Taxíkem či Uberem? Bez EET už to nepůjde. Zpřísňují i šoférské zkoušky

  1:00aktualizováno  1:00
Vydávání elektronických účtenek se od posledního čtvrtletí letošního roku rozšíří o další oblast. Nově se tato povinnost bude v pilotním programu týkat i přepravních služeb - včetně šoférů alternativní služby Uber. Magistrát také chystá ztížení kontroverzní zkoušky z místopisu, což vyvolalo kritiku z řad taxikářů.

Zkušební provoz evidence tržeb je součástí nedávno podepsaného memoranda mezi státem a alternativní taxislužbou Uber. To primárně řešilo otázku, jak zajistit pokračování služby podle platných českých zákonů včetně zajištění výměny informací o uskutečněné přepravě pro potřeby daňové správy.

O obou bodech, tedy zavedení EET i vytvoření informačního kanálu pro potřeby daňového dohledu, se měl stát původně s Uberem dohodnout do konce června. Definitivní jednání se podle ministerstva financí uskuteční v tomto týdnu. Předběžně je schůzka zástupců státu a Uberu dohodnutá na čtvrtek.

Jak se bude účtovat

V současnosti už existuje shoda na základu technického řešení, jak přizpůsobit mobilní aplikaci Uberu pro vydávání účtenek v rámci EET. „Už od začátku bylo jasné, co požaduje ministerstvo financí a co my můžeme splnit,“ uvedla mluvčí českého Uberu Miroslava Jozová. V první řadě společnost po podpisu prvního memoranda s ministerstvy dopravy, průmyslu a hlavním městem Prahou na konci dubna upravila způsob účtování ceny.

Fotogalerie

Ta u přepravy nevyužívající taxametr musí být sjednaná se zákazníkem dopředu a nesmí se v průběhu jízdy měnit. „Systém počítá s možností změn, dopředu může predikovat, jaké na trase budou dopravní zácpy. Kdyby se ale cestující rozhodl, že chce jet ještě dále nebo úplně někam jinam, tak se musí ukončit cesta stávající a poté si musí zákazník objednat další jízdu,“ popsala Jozová.

Závazky z memoranda ale musí plnit i druhá strana. Hlavním administrativním problémem pro legalizaci stovek šoférů Uberu je nedostatek volných termínů, ve kterých mohou zájemci o taxíkářské povolání skládat v Praze zkoušky ze znalostí legislativy a místopisu. Podle zástupců magistrátu ale není hlavní problém v počtu vypisovaných termínů, ale že tyto termíny velice často lidé blokují bezdůvodně. Každý uchazeč má totiž prakticky neomezený počet pokusů.

Řidiči u zkoušek propadají

„Od května byly zkoušky každý den a na červenec jich je rozepsáno dokonce šest týdně,“ uvedl mluvčí Prahy Vít Hofman. Doposud byla kapacita zkušební místnosti vytížená ze 65 procent, uspět se ale nedaří více než polovině uchazečů. To podle mluvčího znamená, že spousta řidičů na zkoušky chodí bez náležité přípravy a zabírají tak místa jiným. 

Studie bortí tvrzení o přivýdělku, většinu řidičů Uberu přeprava živí

Kvůli tomuto problému chystá magistrát změnit pravidla zkoušek a neúspěšné uchazeče na další termín pouštět až po tříměsíčním období. Zkoušky totiž není ze zákona možné zpoplatnit, magistrát proto chce alespoň touto formou odradit nepřipravené zájemce.

Magistrát také chystá ztížení kontroverzní zkoušky z místopisu, což vyvolalo kritiku z řad taxikářů. Doposud totiž smějí uchazeči při ověřování znalostí používat klasickou papírovou mapu Prahy. Tato praxe by ale měla skončit. Podle magistrátu musí být řidič taxislužby připraven operativně řešit nepředvídané dopravní situace zvolením náhradní trasy, kterou v reálném provozu nemůže hledat v mapě a neukáže mu ji ani nejmodernější technika.

Naopak podle majitele taxislužby AAA Praha Jiřího Kvasničky by zkouška měla ověřovat hlavně schopnost pracovat s moderní navigací.

Protesty taxikářů ochromily na začátku roku dopravu v Praze:

Nejčtenější

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

A nechcete náhodou garáž? Předkupní právo obyvatel domu může brzy skončit

Studenti zde mají garáž pro kola, stejně tak jako podzemní garáž pro auta.

Poslance čeká schvalování novely občanského zákoníku, která má zavést výjimku z předkupního práva pro garážová stání....

Další z rubriky

Počet návštěvníků pražské O2 areny překročil 10 milionů

Chinaski na závěrečném koncertu turné k desce Není nám do pláče 16. listopadu v...

Branami největší české multifunkční haly prošel v neděli návštěvník s pořadovým číslem 10 milionů. Návštěvnost haly...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Investor Mička prodal svůj podíl v Liftagu, vydělal mu desítky milionů

Silný rok. Investor Michal Mička koupil v roce 2017 českou módní značku Pietro...

Pražský obchodník Michal Mička prodal svůj 14% podíl v české alternativní taxislužbě Liftago. Podle svých slov spatřil...

Najdete na iDNES.cz