Dopravci podle Babiše zneužívají státní slevy. Ve hře je zastropování jízdného

  15:55aktualizováno  15:55
Resort dopravy zvažuje zafixování nejvyšších cen jízdenek na železnici, z nichž vypočítává slevu pro děti, studenty a důchodce. Důvodem je, že někteří dopravci výrazně zvyšují ceny a podle premiéra Andreje Babiše tak poskytování slev zneužívají. Řekl to na tiskové konferenci během úterního veletrhu Rehaprotex.

Leo Express už výpočet kompenzací změnil, RegioJetu a Arrivy se podle jejich zástupců problém netýká a se zastropováním souhlasí. Za první rok slev, tedy do 30. září, vyplatil stát dopravcům 5,6 miliardy korun.

Fotogalerie

Dopravci musí dětem, studentům a důchodcům poskytnout slevu 75 procent, ušlé jízdné jim pak stát doplácí. Čím vyšší je tedy cena jízdenky, tím vyšší jsou pak kompenzace ze státního rozpočtu a tím vyšší je zisk dopravce. „Slevy jsme udělali proto, abychom pomohli lidem. Zadal jsem panu ministrovi, aby situaci vyřešil,“ řekl Babiš.

Extrémní případy souvisejí s Leo Expressem, který ve špičce prodává jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než 1000 korun. Cestující však ve výsledku jede dokonce zadarmo, protože dopravce cestujícímu jízdné vrací, upozornil dříve server Zdopravy.cz. „Snažíme se domluvit s ministerstvem financí, jak problém vyřešit,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Může jít o omezení ceny jízdenky na konkrétní trasu nebo stanovení maximální výše jízdného na kilometr.

Ministerstvo vyčíslilo cenu za slevy na jízdném, za rok stály 5,6 miliardy

Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík k tomu v úterý řekl, že společnost od letošního září stanovila nový systém pro výpočet kompenzací za slevy. Podle něj tak je nyní například na trase Praha - Ostrava 75procentní kompenzace vypočítávána maximálně z 599 korun. Při vyšší ceně jízdenky by měla stále platit tato hranice. Nový výpočet kompenzací by se měl projevit ve fakturách za letošní září.

Nejvíce peněz dostaly České dráhy

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

RegioJetu se podle mluvčího Aleše Ondrůje problém netýká a se zastropováním kompenzací souhlasí. „Striktně se ke státem nařízeným slevám chováme jako k sociální dávce, nikoli ke komerční nabídce dopravce,“ uvedl. 

Společnost podle něj po zavedení slev ceny nijak nezvyšovala, zároveň nepoužívá ani tzv. dynamický tarif, který by měnil ceny podle aktuální obsazenosti spoje a který slevy nekombinuje ani s komerčními akcemi. Stropem pro výpočet kompenzací by podle firmy měl být zákonem stanovený státní jednotný tarif, který stát připravuje v souvislosti se zavedením jednotných jízdenek.

Případné změny při výpočtu kompenzací se podle mluvčího Martina Faráře nedotknou ani Arrivy, protože společnost ceny neměnila a neupravuje je ani podle atraktivity spojů. Ceny ani výše kompenzací u firmy by se podle něj nezměnila ani při zastropování podle jednotného tarifu.

Systém státních slev je pro dopravce obecně přínosný, protože díky němu přibývá cestujících. Nejvíce peněz z celkového balíku dostaly České dráhy, a to 2,5 miliardy korun, což vyplývá z toho, že jsou zdaleka největším dopravcem v Česku.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Stanic s pokladnami ubývá, České dráhy zavedou ve vlacích platby kartou

S novým jízdním řádem od 15. prosince budou mít cestující možnost platit kartou ve všech vlacích Českách drah, kde je...

Boeing kvůli smrtelné nehodě upraví kryty motorů u sedmi tisíc letadel

Události kolem Boeingu jsou opět v pohybu. Americký úřad, který vyšetřuje letecké havárie, doporučil výrobci, aby...

Evropská města se snaží regulovat elektrokoloběžky. Narážejí ale na potíže

Elektrické koloběžky jsou čím dál populárnější ve městech napříč celou Evropou. S frekvencí užívání ale stoupá i počet...

Premium

Úpění D1 pod obrněnci doznělo až do Bruselu. Z unie pošlou další peníze

Kvůli potížím s­ vojenskou technikou má Česko možnost získat dotace na civilně-vojenské dopravní stavby. Květnových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz