Pátek 23. července 2021, svátek má Libor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. července 2021 Libor

Konkurenti vezmou drahám část zakázek. Příští rok bude krušný, říká šéf ČD

  15:11
České dráhy na konci roku budou čelit nové výzvě. Kvůli konkurenci soukromníků přijdou ze dne na den o sedm milionů kilometrů jízd, asi pět procent zakázek. Radek Dvořák, pověřený řízením dopravce do výběru nového ředitele, v rozhovoru pro MF DNES říká, že příští rok bude hubený.

Prozatímní šéf. Radek Dvořák odhaduje, že povede České dráhy maximálně pět měsíců. | foto: České dráhy

Podnik bude muset zeštíhlit flotilu vozidel a vyřešit problémy s opravárenskými a jinými kapacitami, které od příštího jízdního řádu zůstanou na tratích provozovaných ostatními dopravci. Snížení počtu kilometrů, které stát a kraje u ČD objednají, ale přinese i částečné výhody. Z kolejí zmizí nejopotřebovanější vozidla a dopravce se může soustředit na zvýšení kvality služeb, říká nově jmenovaný místopředseda ČD Radek Dvořák. Ten firmu dočasně vede po nedávném odvolání Miroslava Kupce. Nevyloučil přitom ani možnost ucházet se o post regulérního šéfa ČD.

Zatím jste pověřen řízením ČD. Jak dlouho očekáváte, že budete podnik řídit?
Můžeme vycházet ze zkušenosti, na podzim už obdobná výběrová řízení probíhala. Od předložení žádostí a životopisů přes pohovory může toto období trvat dva až pět měsíců.

Neškodí firmě časté personální obměny a prázdná místa ve vedení?
Současné tříčlenné představenstvo je minimum nutné pro to, aby mohl dopravce normálně fungovat. Dovnitř firmy se v kontextu strategie nic nemění.

Máte ambice něco změnit na kurzu, který nastavil váš předchůdce?
Máme postavený střednědobý plán. Naše strategie vychází ze smluv s objednateli v krajích a ministerstvem dopravy. Oproti letošku ztratíme od prosince zhruba pět procent objednaných spojů, na což se firma připravuje, a nic na tom nemění obměny v představenstvu. Cíl a směr je tedy daný. S nadsázkou se dá říct, že při jízdě vlaku po kolejích také není možné okamžitě změnit směr.

Vašemu předchůdci ale například exministr Dan Ťok vyčítal postup v situacích, kdy ČD musely nějaké tratě přenechat konkurenci. Miroslav Kupec totiž objednatelům vzkazoval, že převede techniku i lidi jinam – že firma nebude fungovat jako záchranná síť pro případ, že by alternativní dopravce provoz nezvládl.
Částečně to přehodnotíme. Na jednu stranu musíme brát v úvahu kapacitní možnosti Českých drah. Nemáme totiž kapacity na držení plošné zálohy vozidel pro tyto případy. Změníme ale vztah ČD a ostatních dopravců na trhu. Hledáme třeba možnosti dalších výdělků na tratích, které opouštíme. Aktuálně vyjednáváme se společností Arriva o spolupráci na údržbě jejích vozidel v depu ve Vsetíně. Po stažení našich vozidel pro nás takové pracoviště znamená fixní náklad, který by bylo stejně nutné řešit. A protože Arriva i my máme motorové jednotky 646 Stadler, spolupráce se nabízí.

Jestli se nakonec dohodneme, to je věc druhá. Rozhodně ale hledáme možnost, jak se dodatečně dostat v této oblasti k nějakým výnosům. Tedy abychom zmíněný pětiprocentní výpadek výkonů řešili spíše cestou hledání výnosů jinde než jen omezováním kapacit.

Dokážete už teď odhadnout, jak se snížení počtu objednaných spojů projeví na vašem hospodářském výsledku?
Pro rok 2020 očekáváme přibrzdění rozvoje. Tržby klesnou, nepředpokládáme růst hospodářského výsledku. V polovině prosince se změnou jízdního řádu ze dne na den ztratíme přes sedm milionů kilometrů, ale fixní náklady nám zůstanou. V roce 2021 už ale plánujeme být zpět na letošních hodnotách.

Co konkrétně se musí stát, aby do dvou let skutečně přišlo očekávané zlepšení?
Chystáme mimo jiné změny v regionální dopravě. Ta je klíčová proto, aby celý segment osobní dopravy nebyl ztrátový. Snažíme se změnit myšlení. Doposud platilo, že to, co mají ČD ve smlouvách s kraji, je neměnné. V momentě, kdy my jako České dráhy přijdeme s jiným konceptem, který bude levnější, nebo za stejné peníze s lepší kvalitou či větším rozsahem, tak to nikdo neodmítne. Z celkových sedmi tisíc spojů denně totiž šest a půl tisíce připadá na regionální vlaky. Například o víkendech nemusí na řadě tratí jezdit tak velká vozidla. Nebo se můžeme domluvit na tom, že vlaky nepojedou v sobotu, kdy jezdí prázdné. S jízdním řádem lze pracovat.

