou nezabírají. "Jejich vědecké zkoumání je však obtížné," podotkla Havlíková. "Prolínají se v nich marketing, sociologie, informatika nebo biologie. Sexistická reklama zaujme vzhledem, ale daleko méně si člověk zapamatuje propagovanou značku, což má pro účinnost klíčový význam."

Sexistické reklamy vadí i liberecké městské zastupitelce Zuzaně Tachovské (Změna). "V České republice jsou významným problémem, která se na rozdíl od západních zemí neřeší," řekla Tachovská.

"Většina sexistických reklam postrádá vtip, vkus a nesouvisí s propagovaným výrobkem nebo službou."

V loňském ročníku Sexistického prasátečka vyhrála v kategorii Ženy pouze jako objekty reklamy společnosti Day to Day na úvěry a půjčky "Potřebujete píchnout?" V kategorii Ženy jako části těla zvítězila internetová reklama firmy Alfacomp.cz se sloganem Co je větší, to je lepší.