Po dvaceti letech se našlo řešení. Z Prahy na Plzeň se pojede tunelem

  6:00aktualizováno  6:00
I přes vysoké náklady se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá podpořit výstavbu zhruba dvě desítky kilometrů dlouhých tunelů a současnou železniční trať kopírující údolí Berounky přenechat příměstským vlakům. Po téměř dvaceti letech příprav dospěli železničáři k řešení, jak zmodernizovat spojení mezi hlavním městem a Berounem.

Ještě na přelomu roku přitom správa železnic favorizovala mnohem lacinější řešení, které by se od původní trasy tolik nevzdalovalo a klikatou trasu z Radotína do Řevnic napřímilo pomocí dvou kratších tunelů. Tuto takzvanou variantu F však SŽDC nyní definitivně opustila, protože nedokáže vyřešit hlučnost projíždějících vlaků v hustě obydleném údolí nedaleko hlavního města.

„Varianta F, která byla pro nákladní dopravu využitelná pouze v úseku Praha–Radotín–Řevnice, ze studie vychází jako neprojednatelná například kvůli nemožnosti snížení hlukové zátěže v úseku Řevnice–Beroun,“ řekl MF DNES mluvčí správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Z trojice vloni vybraných tras tak ve hře zůstává jen zhruba 24,8 kilometru dlouhý tunel, do kterého by vlaky vjely krátce po odjezdu ze smíchovského nádraží zhruba u paty Barrandovského mostu a opustily jej těsně před překročením Berounky u berounského závodí, a dále pak kratší, necelých osmnáct kilometrů dlouhý tunel začínající v Radotíně.

Mírným favoritem je v současné situaci delší z obou staveb i přesto, že předpokládané náklady vyjdou na 50 miliard korun. Definitivně jasno by mělo být po prázdninách, kdy o vybrané variantě rozhodne komise ministerstva dopravy. V současnosti správa železnic čeká na poslední posudky hodnotitelů. Celý proces vyhodnocování studie proveditelnosti tak chce SŽDC stihnout ještě do konce června, dodal Illiaš.

Varianty vedení trati tunelem na trase Praha-Beroun

Dvě stě ve městě

Podzemní trať, která má zrychlit spojení Prahy a Plzně, je připravována se stejnými parametry jako krušnohorský tunel na plánované vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany. Meziměstské expresy a rychlíky by jím mohly projíždět dvousetkilometrovou rychlostí, zatímco nákladní vlaky by musely zvládat 120kilometrovou rychlost, aby osobní dopravu nebrzdily.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Berounská trať by teoreticky mohla být o několik let dříve. Současný harmonogram totiž počítá s výstavbou po roce 2028. Prorazit zhruba dvacet kilometrů dlouhý tunel pak podle dopravních expertů zabere minimálně dalších deset let.Ať už dopravní resort vybere jakoukoliv ze dvou zbývajících variant, tunel má šanci stát se na několik let nejdelším v Česku. Dokončení rychlodráhy do Drážďan s 26 kilometrů dlouhým tunelem totiž železničáři plánují do roku 2050.

Modernizace spojení z Prahy do Plzně, které je součástí takzvaného třetího tranzitního železničního koridoru protínajícího Česko od západu od Chebu po Mosty u Jablunkova, je rozdělené do tří částí. Současná studie se ale zabývala dvěma z nich, tedy možností tunelového propojení Prahy a Berouna, a rovněž měla řešit, zda na tunely navázat plnohodnotnou vysokorychlostní železnicí. Zatímco tunely zřejmě ekonomické opodstatnění mají, samostatná, 20 kilometrů dlouhá vysokorychlostní trať pouze pro osobní dopravu z Berouna do Hořovic ekonomický smysl nedává.

O tunelu mezi Prahou a Berounem se mluvilo i loni na podzim:

Náklad pojede do Krče

V současnosti trvá cesta vlakem z Prahy do Plzně nejméně hodinu a 14 minut, na řadě míst na trati je maximální rychlost vlaků omezena na 80 kilometrů za hodinu.

Fotogalerie

Výstavba 25kilometrového tunelu by cestu zkrátila o 25 minut. Kromě snazšího cestování mezi oběma městy má stavba nového spojení ulevit lidem bydlícím v okolí tím, že pod zem svede i nákladní vlaky. Ty však nebudou jako doposud do Prahy pokračovat přes smíchovské nádraží, ale přes odbočku na Krč.

Tachlovický tunel je tak projektován u Prahy se dvěma výjezdy. První ve směru na Smíchov a druhý určený pro nákladní dopravu, který vlaky navede přes Vltavu na Branický most označovaný jako most inteligence. Podobné je to i v případě kratší varianty ústící vpřed Radotínem. I tam by se cesta nákladních a osobních měla rozdělit na zmíněné směry.

  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Pražské letiště rozšíří Terminál 2 za 16 miliard, hotovo bude v roce 2028

Pražské letiště bude rozšiřovat druhý terminál, hotovo by mělo být do roku 2028. Investici za 16 miliard korun...

Maročan vytvořil databázi přímých letů, cílí hlavně na digitální nomády

Maročan, cesta z Bali kvůli vízu a česká dopravní data. Tato překvapivá kombinace dala vzniknout vyhledávači Direct...

Dreamlinery mohou mít problém s kyslíkem, tvrdí bývalý manažer Boeingu

Bývalý manažer Boeingu kritizuje firmu kvůli vysokému tlaku na výkon, který vedl k zanedbávání bezpečnostních opatření....

Sloužily, až dosloužily. Ryanair vyřadil z provozu tři Boeingy 737

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair dočasně vyřadila z provozu tři stroje Boeing 737 NG kvůli prasklinám na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz