GLOSA: Nekončící pohádka o rychlovlacích

  18:08aktualizováno  18:08
V pohádkách pro děti z železničního prostředí příběh obvykle vypráví vysloužilý přednosta stanice. Existují však i pohádky o vlacích pro dospělé, kde zkušené železničáře nahrazují politici. Nejoblíbenější se jmenuje Budeme jezdit rychlovlaky.

Rychlovlak EC Pendolino na stanici Milano Centrale. | foto: Miroslav Vyka

I když u nás dosud žádné nejezdí, pravidelně se chystají na svoji fiktivní trasu rok před volbami, kdy všichni politici začnou tvrdit, že by je chtěli.

Třeba v roce 2013 přijel na pražské Masarykovo nádraží parní vlak a před ním začali řečnit dva politici ČSSD, Milan Chovanec a Milan Urban, jak v roce 2023 budou lidé jezdit z Prahy do Brna za hodinu. „Pokud nezačneme včas s výstavbou vysokorychlostních tratí, stane se z nás skanzen Evropy a rychlovlaky budou jezdit mimo nás,“ hřímal stínový ministr hospodářství Milan Urban. Líbivá slova asi zabrala, ČSSD je od té doby ve vládě. Co se tedy za tu dobu s rychlovlaky stalo?

Jen se o nich mluví. Objevila se první pěkná videa, jak se vlak řítí tunelem pod Krušnými horami z Prahy do Drážďan (více čtěte zde). Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zkouší soutěžit někoho, kdo spočítá, zda se rychlovlaky opravdu vyplatí. Jenže na SŽDC přijede i kvůli této zakázce policie. Soutěží se znovu. Vymýšlí se první studie na rychlovlaky z Brna do Přerova, která popře fyziku a slovní úlohu z prvního stupně základní školy: vlak jedoucí vyšší rychlostí je v cíli později, než vlak jedoucí pomaleji. Stačilo mu prodloužit trasu.

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Vznikají další strategické materiály, v kterých se posouvá prakticky jen datum. SŽDC mezitím investuje do „zásadních“ zrychlení tratí, například ze 70 na 75 kilometrů v hodině, nebo buduje na lokálkách dlouhá nástupiště pro příjezd prvních rychlovlaků. U sousedů zatím dokončují další desítky kilometrů nových rychlých tratí a v tak vyspělé zemi, jako je Maroko, je před otevřením první úsek o délce několika set kilometrů.

Líbila se vám pohádka? Máme tu další díl. Únor a tisková konference premiéra Bohuslava Sobotky a ministra dopravy Dana Ťoka z ANO, které tu mělo rozvoj rychlých vlaků na starosti přes tři roky. První rychlovlak bude v roce 2030. Do té doby je času dost.

Pohádky mívají většinou dobrý konec. Tedy i tato. Do železničních muzeí nebudete muset jezdit. Železničním muzeem se totiž brzy stane česká železniční síť.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Brexit bez dohody může zdražit letenky, varují aerolinky

Ilustrační snímek

Tvrdý brexit může značně omezit rozvoj letecké dopravy přes Lamanšský průliv. Na stole je sice dohoda, která má umožnit...

Najdete na iDNES.cz