Česko plné kamionů. Mýto a pohonné hmoty zde patří k nejlevnějším v Evropě

  16:17aktualizováno  16:17
Náklady dopravců na mýto a pohonné hmoty v Česku patří k nejnižším v Evropě. Těžké kamiony na tuzemských dálnicích zaplatí za mýto a naftu v průměru 46,50 eur (zhruba 1 195 korun) na 100 kilometrů. Ve všech sousedních státech jsou náklady vyšší. I proto zahraniční dopravci využívají Českou republiku jako tranzitní zemi.

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vyplývá to z nejnovější analýzy Centra ekonomických a tržních analýz (CETA). Stát by tak měl na spotřební dani z pohonných hmot za loňský rok získat téměř 92 miliard korun, meziročně o 1,48 procenta více. Výběr z mýta se zvýšil o 3,97 procenta na 10,8 miliardy korun.

Hustota kamionové dopravy v Česku je dlouhodobě vysoká. K hlavním důvodům patří vysoký podíl průmyslu na tuzemském hrubém domácím produktu (HDP), který je vyšší než ve většině zemí EU. To vede k vysokým výkonům nákladní dopravy na silnici. Česko je navíc významnou tranzitní zemí, která je jak z pohledu volby trasy, tak nákladů na mýto a tankování pro zahraniční dopravce ekonomicky nejvýhodnější. Tím se počet jízd kamionů na tuzemských dálnicích zvyšuje.

Fotogalerie

To podle CETA potvrzuje i porovnání nákladů nákladních automobilů nad 12 tun na palivo a mýto se sousedními státy. 

Zatímco v Rakousku stojí projetý stokilometrový úsek po zpoplatněné dálnici v průměru 52,28 eur (asi 1 346 korun), v Německu 58,26 eur (zhruba 1 500 korun), v Polsku 58,21 eur (asi 1 499 korun) a na Slovensku 55,19 eur (zhruba 1 421 korun), v České republice činí náklady 46,50 eur (přibližně 1 195 korun). K vůbec nejdražším evropským státům patří Itálie, kde se náklady na mýto a naftu pohybují kolem 70,97 eur (zhruba 1 828 korun) na 100 kilometrů.

Českou republiku řadí k nejlevnějším tranzitním zemím zejména nízká sazba mýta, která činí 8,54 eur (asi 220 korun) na 100 kilometrů. Například v Chorvatsku je tato sazba o 19,3 eur (zhruba 497 korun) vyšší. V nákladech na naftu patří Česko k evropskému průměru.

Daně tvoří významnou část ceny pohonných hmot. Stát zatěžuje jejich spotřebu spotřební daní, jejíž sazba činí 10,95 korun za litr motorové nafty a 12,84 Kč za litr benzinu. K tomu je potřeba přičíst ještě daň z přidané hodnoty (21 procent). „Pokud litr benzinu stojí 30 korun, daňová složka z toho tvoří 18,05 korun, tedy 60,16 procenta ceny. U motorové nafty za 30 korun za litr činí daňová zátěž 16,16 korun, tedy 53,86 procenta ceny,“ vysvětlil ředitel výzkumu Ceta Aleš Rod.

Více nákladních aut na silnici

Rostoucí provoz kamionů na českých dálnicích potvrzují i údaje z mýtného systému. Například na dálnic D1 na Vysočině se počet mýtných transakcí, tedy projetí pod mýtnými bránami, zvýšil o více než 20 procent. Loni jich tam kamiony provedly kolem 1,77 milionu.

V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně o téměř čtyři procenta více. Vyplývá to ze statistik správce elektronického mýtného systému, společnosti Kapsch. Za 12 let fungování mýtného systému tak stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun. Na konci letošního roku nahradí v roli provozovatele systému rakouskou společnost konsorcium CzechToll/SkyToll.

Náklady na pohonné hmoty (nafta) a mýto u kamionů nad 12 tun:
ZeměNáklady na mýto (v eurech)Náklady na naftu (v eurech)Cena za 100 km (v eurech)
Chorvatsko27,838,5966,43
Rakousko14,837,4852,28
Itálie26,644,3770,96
Slovensko18,536,6955,19
Německo18,339,9658,26
Belgie15,543,6859,18
Polsko22,236,0158,21
ČR8,5437,9646,50

Zdroj: CETA.

Autoři: ,

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Další z rubriky

Zvedněte ceny. RegioJet zažaloval Flixbus kvůli cenám pod náklady

Mezi Libercem a Prahou jezdí autobusy společností Flixbus a RegioJet.

Dlouhodobý spor o ceny jízdenek mezi německým autobusovým dopravcem Flixbus a tuzemským RegioJetem skončil u soudu....

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Najdete na iDNES.cz