Změna by kromě sjednocení zákonů se sousedy podle ministerstva také měla ulevit přeplněným odstavným parkovištím, píší Lidové noviny. Ta se v neděli pravidelně zaplňují nejen kamiony, které přepravují zboží po Česku, ale i těmi, které do tuzemska přejedou jen proto, že tu mohou jet o pár hodin déle.
Ve většině sousedních států totiž kamiony nesmí jezdit po celou neděli. Řidiči si kvůli tomu někdy plánují cestu tak, aby v sobotu večer přejeli do Česka a mohli pokračovat v jízdě. V jednu hodinu odpoledne pak zaparkují na už tak plných odpočívadlech.
Návrh se příliš nelíbí autodopravcům. Poškodí totiž podle nich tuzemské řidiče, hlavně ty z Moravy. Při cestě do Německa by totiž mnohdy museli vyrážet o den dříve. Mnohem lepší by podle Martina Felixe ze sdružení dopravců Česmad Bohemia bylo dokončit výstavbu nových odstavných parkovišť. Tvrdí, že návrh ministerstva je nemůže nahradit.
Kritiku dopravců ministerstvo částečně změkčilo druhou částí návrhu. Kamiony by totiž nově mohly, pokud je jejich cíl na území České republiky, dokončit svou cestu i v době zákazu. „Ukončení přepravy umožní řidiči v létě – vedle uvolnění nedostatkových míst na odpočívadlech – návrat domů, tedy začátek denního nebo týdenního odpočinku, v pátek večer, což znamená minimálně o den dříve,“ citovaly ministerstvo Lidové noviny. Podobné pravidlo platí například v Polsku.
Kamiony v současnosti nesmí jezdit po celý rok v neděli a státní svátky od 13 do 22 hodin. V létě se pak zákaz rozšiřuje i o pátky v čase 17 – 21 hodin a soboty 7 – 13 hodin.
Prodloužení celoročního zákazu by sjednotilo legislativu se Slovenskem a Německem. Částečně by se Česko přiblížilo i Rakousku, kde kamiony nesmí na silnice navíc ani v sobotu od 15:00. V Polsku pak, kromě státních svátků, smí vozidla nad 7,5 tuny jezdit bez omezení.