Nevypovídejte, radí podle inspektora strojvedoucím po nehodě odbory

  12:30aktualizováno  13:38
Řešení mimořádných událostí na železnici komplikují pozdní výpovědi strojvedoucích, řekl v Rozstřelu generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Podle prezidenta Federace strojvůdců Jaroslava Vondrovice má několikadenní odklad výpovědi zabránit tomu, aby strojvedoucí na otázky inspektorů neodpovídali ve stresu.

„Řešení mimořádných situací je pro nás těžké, když na každém nádraží visí oznámení, aby strojvedoucí nevypovídali před drážní inspekcí a nejdříve se spojili s právníkem,“ řekl Kučera. Drážní inspekce to hodnotí jako problém.

Fotogalerie

„Máme v popisu práce hájit svoje členy, ale nikdo jim neříká, že nemají vypovídat,“ reagoval Vondrovic. Podle něj Federace strojvůdců pouze upozorňuje strojvůdce na to, aby nevypovídali okamžitě, protože mohou být ovlivněni stresovou situací. „Strojvůdce by mohl říct něco, čeho by pak litoval. My mu říkáme, aby se nejdřív uklidnil a vypovídal druhý, třetí den,“ uvedl Vondrovic.

To však Drážní inspekci vadí, protože se může stát, že si s odstupem času strojvůdce nevzpomene na důležitý detail. „Nikdo nám nikdy neřekl, že by byl ve stresu, nebo že by byl unavený. Po třech dnech si už strojvedoucí na detaily nevzpomene,“ řekl Kučera.

Železniční doprava v Česku se v posledních týdnech potýká s řadou nehod.  Ta začala 19. února, kdy na Vysočině mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím strojvedoucímu ujel vlak s 11 pasažéry. Během tří týdnů železnici postihlo s dneškem už devět nehod, z nichž nejzávažnější je úterní srážka osobních vlaků v Brně, která si vyžádala dvě desítky zraněných. „Chyby se teď soustředily do krátkého období,“ komentoval současnou situaci Vondrovic.

Chybějí stovky strojvůdců

Šetření, která prováděly České dráhy, prokázala podle generálního ředitele Miroslava Kupce, že chyby byly na straně strojvůdců. Dráhy podle něj v posledních týdnech provedly více než 300 namátkových kontrol strojvedoucích.

Federace strojvůdců se kritice brání. Hlavní problém je podle ní v tom, že mašinfírů je nedostatek. Podle Federace strojvůdců ČR jich na našem pracovním trhu chybějí stovky a ti stávající jsou nuceni k přesčasům.

Tento problém vnímá i Drážní inspekce. Podle Kučery je následkem současného stavu i to, že se snížily požadavky na výkon profese strojvedoucího. „Je tady samozřejmě tlak na to, aby se zaměstnávalo čím dál tím víc lidí. V minulosti byl systém důkladnější, důslednější,“ řekl.

Problémem je i únava strojvůdců, která bývá někdy způsobena tím, že ve svém volném čase jezdí pro jiného dopravce. Dráhy v současnosti nemají žádný systém, který by byl tuto praktiku schopný odhalit.

„Řešením by mohl být monitoring strojvůdců, přičemž kontrola by měla být na straně drážního úřadu,“ uvedl Vondrovic. Podle něj by to mohlo fungovat například pomocí unikátního čísla licence strojvedoucího. „Když nastupuje na směnu měl by jej poskytnout drážnímu úřadu, aby to mohl vyhodnotit,“ řekl.

Podle Kučery by to však nemuselo nutně znamenat, že strojvedoucí dodrží povinný odpočinek před jízdou. „Přes tento monitoring by se nezjistilo jestli nedělá jiný druh práce nebo jestli například nerekonstruuje dům,“ míní.

Vichr a padající stromy

Diskuse se dotkla i aktuální situace. Česko postihla vlna silného větru, který ztížil železniční dopravu. „Legislativa se brání tomu, aby se kolem tratí udělalo ochranné pásmo. My se snažíme prosadit, aby tam byl čistý koridor,“ uvedl Vondrovic k mimořádné situaci. 

„Obvod dráhy není určen pro to, aby se tam nechávaly růst dřeviny,“ potvrdil Kučera. Dnes už se podle něj v těchto prostorech kácí lépe, ale desítky let se na to nedbalo.

Autoři: ,

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Najdete na iDNES.cz