Pondělí 23. listopadu 2020, svátek má Klement
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 23. listopadu 2020 Klement

Po dvaceti letech se našlo řešení. Z Prahy na Plzeň se pojede tunelem

  6:00
I přes vysoké náklady se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá podpořit výstavbu zhruba dvě desítky kilometrů dlouhých tunelů a současnou železniční trať kopírující údolí Berounky přenechat příměstským vlakům. Po téměř dvaceti letech příprav dospěli železničáři k řešení, jak zmodernizovat spojení mezi hlavním městem a Berounem.

ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Ještě na přelomu roku přitom správa železnic favorizovala mnohem lacinější řešení, které by se od původní trasy tolik nevzdalovalo a klikatou trasu z Radotína do Řevnic napřímilo pomocí dvou kratších tunelů. Tuto takzvanou variantu F však SŽDC nyní definitivně opustila, protože nedokáže vyřešit hlučnost projíždějících vlaků v hustě obydleném údolí nedaleko hlavního města.

„Varianta F, která byla pro nákladní dopravu využitelná pouze v úseku Praha–Radotín–Řevnice, ze studie vychází jako neprojednatelná například kvůli nemožnosti snížení hlukové zátěže v úseku Řevnice–Beroun,“ řekl MF DNES mluvčí správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Z trojice vloni vybraných tras tak ve hře zůstává jen zhruba 24,8 kilometru dlouhý tunel, do kterého by vlaky vjely krátce po odjezdu ze smíchovského nádraží zhruba u paty Barrandovského mostu a opustily jej těsně před překročením Berounky u berounského závodí, a dále pak kratší, necelých osmnáct kilometrů dlouhý tunel začínající v Radotíně.

Mírným favoritem je v současné situaci delší z obou staveb i přesto, že předpokládané náklady vyjdou na 50 miliard korun. Definitivně jasno by mělo být po prázdninách, kdy o vybrané variantě rozhodne komise ministerstva dopravy. V současnosti správa železnic čeká na poslední posudky hodnotitelů. Celý proces vyhodnocování studie proveditelnosti tak chce SŽDC stihnout ještě do konce června, dodal Illiaš.

Varianty vedení trati tunelem na trase Praha-Beroun

Dvě stě ve městě

Podzemní trať, která má zrychlit spojení Prahy a Plzně, je připravována se stejnými parametry jako krušnohorský tunel na plánované vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany. Meziměstské expresy a rychlíky by jím mohly projíždět dvousetkilometrovou rychlostí, zatímco nákladní vlaky by musely zvládat 120kilometrovou rychlost, aby osobní dopravu nebrzdily.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Berounská trať by teoreticky mohla být o několik let dříve. Současný harmonogram totiž počítá s výstavbou po roce 2028. Prorazit zhruba dvacet kilometrů dlouhý tunel pak podle dopravních expertů zabere minimálně dalších deset let.Ať už dopravní resort vybere jakoukoliv ze dvou zbývajících variant, tunel má šanci stát se na několik let nejdelším v Česku. Dokončení rychlodráhy do Drážďan s 26 kilometrů dlouhým tunelem totiž železničáři plánují do roku 2050.

Modernizace spojení z Prahy do Plzně, které je součástí takzvaného třetího tranzitního železničního koridoru protínajícího Česko od západu od Chebu po Mosty u Jablunkova, je rozdělené do tří částí. Současná studie se ale zabývala dvěma z nich, tedy možností tunelového propojení Prahy a Berouna, a rovněž měla řešit, zda na tunely navázat plnohodnotnou vysokorychlostní železnicí. Zatímco tunely zřejmě ekonomické opodstatnění mají, samostatná, 20 kilometrů dlouhá vysokorychlostní trať pouze pro osobní dopravu z Berouna do Hořovic ekonomický smysl nedává.

O tunelu mezi Prahou a Berounem se mluvilo i loni na podzim:

Náklad pojede do Krče

V současnosti trvá cesta vlakem z Prahy do Plzně nejméně hodinu a 14 minut, na řadě míst na trati je maximální rychlost vlaků omezena na 80 kilometrů za hodinu.

Fotogalerie

Výstavba 25kilometrového tunelu by cestu zkrátila o 25 minut. Kromě snazšího cestování mezi oběma městy má stavba nového spojení ulevit lidem bydlícím v okolí tím, že pod zem svede i nákladní vlaky. Ty však nebudou jako doposud do Prahy pokračovat přes smíchovské nádraží, ale přes odbočku na Krč.

Tachlovický tunel je tak projektován u Prahy se dvěma výjezdy. První ve směru na Smíchov a druhý určený pro nákladní dopravu, který vlaky navede přes Vltavu na Branický most označovaný jako most inteligence. Podobné je to i v případě kratší varianty ústící vpřed Radotínem. I tam by se cesta nákladních a osobních měla rozdělit na zmíněné směry.

  • Nejčtenější

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Kdo nemá košík, nenakoupí. Obchody vymýšlejí, jak spočítat zákazníky

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak budou dodržovat pravidlo „jeden zákazník na 15 metrů“, které většinou považují...

Nejprestižnější svaz someliérů se hroutí kvůli obřímu sexuálnímu skandálu

Organizaci Court of Master Sommeliers, která je považována za nejprestižnějšího poskytovatele someliérského vzdělání,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět měl z Česka hrůzu, říká miliardář Frolík. Chystá výrobu chytrých postelí

Premium Když nemusíte, tak si na jeho postel lehnout nechcete. Zakladatel firmy Linet, která vyrábí nemocniční lůžka, mluví o...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Škodovka dodá Českým drahám 60 elektrických RegioPanterů, osvědčily se

Konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka dodá Českým drahám (ČD) až 60 elektrických jednotek RegioPanter....

Boeingy 737 MAX získaly povolení, mohou se vrátit do provozu

Americký Federální úřad pro letectví povolil obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX. Ta se musela loni v březnu...

Povinné ručení zdražilo na průměrných 6 460 korun, to je pojištění octavie

V říjnu průměrná cena povinného ručení dosáhla 6 460 korun, což je o 50 korun více než v září. Za tuto částku bylo...

Jančura chystá středoevropskou expanzi. Využije půjčku jištěnou státem

Dopravní společnost RegioJet Radima Jančury plánuje nákup nových vozidel pro expanzi v regionu střední Evropy. Využije...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Kdo nemá košík, nenakoupí. Obchody vymýšlejí, jak spočítat zákazníky

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak budou dodržovat pravidlo „jeden zákazník na 15 metrů“, které většinou považují...

Nejprestižnější svaz someliérů se hroutí kvůli obřímu sexuálnímu skandálu

Organizaci Court of Master Sommeliers, která je považována za nejprestižnějšího poskytovatele someliérského vzdělání,...