Už v roce 2016, kdy se diskuse o zpřísnění bodového systému rozbíhala, uvažovalo ministerstvo dopravy o zvýšení maximální hranice finančního postihu u nejzávažnějších přečinů, jako je zavinění nehody s ublížením na zdraví, z platných 50 tisíc korun na 75 tisíc korun. U nejméně závažných jako je nepoužití bezpečnostního pásu nebo zapomenutí světel zůstává v návrhu ministerstva dopravy pětitisícikorunová pokuta.
Na rozdíl od původní verze ji ale nemusí dostat všichni přistižení řidiči. Nápad se stanovením pevných finančních pokut za konkrétní přestupky totiž ministerstvu shodila ze stolu Legislativní rada vlády s tím, že v ostatních oblastech zákon o správním trestání rozmezí finanční sankce využívá. Dopravním policistům tak zůstane možnost rozhodnout podle aktuálních okolností a zohlednit například polehčující okolnosti.
Novela silničního zákona navrhuje řidičák na zkoušku a pokutu až 75 tisíc |
„Například maminka se třemi děti nezapne světla, protože řeší spoustu jiných věcí. Nebo půjde o šoféra, který opakovaně páchá přestupky. To bych si troufl říct, že policie zohledňovat bude,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj je jasně stanovené rozmezí pokuty spravedlivější. V první řadě by totiž sankcionování řidičů mělo působit výchovně a nemělo by být pro některé motoristy likvidační.
Tresty se zmírňují u bagatelních prohřešků, jako je porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo špatné parkování, kde se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2000 Kč maximálně na 1500 Kč, respektive domluvu, a body se nezapisují.
V obecné rovině nový systém přináší zjednodušení bodové škály. Bodované přestupky budou hodnocené šesti, čtyřmi nebo dvěma trestnými body. V současnosti je v bodové stupnici sazeb pět. Přináší ale řadu novinek zejména pro mladé řidiče. Konkrétně o možnost začít řídit už od sedmnácti let pod dohledem bezúhonného mentora, nebo takzvaný řidičák na zkoušku. Pod tím se skrývá přísnější režim pro nové řidiče, které už při nasbírání šesti trestných bodů bude čekat povinné bezpečnostní školení začínajících řidičů a psychologický pohovor (čtyři hodiny).
Bezpečnější s tátou než s kamarádem
Přestože veřejnost obecně předpokládá, že puštění sedmnáctiletých řidičů do provozu je riskantní, zkušenosti z okolních zemí, kde už podobné opatření funguje, ukazují na pravý opak. „Není důležité ve kterém měsíci jejich věku je za volant pustíme, ale je mnohem důležitější, za jakých podmínek se tak stane,“ uvedl vedoucí samostatného oddělení Besip Tomáš Neřold. Řízení v doprovodu mentora, nejčastěji rodiče (98 procent), snížilo nehodovost mladých řidičů v Německu o pětinu a obdobné zlepšení hlásí dopravní policie i ze Slovenska.
V Česku způsobí mladí řidiči jedenáct procent všech nehod. Sami ale mezi šoféry tvoří pouze tři procenta, poukázal na vyšší nehodovost méně zkušených řidičů Kupka.
Řízení pod vlivem alkoholu | 7000 až 25 000 Kč |
---|---|
Odmítnutí zkoušky na alkohol | 25 000 až 75 000 Kč |
Překročení rychlosti o 50 km/h (o 40 v obci) | 7000 až 25 000 Kč |
Vjezd na železniční přejezd přes zákaz, jízda na červenou | 7000 až 25 000 Kč |
Jízda spolujezdce bez zapnutého pásu | 1500 až 2000 Kč |
---|---|
Nedání přednosti v jízdě | 2500 až 3500 Kč |
Jízda na červenou | 4500 až 5500 Kč |
Porušení zákazu zastavení a stání, zapomenutí dokladů | max. 1500 Kč |
Nerozsvícení světel, špatné parkování | max. 1500 Kč |
Takto představoval ministr dopravy Martin Kupka novelu silničního zákona navrhující řidičák na zkoušku a pokutu až 75 tisíc loni v červenci: