Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ministerstvo vnitra chce zakázat kamiony na silnicích po celou neděli

  1:00
Namísto devíti hodin zákaz jízdy téměř celou neděli. Ministerstvo vnitra chce prosadit zákaz jízdy kamionů od sobotní půlnoci do nedělní 22. hodiny. Argumentuje, že se tím uvolní odstavná místa pro nákladní automobily. Šoféři naopak návrh kritizují s tím, že budou muset být déle na cestách a čekat před hranicemi.

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní situaci ve městě za katastrofickou. Kolony paralizovaly nejen opravovanou Lidickou ulici, ale také na ní navazující Masarykovu ulici. | foto: Luboš Vácha

Kamiony nyní nesmějí jezdit v neděli od 13 hodin do 22 hodin. A to po celý rok. Ministerstvo vnitra teď chce zákaz rozšířit a podalo návrh v rámci meziresortního připomínkování novely silničního zákona. V podstatě navrhuje stejná pravidla, jaká platí v okolních státech – na Slovensku, v Rakousku či Německu.

„Současná úprava motivuje především zahraniční dopravce k odstavování vozidel na území České republiky. Sjednocení doby, po kterou je omezena jízda, by mělo přinést uvolnění míst, která k odstavování těchto vozidel určena nejsou,“ argumentuje Adam Rözler z ministerstva vnitra. 

V České republice chybí zhruba 1 500 odstavných míst, což přiznává i samo ministerstvo. „Vozidla jsou pak odstavována na naprosto nevhodných a nebezpečných místech, jako například v připojovacích pruzích,“ dodává Rözler.

Dopravci z nápadu ministerstva tolik nadšeni nejsou. „Rozšíření zákazu jízdy situaci ani na odpočívkách, ani pro řidiče nezlepší. Zákazník třeba v Německu očekává, že v pondělí dopoledne bude mít zboží. Kamion proto bude muset do země (SRN) vjet v noci z neděle na pondělí, a to bez ohledu na to, jestli byl zákaz jízdy od 13 hodin nebo už od půlnoci,“ varuje mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Podle dopravců to situaci na silnicích zhorší

Naopak tvrdí, že podmínky řidičů se ještě zhorší. Zejména těch z Moravy. „Ti budou muset místo v neděli ráno vyjet už v sobotu odpoledne, provoz před zákazem se naopak zahustí,“ míní Felix.

Stejné obavy má i řidič Ondřej Hlaváček z Valašského Meziříčí. Jezdí pravidelně do Německa a Nizozemska. „Jisté je, že mně naloží auto v sobotu a v sobotu pošlou na cestu, abych přejel republiku a vyčkal u hranic. Jinak se nedá dodání stíhat. Přišli bychom o jeden den, kromě toho opět nebudeme tak konkurenceschopní jako šoféři z východních zemí, kteří ve svých zemích taková omezení nemají nebo prostě zákaz poruší,“ říká Hlaváček.

Podle návrhu ministerstva by za porušení zákazu jízdy dále hrozila řidičům pokuta do pěti tisíc korun. Šoféři ale často kritizují, že porušovat zákaz jízdy je nutí zaměstnavatelé. „I za cenu toho, že dostaneme pokutu. Stále se jim vyplatí to risknout už proto, že oni nijak odpovědní za porušení zákazu nejsou a nehrozí jim žádná pokuta,“ dodává jeden z jihočeských řidičů z povolání.

Naopak dopravci vybízejí, aby policisté důsledněji kontrolovali dodržování týdenního odpočinku řidičů na příhraničních odstavných místech.

Oproti tomu úlevou pro šoféry, kteří míří se zásilkou jen do České republiky, by bylo, kdyby prošel návrh ministerstva dopravy, že kamiony končící v Česku, by mohly cestu dokončit. Takový systém funguje například v Maďarsku, Polsku nebo Itálii, kde řidiči smějí dojet i na obvyklé místo k odstavení. Tedy do firmy nebo domů.

„Často se stane, že kvůli povinným bezpečnostním pauzám skončíme pár kilometrů od domova a nemůžeme pokračovat v jízdě. Buď pro nás pak musí jet rodina a kamion necháme někde na odstavném parkovišti, nebo se nám prostě návrat domů protáhne. Povolení dojet domů by tak určitě uvítal každý kamioňák,“ komentuje návrh ministerstva dopravy řidič Ondřej Hlaváček z Valašského Meziříčí.

Kam s tím kamionem?

Najít vhodné odstavné parkoviště je přitom už dnes problém. U dálnic chybějí, jsou přeplněná, soukromé truck parky vznikají jen poskrovnu. Přitom o tom, že je potřeba zrychlit výstavbu odpočívek, mluvil už v polovině loňského roku bývalý ministr dopravy Dan Ťok, který se chtěl inspirovat ve výstavbě v zahraničí – zejména v sousedním Německu. Parkování kamionů – hlavně přes noc či přes víkend – se mezitím brání i samotná česká města. Na svém území zakazují stání automobilů značkami a vykazují je na okraj. Třeba jako jihočeské Strakonice, Rokycany nebo Turnov. 

Tady všude na příjezdu do měst jsou cedule, které stání kamionů přes den či v noci od určité hodiny až do rána zakazují. „Byla to reakce na rozšíření těžké dopravy, kdy nám kamiony parkovaly různě po městě. Nyní nemáme na území města žádné parkoviště a kamiony tak stojí v průmyslové zóně. Omezení problém vyřešilo, v podstatě řešíme jen jednotlivé přestupky,“ říká vedoucí odboru dopravy turnovské radnice Pavel Vaňátko. Právě Turnov byl jedním z prvních měst, kde bylo parkování kamionů zakázáno už na konci devadesátých let.

Ani toto řešení však často není spásou – kamiony mnohde parkují na parkovištích u obchodních center, za těmito provozovnami či na okraji měst. „Místa, kde můžeme zaparkovat a zůstat přes noc, už máme vytipovaná. Třeba v internetových fórech jsou přímo seznamy parkovišť, kde se dá zastavit,“ vysvětluje řidič kamionu Jan Kubín, který v úterý přes noc parkoval ve Strakonicích za Kauflandem.

Zákaz jízdy kamionů, přesněji vozidel nad 7,5 tuny, se dnes netýká všech. Výjimky uděluje ministerstvo dopravy nebo jednotlivé krajské úřady; získají je zejména dopravní firmy, které převážejí zvířata, pohonné hmoty, poštovní zásilky nebo rychle se kazící zboží, tedy potraviny. A tyto výjimky zůstanou v platnosti i nadále.

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.

V Drážďanech se zřítila část mostu, konstrukce spadla do Labe

  • Nejčtenější

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá počet firem, které zvažují omezení výroby nebo přesun do zahraničí, ukázal průzkum...

13. září 2024

Překvapený Real Madrid: koncert Swift obnažil chyby rekonstrukce za miliardy

Koncert Taylor Swift byl na delší dobu posledním, který se na známém madridském stadionu Santiaga Bernabéu odehrál. Domovský stánek Realu Madrid, který je označován za nejmodernější současný stadion...

17. září 2024  17:15

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofole se vrací sudy. Povodňová vlna jich odnesla na dvanáct tisíc

Nápojářská skupina Kofola se pomalu oklepává z ničivých povodní, které se prohnaly Krnovem, Hanušovicemi i Litovlí. Ve všech třech městech má firma své podniky. Nejhorší situace je nyní v krnovském...

19. září 2024  13:01

Vlaky zatím rychleji než 160 km/h nepojedou. Termín se odsouvá

Dvě stě kilometrů za hodinu se mělo v Česku na části hlavních tratí jezdit od ledna příštího roku. V té době totiž začne platit takzvaný výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem ETCS (European...

12. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropský autoprůmysl má potíže. VW snížil výrobu, akcie BMW jsou na minimech

Mnohé evropské automobilky se momentálně snaží vypořádat s obrovskou zkouškou týkající se propadu prodejů i nárůstu konkurence ze strany čínských společností. Německý koncern Volkswagen varuje před...

11. září 2024

Záplavy zasáhly i výrobu Sava v Bohumíně, po dezinfekcích stoupá poptávka

Záplavy postihly i bohumínský závod, ve kterém se vyrábí dezinfekční prostředky Savo. Právě po něm je přitom při povodních sháňka, jelikož je vhodné pro dezinfekci zasažených prostor. Firma už...

19. září 2024  14:28,  aktualizováno  15:56

Břeclavský Otis končí s eskalátory, výroba se stěhuje do Číny. Propustí 200 lidí

Břeclavský výrobce výtahů a eskalátorů Otis do konce příštího roku propustí 200 ze současných 250 zaměstnanců. Výrobu eskalátorů přesune americký vlastník do čínské továrny, výrobu a modernizace...

19. září 2024  15:45

Česko potřebuje 25 000 nájemních bytů ročně, konstatoval Summit dostupného bydlení

V Česku by pro zlepšení bytové situace bylo nutné každý rok postavit alespoň 25 tisíc dostupných veřejných nájemních bytů za minimálně sto miliard korun, zaznělo na Summitu dostupného bydlení. To se...

18. září 2024,  aktualizováno  19.9 13:43

Kofole se vrací sudy. Povodňová vlna jich odnesla na dvanáct tisíc

Nápojářská skupina Kofola se pomalu oklepává z ničivých povodní, které se prohnaly Krnovem, Hanušovicemi i Litovlí. Ve všech třech městech má firma své podniky. Nejhorší situace je nyní v krnovském...

19. září 2024  13:01

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...