(ilustrační snímek) | foto: František Vlček, MAFRA

Studie bortí tvrzení o přivýdělku, většinu řidičů Uberu přeprava živí

  • 55
Jízdy pro alternativní taxislužby Uber a Lyft nejsou pro velkou část řidičů jen přivýdělek, jak se dosud tvrdilo. Pro dvě třetiny je to hlavní zdroj příjmu. Ukázala to analýza kalifornského centra pro výzkum práce, které zkoumalo situaci v Los Angeles.

Společnosti Uber a Lyft jsou asi nejznámějšími průkopníky sdílené ekonomiky. V rámci ní lidé pracují bez fixních úvazků a jen tehdy, kdy chtějí, často prostřednictvím nějaké aplikace. Právě flexibilita práce je to, co tyto firmy staví mezi přínosy na první místo.

„Uber má velkou výhodu v tom, jakou flexibilitu lidem nabízí. Mohou jezdit jen několik hodin týdně, v případě potřeby ale klidně i takzvaně na plný úvazek, pokud jsou bez zaměstnání nebo potřebují příjem navíc,“ uvádí mluvčí českého Uberu Miroslava Jozová.

Ukazuje se ale, že podíl těch, kdo jezdí na plný úvazek, roste. Podle aktuálního průzkumu Kalifornské univerzity je to pro polovinu řidičů v Los Angeles jediná práce a pro dvě třetiny hlavní zdroj příjmu. Skoro polovina respondentů uvedla, že s aplikací jezdí víc než 35 hodin týdně a více než 50 procent si tímto způsobem vydělává nejméně pět dní v týdnu. Průměrně řidiči takto jezdí déle než rok, píše list Independent.

Řidiči, neukvapte se. Uber se vám jen těžko vyplatí, tvrdí vládní analýza

„Je přirozené, že řada řidičů už jezdí v rámci sdílené ekonomiky v barvách Uberu, Lyftu apod. na plný úvazek. To však nic nemění na tom, že platformy mohou nadále nárazovitě využívat řidiči na vedlejšák, kteří prostě budou mít několik hodin odpoledne volno a nebudou chtít nechávat auto v garáži,“ komentoval výsledky výzkumu hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

„U nás je stále téměř 30 % řidičů, kteří používají aplikaci méně než 10 hodin týdně. Podle interního průzkumu má také 90 % řidičů jiný zdroj příjmu,“ reagovala na americká data Jozová. Podle Kovandy je v praxi velice obtížné určit přesnou hranici, kdy jde ještě o přivýdělek, a kdy už o soustavnou podnikatelskou činnost.

Z amerického výzkumu také vyplynulo, že polovinu řidičů trápí náklady na provoz auta, jako jsou pohonné hmoty a pojištění. Někteří se dokonce zadlužili nebo si museli najít další práci, aby tyto náklady dokázali zaplatit.

„Řidiči v Los Angeles oceňují flexibilitu, ale zároveň požadují, aby jejich příjem byl do jisté míry předvídatelný a jistý. Tedy výhody, které mají lidé v tradičním zaměstnaneckém svazku,“ shrnuje studie.

Samořídící Uber v USA zabil chodkyni:

Regulace ano, ale moderní, žádá Uber

V Praze služby Uberu využívá podle informací firmy 300 tisíc lidí, za poslední rok přibylo 60 procent zákazníků. Počet aktivních řidičů se zvýšil o polovinu na dva tisíce lidí. I v tuzemské metropoli proti podnikání firmy protestují standardní taxislužby.

Česká vláda proto po několika protestech podepsala na konci dubna s Uberem memorandum. V něm se firma zavázala ke zřízení českého živnostenského oprávnění. Řidiči Uberu budou také muset splňovat podmínky pro běžné taxikáře včetně licence či zkoušky z místopisu.

EET či školení řidičů. Uber se dohodl s vládou, přizpůsobí se českému právu

„Stejně jako v jiných zemích v zahraničí i u nás je třeba Uber regulovat. Regulace by však měla zohledňovat moderní technologie a přinášet výhody hlavně spotřebitelům,“ podotkla však Jozová. 

Podle ní nejsou v době GPS navigací zkoušky z místopisu nutné. „Zároveň by měly být aplikace alternativou k taxametru, protože je dokáží plnohodnotně nahradit. V aplikaci Uber cestující předem jasně vidí trasu, kudy pojedou, stejně jako přesnou cenu, kterou zaplatí. Pro cestující je to pohodlné a transparentní,“ vysvětlila mluvčí Uberu.

Firma v memorandu rovněž slíbila, že bude státu poskytovat data o jízdách řidičů kvůli výběru daní a zajistí zavedení elektronické evidence tržeb. Sdružení českých taxikářů však označilo memorandum za paskvil, protože podle něj Uber stále nebude podléhat přísným podmínkám jako taxikáři.

Výhrady má i ministerstvo dopravy, které dlouhodobě považuje označení sdílená ekonomika pro služby typu Uber a Taxify za zavádějící. „Dopravci provozující taxislužbu pro společnost Uber a Taxify podnikají v různém rozsahu, od přivýdělků, přes hlavní náplň podnikání, až po zaměstnanecký poměr u provozovatele flotil, stejně jako je tomu u klasické taxislužby. Dle odhadů ministerstva poskytnou v Praze drtivou většinu přeprav pro Uber a Taxify právě osoby, které mají práci jako hlavní zdroj příjmů,“ uvedl mluvčí resortu Jakub Stadler.

Hlavním důvodem pro podpis memoranda byla podle něj snaha, aby se na trhu taxislužeb srovnaly podmínky. „Jelikož společnosti samotné nejsou z pohledu českého práva zaměstnavateli, nýbrž zprostředkovateli, není důvod, aby k nim bylo přistupováno jinak než k ostatním zprostředkovatelům taxislužeb. Tyto služby se sice jako sdílená ekonomika označovaly při snaze vyhnout se dodržování zákonů, ovšem svým fungováním se o sdílenou ekonomiku nikdy nejednalo,“ doplnil mluvčí.

V únoru v Praze protestovaly stovky taxikářů:

Uber pro autobusáky

Obchodní model Uberu a spol. přejímají podnikatelé i v jiných branžích, než je přeprava osobními automobily.

„Například německý provozovatel autobusů Flixbus, který poslední dobou proniká i do ČR, je vlastně takovým Uberem pro autobusáky, neboť sám vlastní jeden jediný autobus a veškeré tahy obsluhuje najímanými řidiči a malými přepravními společnosti. I jeho model je založen na principu dynamického stanovování ceny, který se ukazuje být účinnou konkurenční zbraní,“ uvádí ekonom Kovanda.

Tisková mluvčí společnosti FlixBus Martina Čmielová připouští určitou podobnost mezi FlixBusem a Uberem, avšak upozorňuje, že na rozdíl od Uberu FlixBus spolupracuje se zavedenými lokálními autobusovými společnostmi, které mají kvalifikaci a dlouholetou zkušenost v oblasti autobusové dopravy, na rozdíl od jednotlivců. „Partnerství mezi FlixBusem a autobusovými společnostmi je postaveno na úzké spolupráci a vyžaduje neustálou komunikaci, aby bylo možné byznys model úspěšně realizovat,“ říká Čmielová.

Nakonec to bude koncový zákazník, který rozhodne, zda nové modely přepravy, ať už autobusové, nebo automobilové, jsou dlouhodobě životaschopné. Uber je totiž zatím stále ztrátový podnik.