Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Železniční odbory po letech hrozí stávkou. Kvůli vlakům zadarmo

  • 176
Odboráři po letech klidu hrozí protesty na železnici. Na stávku se začínají připravovat nejsilnější železniční odbory, Odborové sdružení železničářů (OSŽ). Jeho zástupci chtějí protestovat proti návrhu na zrušení povinnosti Českých drah uznávat takzvané režijky ostatním zaměstnancům na železnici. To by se dotklo v největším počtu zaměstnanců státního správce kolejí, Správy železniční dopravní cesty.

„Ústředí jmenovalo stávkový výbor a pověřilo nás učinit všechny kroky, aby návrh návrh na zrušení režijních jízdenek neprošel,“ řekl MF DNES místopředseda OSŽ Vladislav Vokoun. O případném protestu se může rozhodnout už tuto středu, kdy zasedá poslanecký hospodářský výbor, který by se podle odborů měl problematikou režijek zabývat.

Naposledy se problematika režijních jízd, které kromě zaměstnanců Českých drah a SŽDC využívají například kontroloři Drážního úřadu, řešila na sklonku roku 2017. Tehdy se zástupci železničářů dohodli s ministrem dopravy Danem Ťokem na desetiprocentním zvýšení plateb za roční zvýhodněné jízdné pro aktivní železničáře i jejich rodinné příslušníky. 

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Prodloužení roční jízdenky na základě této dohody vychází drážní zaměstnance na 1100 korun. O stokorunu na 600 Kč podražilo neomezené jízdné v síti ČD pro bývalé zaměstnance a děti zaměstnanců. Z tisícikoruny na 1250 korun se zvýšila cena ročních režijních jízdenek pro ostatní rodinné příslušníky.

Povinnost uznávat zvýhodněné jízdenky u zaměstnanců jiných železničních organizací České dráhy dlouhodobě kritizují a uvádí ji jako jeden z důvodů, proč jsou v soutěžích o provoz dotovaných linek znevýhodněni vůči soukromé konkurenci, která takovouto povinnost nemá. Před lety jim dal v tomto za pravdu i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který kvůli režijkám ukončil soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Ministerstvo dopravy přesto tehdy provoz na trase předalo společnosti GW Train Regio, která ve zrušeném tendru předložila nejnižší cenu.

Současný spor drážních zaměstnanců ilustruje změny sil v zastoupení jednotlivých oborů a železničních společností v drážních odborech. Po zeštíhlování v Českých drahách převážil vliv zaměstnanců státní správy železnic nad zaměstnanci železničních dopravců, což se projevilo jmenováním Martina Malého do čela Odborového sdružení železničářů na jaře minulého roku. Tento bývalý šéf podnikového výboru při Správě železniční dopravní cesty vystřídal Jaroslava Pejšu z Českých drah.