Zemětřesení na ministerstvu dopravy, Kremlík chce zrušit desítky míst

  1:00aktualizováno  1:00
Ministr dopravy Vladimír Kremlík chystá reorganizaci vedení svého resortu. O vliv přijdou šéf mýta i první muž úřadu. Současné rozdělení pravomocí podle Kremlíka znemožňuje efektivní řízení ministerstva. Chce také ušetřit až 40 úřednických míst.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík | foto: Roman Vondrouš, ČTK

Při nástupu do úřadu letos v ­dubnu sliboval ministr dopravy Vladimír Kremlík, že jeho příchod nebudou automaticky provázet personální zemětřesení. Až doposud se tohoto předsevzetí víceméně držel. 

Výjimkou bylo odvolání generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy tři dny po nástupu do funkce. Kritika Kroupy z řad koaličních i opozičních politiků během prosincového kolapsu D1 nicméně dává tušit, že o odchodu šéfa silničářů bylo rozhodnuto ještě před Kremlíkovým nástupem.

Desítky míst na odpis

Teď ministr přichází s plánem na rozsáhlou reorganizaci, která má v ­resortu ušetřit 40 úřednických míst. Týkat by se měla částečně i prvního tajemníka Tomáše Čočka nebo architekta mýtné soutěže Jakuba Kopřivy.

Od ledna tak Kopřiva přijde o zmíněnou správu mýta tím, že mu bude odebrán odbor pozemních komunikací. Kromě něj jím řízená sekce legislativně právní zeštíhlí o odbor správy silničních vozidel nebo o odbor informačních technologií.

První náměstek Čoček pak přijde například o vliv na strategické plánování dopravní výstavby a s tím související změny územního plánu.

Dopravci podle Babiše zneužívají státní slevy. Ve hře je zastropování jízdného

Podle Kremlíka je současné rozdělení pravomocí nelogické a neumožňuje úřad efektivně řídit. „Je nutné posílit roli strategického plánování a význam agend, které zabezpečují rozvoj moderních technologií. Strategie ministerstva musí ve všech módech dopravy ukazovat cestu budoucnosti, nikoliv jen řešit aktuální problémy výstavby dopravní infrastruktury,“ řekl MF­ DNES Kremlík.

Právě mýtné a zavedení elektronických dálničních známek, které zaštiťuje zmíněný první náměstek Čoček, jsou nejbedlivěji sledované projekty resortu. Tlak na ministra Kremlíka ještě zesílil po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zatím nepravomocně zneplatnil smlouvu na mýtnou správu s konsorciem vedeným společností CzechToll. Ministerstvu zároveň dal dvanáctiměsíční lhůtu na vypsání nového tendru, která se začne počítat od chvíle, kdy bude rozhodnutí úřadu pravomocné.

Anabáze ministra Kremlíka s mýtem

Roční lhůta je zhruba jen třetina času, kterou by ministerstvo na přípravu a vyhodnocení plnohodnotné soutěže potřebovalo. Poslancům už proto šéf resortu sdělil, že se připravuje zadat provoz mýta na nezbytně dlouhou dobu bez soutěže. 

Dopravci otálí s registrací nového mýta. Zacpou přechody, varuje úřad

Start satelitního mýta letos v ­prosinci sice v ohrožení není, ministr ale bude mít problém najít člověka, který riskantní smlouvu o­ prodloužení výběru bez soutěže podepíše. Náměstek Kopřiva, který je podepsaný pod tříletým dodatkem o prodloužení spolupráce s­ Kapschem, to totiž už nebude.

Pojistka služebního zákona

Přeskupování pravomocí je po zavedení služebního zákona chránícího státní úředníky před vlnou výpovědí při změně politického vedení resortů stále častějším jevem. Pro odvolání představeného, jak služební zákon vyšší úředníky ministerstev označuje, totiž musí být zákonné důvody. 

„Jde o situace, kdy bylo například zrušeno konkrétní služební místo – v takovém případě má nárok na převedení na adekvátní pozici jinde. Nebo je potřeba prokázat, že ve službě dosahoval nevyhovujících, nebo dostačujících výsledků,“ uvedla Hana Malá z tiskového oddělení ministerstva vnitra.

Kromě personálního obsazení sekce prvního náměstka a sekce legislativně právní, bude kompletně zrušena sekce vnějších vztahů. Ta je po odchodu Lenky Voplatkové do Českých drah půl roku bez vedení.

Pokuty za obstrukce staveb nebudou, Kremlík stahuje návrh svého předchůdce

Vzniknout mají naopak dva nové útvary jejichž šéfy slíbil ministr vybrat v otevřeném výběrovém řízení. Prvním z nich bude sekce strategie a mezinárodní spolupráce. Ta bude nově zodpovědná za plánování výstavby a hodnocení priorit dopravních projektů. Zároveň ale bude mít pod sebou odbor zahraničních vztahů a EU, aby mohla efektivněji koordinovat financování a přípravu výstavby evropsky důležitých projektů, jako jsou například vysokorychlostní tratě.

Druhým je sekce infrastruktury a ­letectví, kam bude nově spadat i řízení výběrů elektronického mýta od kamionů a autobusů.

  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Stanic s pokladnami ubývá, České dráhy zavedou ve vlacích platby kartou

S novým jízdním řádem od 15. prosince budou mít cestující možnost platit kartou ve všech vlacích Českách drah, kde je...

Boeing kvůli smrtelné nehodě upraví kryty motorů u sedmi tisíc letadel

Události kolem Boeingu jsou opět v pohybu. Americký úřad, který vyšetřuje letecké havárie, doporučil výrobci, aby...

Evropská města se snaží regulovat elektrokoloběžky. Narážejí ale na potíže

Elektrické koloběžky jsou čím dál populárnější ve městech napříč celou Evropou. S frekvencí užívání ale stoupá i počet...

Premium

Úpění D1 pod obrněnci doznělo až do Bruselu. Z unie pošlou další peníze

Kvůli potížím s­ vojenskou technikou má Česko možnost získat dotace na civilně-vojenské dopravní stavby. Květnových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz