Železniční odbory po letech hrozí stávkou. Kvůli vlakům zadarmo

  11:43aktualizováno  11:43
Odboráři po letech klidu hrozí protesty na železnici. Na stávku se začínají připravovat nejsilnější železniční odbory, Odborové sdružení železničářů (OSŽ). Jeho zástupci chtějí protestovat proti návrhu na zrušení povinnosti Českých drah uznávat takzvané režijky ostatním zaměstnancům na železnici. To by se dotklo v největším počtu zaměstnanců státního správce kolejí, Správy železniční dopravní cesty.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František VlčekMAFRA

„Ústředí jmenovalo stávkový výbor a pověřilo nás učinit všechny kroky, aby návrh návrh na zrušení režijních jízdenek neprošel,“ řekl MF DNES místopředseda OSŽ Vladislav Vokoun. O případném protestu se může rozhodnout už tuto středu, kdy zasedá poslanecký hospodářský výbor, který by se podle odborů měl problematikou režijek zabývat.

Naposledy se problematika režijních jízd, které kromě zaměstnanců Českých drah a SŽDC využívají například kontroloři Drážního úřadu, řešila na sklonku roku 2017. Tehdy se zástupci železničářů dohodli s ministrem dopravy Danem Ťokem na desetiprocentním zvýšení plateb za roční zvýhodněné jízdné pro aktivní železničáře i jejich rodinné příslušníky. 

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Prodloužení roční jízdenky na základě této dohody vychází drážní zaměstnance na 1100 korun. O stokorunu na 600 Kč podražilo neomezené jízdné v síti ČD pro bývalé zaměstnance a děti zaměstnanců. Z tisícikoruny na 1250 korun se zvýšila cena ročních režijních jízdenek pro ostatní rodinné příslušníky.

Povinnost uznávat zvýhodněné jízdenky u zaměstnanců jiných železničních organizací České dráhy dlouhodobě kritizují a uvádí ji jako jeden z důvodů, proč jsou v soutěžích o provoz dotovaných linek znevýhodněni vůči soukromé konkurenci, která takovouto povinnost nemá. Před lety jim dal v tomto za pravdu i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který kvůli režijkám ukončil soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Ministerstvo dopravy přesto tehdy provoz na trase předalo společnosti GW Train Regio, která ve zrušeném tendru předložila nejnižší cenu.

Současný spor drážních zaměstnanců ilustruje změny sil v zastoupení jednotlivých oborů a železničních společností v drážních odborech. Po zeštíhlování v Českých drahách převážil vliv zaměstnanců státní správy železnic nad zaměstnanci železničních dopravců, což se projevilo jmenováním Martina Malého do čela Odborového sdružení železničářů na jaře minulého roku. Tento bývalý šéf podnikového výboru při Správě železniční dopravní cesty vystřídal Jaroslava Pejšu z Českých drah.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz