Francie posiluje rychlovlaky. Otevřela dalších 300 kilometrů tratí LGV

  7:30aktualizováno  7:30
Evropská velmoc ve vysokorychlostních vlacích dál rozšiřuje svoji síť tratí, kde vlaky mohou jet nejméně třistakilometrovou rychlostí. Od tohoto týdne jezdí ve Francii vlaky po novém úseku Tours - Bordeaux.

Nové spojení měří 302 kilometrů a vede ze Saint-Avertinu jižně od města Tours do Ambarès-et-Lagrave na severu od Bordeaux. Nové spojení by mělo zrychlit cestu z Paříže do Bordeaux ze současných 3 hodin a 12 minut na 2 hodiny a 4 minuty. Vlaky touto rychlostí budou jezdit od července. Rychlotratě mají ve Francii zkratku LGV.

Náklady na celý projekt dosáhly 9 miliard eur, z toho samotná vysokorychlostní trať vyšla na 7,8 miliardy eur. Jeden kilometr tratě tak vychází na zhruba 700 milionů korun. Zbytek částky šel na zkapacitnění nádraží v Paříži a Bordeaux, 38 km propojovacích tratí a řídící centra.

Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet...
Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet...
Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet...

Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině (4. března 2017)

Zakázku na stavbu rychlotratě LGV získalo konsorcium Lisea, v kterém má podíl například i francouzský koncern Vinci, který vlastní v Česku jednu z největších stavebních firem Eurovia. Část tratě je financována z jeho zdrojů a splácena bude postupně, část pokryla francouzská vláda a evropské dotace.

LGV, TGV, RS nebo VRT?

Kolem rychlovlaků se vyskytuje spousta zkratek, které nejsou laikům vždy úplně známé. Zatímco zkratka TGV se v Česku stala synonymem téměř pro všechny rychlovlaky, označení LGV není úplně známé. LGV je zkratkou francouzského slova Lignes à Grande Vitesse, tedy vysokorychlostní tratě. Po nich pak jezdí vlaky TGV - Train à Grande Vitesse.

I v Česku se už rychlovlakům dostává zkratek, i když se o nich stále jen mluví. Nejrozšířenější je VRT - vysokorychlostní tratě, běžně se také mezi železničáři mluví o "vrtkách". Ministerstvo dopravy tlačí zkratku RS - rychlá spojení.

Státní dopravce SNCF nasadí na trasu nové jednotky TGV Océane. Vlak může jet rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Do jedné soupravy se vejde až 556 cestujících, což je o pětinu více než do stávajících jednotek. SNCF slibuje cestujícím lepší komfort a více místa. Kolik budou jízdenky stát, ale zatím není jasné, ceník ještě nezveřejnili.

Nová rychlotrať nahrazuje trať, kde už dosud jezdily na české poměry rychlovlaky: dosud na nich jezdí soupravy maximálně dvoustovkou. V Česku je stropem rychlost 160 kilometrů v hodině.

Francouzi si letos užijí velký boom rychlých vlaků: během roku se otevře ještě trať LGV mezi Le Mans a Rennes z Nîmes do Montpellieru. Letos začnou jezdit rychlé vlaky i kousek za českými hranicemi: v Německu se otevírá nové rychlé spojení z Erfurtu do Norimberka.

Ve Francii je v provozu už přes 2 400 kilometrů tratí s rychlostí na více než 300 kilometrů v hodině, v plánu je výstavba dalších 1 786 kilometrů.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Ekonom Kysilka vstoupil do dozorčí rady Českých drah. Nahradil Pospíšila

Ekonom Pavel Kysilka

Ekonom Pavel Kysilka se stal novým členem dozorčí rady Českých drah. V radě nahradil jejího předsedu Karla Pospíšila,...

Let boeingu do Prahy s jedním motorem byl podle úřadu pochybením posádky

Let Smartwings s jedním funkčním motorem přes půl Evropy (ilustrační koláž)

Let přes půl Evropy na jeden motor hodnotí Úřad pro civilní letectví (ÚCL) jako pochybení posádky. Nicméně nemá zatím...

České dráhy posílí spojení Praha–Brno, nasadí novou soupravu i víc vagonů

Railjet České dráhy

České dráhy od prosince posílí železniční spojení mezi Prahou a Brnem. Nově ho bude obsluhovat o jeden vlak Railjet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz