ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Zdražení energií České dráhy nevykolejilo, vydělaly téměř čtyři sta milionů

  • 7
Po miliardových ztrátách ve dvou covidových letech skončily České dráhy v zisku 396 milionů korun před zdaněním. Přestože dopravci kvůli ruské agresi na Ukrajině citelně vzrostly náklady na naftu a trakční elektřinu, podařilo se je kompenzovat mimo jiné i vyššími tržbami z jízdenek. energetická krize pak zvýšila přepravy strategických materiálů, hlavně rud a uhlí.

„Právě návrat lidí k cestování vlaky byl hlavním předpokladem pro to, aby se národní dopravce přiblížil vyrovnanému hospodaření a skončil v mírném zisku před zdaněním,“ uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Modré vlaky vloni přepravily 157 milionů cestujících, což je o 36 milionů více ve srovnání s rokem 2021. Do 180milionového rekordu z předkrizového roku 2019 ale vloni ještě přece jen dost chybělo.

Citelně se ale zvýšila průměrná vzdálenost, do které cestující vlakem jezdí. Během jednoho roku poskočila o pět kilometrů na jednu jízdu na celkových 49 kilometrů. Tržby z jízdenek se tak podle Českých drah zvýšily z 6,5 miliardy korun na 9,76 miliard korun.

České dráhy zjednodušily cenové tarify pro přepravu jízdních kol

Osbní doprava ale i tak hospodařila se ztrátou 128 milionů korun. Za stamilionovým ziskem celé skupiny tak stojí z velké většiny výsledky nákladní dopravy reprezentované dopravcem ČD Cargo, který vydělal 310 milionů korun. Kromě osobní a nákladní dopravy je ve skupině Českých drah například Výzkumný ústav železniční, železniční opravny DPOV, nebo správce optické datové sítě ČD Telematika.

V nákladní dopravě se podařilo přepravit 64,2 milionů tun nákladu, což představuje zvýšení objemu přeprav o 1,4 milionu tun. Většina nárůstu připadá na zahraničí, kam ČD Cargo v minulosti expandovalo. Energetická krize přinesla zvýšení poptávky po přepravě uhlí do elektráren a tepláren, na druhé straně ale způsobila citelný nárůst cen elektrické energie, kterou České dráhy odebíraly od správce železniční infrastruktury za spotové ceny.

Náklady na palivo se tak proti roku 2021 zvýšily z zhruba 3,7 miliardy korun na bezmála šest miliard. U některých objednatelů, tedy jednotlivých krajů a ministerstva dopravy, se nicméně podařilo vyjednat dohodu, že část nákladů vzniklých mimořádnou cenou energií ponese spolu s dopravcem i objednatel dopravy.

Nové vlaky jsou na dluh

Zároveň dráhy investovaly během loňska devět miliard korun do pořízení nových vlaků. šlo o desítky elektrických jednotek RegioPanter a dálkové soupravy InterJet na rychlíkové linky Západního expresu a Krušnohor. Letos půjde na obnovu vozidlového parku dalších jedenáct miliard korun. Zadluženost Českých drah tak během loňska vzrostla o 6 miliard korun na 70,8 miliardy.

„S ohledem na masivní obnovu vozidlového parku a dohánění historického investičního dluhu však stále musíme významnou část finančních prostředků na nové investice získávat z cizích zdrojů. Tento trend ještě bude nějakou dobu pokračovat. Obnova vozidlového parku pro tento rok je finančně zajištěna podzimní emisí ESG dluhopisů a úvěry od společnosti EUROFIMA,“ uvedl Krapinec.

Loňský rok byl ale mimořádný i rozsahem pomoci, kterou tuzemská železnice poskytla Ukrajině a zejména ukrajinským uprchlíkům. Humanitární vlaky Českých drah přepravily od hranic s Ukrajinou na 3700 lidí a v opačném směru vozily humanitární pomoc. Následně pak kvůli přepravě válečných uprchlíků nasazeno od března do května z a do Polska, Německa a na Slovensko přes tisíc posilových vozů