Nevypovídejte, radí podle inspektora strojvedoucím po nehodě odbory

  • 109
Řešení mimořádných událostí na železnici komplikují pozdní výpovědi strojvedoucích, řekl v Rozstřelu generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Podle prezidenta Federace strojvůdců Jaroslava Vondrovice má několikadenní odklad výpovědi zabránit tomu, aby strojvedoucí na otázky inspektorů neodpovídali ve stresu.

„Řešení mimořádných situací je pro nás těžké, když na každém nádraží visí oznámení, aby strojvedoucí nevypovídali před drážní inspekcí a nejdříve se spojili s právníkem,“ řekl Kučera. Drážní inspekce to hodnotí jako problém.

„Máme v popisu práce hájit svoje členy, ale nikdo jim neříká, že nemají vypovídat,“ reagoval Vondrovic. Podle něj Federace strojvůdců pouze upozorňuje strojvůdce na to, aby nevypovídali okamžitě, protože mohou být ovlivněni stresovou situací. „Strojvůdce by mohl říct něco, čeho by pak litoval. My mu říkáme, aby se nejdřív uklidnil a vypovídal druhý, třetí den,“ uvedl Vondrovic.

To však Drážní inspekci vadí, protože se může stát, že si s odstupem času strojvůdce nevzpomene na důležitý detail. „Nikdo nám nikdy neřekl, že by byl ve stresu, nebo že by byl unavený. Po třech dnech si už strojvedoucí na detaily nevzpomene,“ řekl Kučera.

Železniční doprava v Česku se v posledních týdnech potýká s řadou nehod.  Ta začala 19. února, kdy na Vysočině mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím strojvedoucímu ujel vlak s 11 pasažéry. Během tří týdnů železnici postihlo s dneškem už devět nehod, z nichž nejzávažnější je úterní srážka osobních vlaků v Brně, která si vyžádala dvě desítky zraněných. „Chyby se teď soustředily do krátkého období,“ komentoval současnou situaci Vondrovic.

Chybějí stovky strojvůdců

Šetření, která prováděly České dráhy, prokázala podle generálního ředitele Miroslava Kupce, že chyby byly na straně strojvůdců. Dráhy podle něj v posledních týdnech provedly více než 300 namátkových kontrol strojvedoucích.

Federace strojvůdců se kritice brání. Hlavní problém je podle ní v tom, že mašinfírů je nedostatek. Podle Federace strojvůdců ČR jich na našem pracovním trhu chybějí stovky a ti stávající jsou nuceni k přesčasům.

5. března 2019

Tento problém vnímá i Drážní inspekce. Podle Kučery je následkem současného stavu i to, že se snížily požadavky na výkon profese strojvedoucího. „Je tady samozřejmě tlak na to, aby se zaměstnávalo čím dál tím víc lidí. V minulosti byl systém důkladnější, důslednější,“ řekl.

Problémem je i únava strojvůdců, která bývá někdy způsobena tím, že ve svém volném čase jezdí pro jiného dopravce. Dráhy v současnosti nemají žádný systém, který by byl tuto praktiku schopný odhalit.

„Řešením by mohl být monitoring strojvůdců, přičemž kontrola by měla být na straně drážního úřadu,“ uvedl Vondrovic. Podle něj by to mohlo fungovat například pomocí unikátního čísla licence strojvedoucího. „Když nastupuje na směnu měl by jej poskytnout drážnímu úřadu, aby to mohl vyhodnotit,“ řekl.

Podle Kučery by to však nemuselo nutně znamenat, že strojvedoucí dodrží povinný odpočinek před jízdou. „Přes tento monitoring by se nezjistilo jestli nedělá jiný druh práce nebo jestli například nerekonstruuje dům,“ míní.

Vichr a padající stromy

Diskuse se dotkla i aktuální situace. Česko postihla vlna silného větru, který ztížil železniční dopravu. „Legislativa se brání tomu, aby se kolem tratí udělalo ochranné pásmo. My se snažíme prosadit, aby tam byl čistý koridor,“ uvedl Vondrovic k mimořádné situaci. 

„Obvod dráhy není určen pro to, aby se tam nechávaly růst dřeviny,“ potvrdil Kučera. Dnes už se podle něj v těchto prostorech kácí lépe, ale desítky let se na to nedbalo.

,