Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Studie bortí tvrzení o přivýdělku, většinu řidičů Uberu přeprava živí

  19:15
Jízdy pro alternativní taxislužby Uber a Lyft nejsou pro velkou část řidičů jen přivýdělek, jak se dosud tvrdilo. Pro dvě třetiny je to hlavní zdroj příjmu. Ukázala to analýza kalifornského centra pro výzkum práce, které zkoumalo situaci v Los Angeles.

(ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Společnosti Uber a Lyft jsou asi nejznámějšími průkopníky sdílené ekonomiky. V rámci ní lidé pracují bez fixních úvazků a jen tehdy, kdy chtějí, často prostřednictvím nějaké aplikace. Právě flexibilita práce je to, co tyto firmy staví mezi přínosy na první místo.

„Uber má velkou výhodu v tom, jakou flexibilitu lidem nabízí. Mohou jezdit jen několik hodin týdně, v případě potřeby ale klidně i takzvaně na plný úvazek, pokud jsou bez zaměstnání nebo potřebují příjem navíc,“ uvádí mluvčí českého Uberu Miroslava Jozová.

Ukazuje se ale, že podíl těch, kdo jezdí na plný úvazek, roste. Podle aktuálního průzkumu Kalifornské univerzity je to pro polovinu řidičů v Los Angeles jediná práce a pro dvě třetiny hlavní zdroj příjmu. Skoro polovina respondentů uvedla, že s aplikací jezdí víc než 35 hodin týdně a více než 50 procent si tímto způsobem vydělává nejméně pět dní v týdnu. Průměrně řidiči takto jezdí déle než rok, píše list Independent.

Řidiči, neukvapte se. Uber se vám jen těžko vyplatí, tvrdí vládní analýza

„Je přirozené, že řada řidičů už jezdí v rámci sdílené ekonomiky v barvách Uberu, Lyftu apod. na plný úvazek. To však nic nemění na tom, že platformy mohou nadále nárazovitě využívat řidiči na vedlejšák, kteří prostě budou mít několik hodin odpoledne volno a nebudou chtít nechávat auto v garáži,“ komentoval výsledky výzkumu hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

„U nás je stále téměř 30 % řidičů, kteří používají aplikaci méně než 10 hodin týdně. Podle interního průzkumu má také 90 % řidičů jiný zdroj příjmu,“ reagovala na americká data Jozová. Podle Kovandy je v praxi velice obtížné určit přesnou hranici, kdy jde ještě o přivýdělek, a kdy už o soustavnou podnikatelskou činnost.

Z amerického výzkumu také vyplynulo, že polovinu řidičů trápí náklady na provoz auta, jako jsou pohonné hmoty a pojištění. Někteří se dokonce zadlužili nebo si museli najít další práci, aby tyto náklady dokázali zaplatit.

„Řidiči v Los Angeles oceňují flexibilitu, ale zároveň požadují, aby jejich příjem byl do jisté míry předvídatelný a jistý. Tedy výhody, které mají lidé v tradičním zaměstnaneckém svazku,“ shrnuje studie.

Samořídící Uber v USA zabil chodkyni:

Regulace ano, ale moderní, žádá Uber

V Praze služby Uberu využívá podle informací firmy 300 tisíc lidí, za poslední rok přibylo 60 procent zákazníků. Počet aktivních řidičů se zvýšil o polovinu na dva tisíce lidí. I v tuzemské metropoli proti podnikání firmy protestují standardní taxislužby.

Česká vláda proto po několika protestech podepsala na konci dubna s Uberem memorandum. V něm se firma zavázala ke zřízení českého živnostenského oprávnění. Řidiči Uberu budou také muset splňovat podmínky pro běžné taxikáře včetně licence či zkoušky z místopisu.

EET či školení řidičů. Uber se dohodl s vládou, přizpůsobí se českému právu

„Stejně jako v jiných zemích v zahraničí i u nás je třeba Uber regulovat. Regulace by však měla zohledňovat moderní technologie a přinášet výhody hlavně spotřebitelům,“ podotkla však Jozová. 