Kde na obměny budete brát vozidla? Lidé si pamatují, že když v pražské příměstské dopravě dojezdil „žabotlam“, byl problém za něj najít adekvátní náhradu.
To musíme zvládnout z vlastních kapacit. O víkendech je totiž potřeba spojů nižší než ve všedních dnech.

Kromě omezování spojů a jejich přizpůsobování poptávce přijdou nějaké další změny?
V nejbližších letech podpoří růst cestujících výsledky investic do nových vozidel. Od těchto let se začnou na tratích objevovat nové elektrické soupravy, nové vozy pro mezinárodní dopravu, a pokud se podaří dokončit soutěž, budou dodána i nová dieselová vozidla.

Plán na vytvoření velké opravárenské společnosti pro středoevropský region stále platí?
Ten neopouštíme. Základem pro něj by měla být společnost DPOV, která nyní tvoří obrat kolem dvou miliard korun ročně. Zatím zvládáme opravovat vlastní kapacity. Chceme se ale dostat do stavu, kdy bychom mohli služby nabízet komukoliv na železničním trhu.

Kdy to bude možné?
Opravny DPOV musí především pokrýt potřeby oprav vlastních vozidel. Zatím totiž ještě máme mezery v dodržování jednotné kvality vozů.

Co rezervy v kvalitě způsobuje?
Víme, že největší nedodržování řazení vlaků se bohužel týká našich nejlukrativnějších linek. Bývají to technologické důvody. Ve chvíli, kdy máte závadu, musíte nahrazovat vůz. Někdy vidíme rezervy v technologických postupech, problémy způsobuje i nedostatek pracovních sil.

Máte už podepsanou nájemní smlouvu na budovu ředitelství, nebo se budete muset stěhovat?
Jednání byla zahájena ještě za ředitele Kupce. Je to jedna z věcí, které budeme muset dořešit, protože naše nájemní smlouva končí příští rok. Nepředpokládáme, že v budově ministerstva dopravy zůstaneme dalších dvacet let. Stále uvažujeme o možnosti vybudování vlastního sídla, ale to je horizont čtyř až pěti let. V tuto chvíli řešíme prodloužení nájemní smlouvy na překlenovací období.

Posunul se nějak plán na odprodej dceřiných společností?
Diskutujeme pouze případný odprodej ČD Telematiky státu. Jestli kupcem bude Správa železniční dopravní cesty, nebo některé z ministerstev, to už je na rozhodnutí státu. Plán na odprodej jiných dcer na stole není.

  • Nejčtenější

Brněnské nádraží postaví podle návrhu z Nizozemska, uzel má stát 50 miliard

Nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za...

ČSSZ má novou aplikaci. Zjistí, kdy půjdete do důchodu a kolik budete brát

Česká správa sociálního zabezpečení přichází s novým online portálem a aplikací, která dovede spočítat výši důchodu a...

Takovou zácpu nikdo nepamatuje. Reportáž z největšího izraelského přístavu

Je to problém celého světa. A je patrný i v největším izraelském přístavu Ašdod. „Kvůli covidu se námořní doprava...

Klimatická migrace v praxi: Čína stěhuje miliony lidí z míst, kde řádí živly

Premium Během let 2016 až 2020 přesídlila Čína až šestnáct milionů obyvatel. Důvodem jsou klimatické změny, extrémní počasí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané koupili skotskou palírnu whisky. Celou ji přestěhují do Asie

Čínská firma uzavřela smlouvu se skotským výrobcem whiskey, který pro ni na zakázku vyrobí celou palírnu. Ta pak zamíří...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Poslanci kývli na levnější elektřinu pro vlaky, tramvaje a trolejbusy

Železniční dopravci nebo třeba tramvaje městských dopravních podniků jsou další krok od bezmála miliardové úlevy v...

Komisaři pro autoškoly se bouří, vstoupí do stávkové pohotovosti

Zkušební komisaři pro autoškoly se chystají od pondělí vyhlásit zatím časově neomezenou stávkovou pohotovost. Důvodem...

Strabag dostal za kartel v Rakousku pokutu přes 45 milionů eur

Rakouský antimonopolní úřad navrhl stavební společnosti Strabag pokutu přes 45 milionů eur (přes 1,15 miliardy korun)...

Takovou zácpu nikdo nepamatuje. Reportáž z největšího izraelského přístavu

Je to problém celého světa. A je patrný i v největším izraelském přístavu Ašdod. „Kvůli covidu se námořní doprava...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...