Podle ní nejsou v době GPS navigací zkoušky z místopisu nutné. „Zároveň by měly být aplikace alternativou k taxametru, protože je dokáží plnohodnotně nahradit. V aplikaci Uber cestující předem jasně vidí trasu, kudy pojedou, stejně jako přesnou cenu, kterou zaplatí. Pro cestující je to pohodlné a transparentní,“ vysvětlila mluvčí Uberu.

Firma v memorandu rovněž slíbila, že bude státu poskytovat data o jízdách řidičů kvůli výběru daní a zajistí zavedení elektronické evidence tržeb. Sdružení českých taxikářů však označilo memorandum za paskvil, protože podle něj Uber stále nebude podléhat přísným podmínkám jako taxikáři.

Výhrady má i ministerstvo dopravy, které dlouhodobě považuje označení sdílená ekonomika pro služby typu Uber a Taxify za zavádějící. „Dopravci provozující taxislužbu pro společnost Uber a Taxify podnikají v různém rozsahu, od přivýdělků, přes hlavní náplň podnikání, až po zaměstnanecký poměr u provozovatele flotil, stejně jako je tomu u klasické taxislužby. Dle odhadů ministerstva poskytnou v Praze drtivou většinu přeprav pro Uber a Taxify právě osoby, které mají práci jako hlavní zdroj příjmů,“ uvedl mluvčí resortu Jakub Stadler.

Hlavním důvodem pro podpis memoranda byla podle něj snaha, aby se na trhu taxislužeb srovnaly podmínky. „Jelikož společnosti samotné nejsou z pohledu českého práva zaměstnavateli, nýbrž zprostředkovateli, není důvod, aby k nim bylo přistupováno jinak než k ostatním zprostředkovatelům taxislužeb. Tyto služby se sice jako sdílená ekonomika označovaly při snaze vyhnout se dodržování zákonů, ovšem svým fungováním se o sdílenou ekonomiku nikdy nejednalo,“ doplnil mluvčí.

V únoru v Praze protestovaly stovky taxikářů:

Uber pro autobusáky

Obchodní model Uberu a spol. přejímají podnikatelé i v jiných branžích, než je přeprava osobními automobily.

„Například německý provozovatel autobusů Flixbus, který poslední dobou proniká i do ČR, je vlastně takovým Uberem pro autobusáky, neboť sám vlastní jeden jediný autobus a veškeré tahy obsluhuje najímanými řidiči a malými přepravními společnosti. I jeho model je založen na principu dynamického stanovování ceny, který se ukazuje být účinnou konkurenční zbraní,“ uvádí ekonom Kovanda.

Tisková mluvčí společnosti FlixBus Martina Čmielová připouští určitou podobnost mezi FlixBusem a Uberem, avšak upozorňuje, že na rozdíl od Uberu FlixBus spolupracuje se zavedenými lokálními autobusovými společnostmi, které mají kvalifikaci a dlouholetou zkušenost v oblasti autobusové dopravy, na rozdíl od jednotlivců. „Partnerství mezi FlixBusem a autobusovými společnostmi je postaveno na úzké spolupráci a vyžaduje neustálou komunikaci, aby bylo možné byznys model úspěšně realizovat,“ říká Čmielová.

Nakonec to bude koncový zákazník, který rozhodne, zda nové modely přepravy, ať už autobusové, nebo automobilové, jsou dlouhodobě životaschopné. Uber je totiž zatím stále ztrátový podnik.

Autor:
  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Topná sezona byla rekordně krátká. Dodávky tepla klesly o desetinu

21. května 2024  13:05

Letošní topná sezona v Česku byla nejkratší a nejteplejší za posledních 60 let. Tuzemské teplárny...

Šance na levnější bydlení končí. Výstavba i hypotéky zvednou ceny, soudí experti

21. května 2024  12:09

Šance koupit bydlení se slevou se pomalu uzavírá. Postupné snižování hypotečních úroků opět...

ChatGPT stopl svou hlasovou volbu. Až příliš připomínala Scarlett Johansson

21. května 2024  10:59

Společnost Open AI stahuje hlasovou volbu jménem Sky ze své poslední verze systému umělé...

Zemřel Ivan Boesky, někdejší titán Wall Street a předobraz padoucha Gekka

21. května 2024  8:31

Na Wall Streetu si vysloužil přezdívku Ivan Hrozný. Proslul výrokem, že je správné být chamtivý,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....