Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

  14:00aktualizováno  14:00
Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude splavná. S postupujícím mizením alpských ledovců totiž do řeky každý rok přitéká méně vody. Někteří analytici právě nízké hladině Rýna přisuzují ekonomické potíže, které hrozí Německu.

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018) | foto: Profimedia.cz

Jedním z nejmělčích míst Rýna, německým Kaubem, dříve denně projížděly desítky velkých lodí. Vozily všemožné zboží, od autosoučástek přes jídlo až po uhlí. V posledních letech je však velkých lodí čím dál méně a mnohdy jezdí naložené jen z poloviny, informuje agentura Bloomberg. Důvod je jednoduchý – klesající hladina řeky.

Po loňském suchém létě se doprava na řece dokonce musela na přibližně měsíc úplně zastavit. Ekonomové agentury pak mimo jiné i tomuto nucenému zpomalení přepravy zboží připisují současné ekonomické potíže země. Té totiž hrozí ekonomická recese.

Ekonomický motor Evropy pomalu zpomaluje, Německu hrozí recese

Bude se to dít častěji

„Je děsivé sledovat, jak se klima mění,“ řekl Bloombergu Kevin Kilps, který na své lodi převáží auta z továren na jihu země. „Hladina řeky je rok od roku nižší,“ dodal.

Podle expertů z Mnichovské univerzity bude v příštích letech hladina řeky dále klesat. Většina její vody totiž přichází z alpských ledovců, kterých ubývá. Tamní odborník na ledovce Wilfried Hagg tvrdí, že od roku 1973 přišly švýcarské Alpy o přibližně 35 procent svých ledovců.

Tání ledovců sice přivede do řeky více vody, tou však rychle proteče. Z dlouhodobého hlediska hladina řeky klesne. Koncem roku 2018 dokonce na některých místech dosáhla historicky nejnižších hodnot. Například v Kolíně nad Rýnem měla místo obvyklých čtyř až pěti metrů 77 centimetrů.

Řeka s vlivem na světovou ekonomiku

„Vliv na růst německé ekonomiky je jasně viditelný,“ řekl Bloombergu analytik Oliver Rakau z Oxford Economics. Situace se podle něj bude v příštích letech opakovat stále častěji. Rýn totiž spojuje hlavní industriální oblasti Německa a Švýcarska s Rotterdamem, největším evropským přístavem.

HDP Německa loni rostlo pomalu. Recesi v ČR to nepřivodí, tvrdí analytici

Společnost Thyssenkrup, největší německá ocelářská firma, právě kvůli nesplavnosti Rýna musela na čas přerušit dodávky oceli automobilce Volkswagen. Agrochemická firma BASF pak musela využít jiné druhy přepravy, kvůli čemuž utratila o přibližně 250 milionů eur (přes šest miliard korun) víc.

Šéf tohoto chemického gigantu pak v médiích volal po státních investicích, například nových přehradách, které by splavnost řeky zajišťovaly.

Německo má největší ekonomiku v Evropě, a tak její zpomalení může rozsáhle ovlivnit i ekonomiku v celosvětovém měřítku. Ohrožené by pak mohlo být i Česko, jehož průmysl je na ten německý silně napojen.

Přestože má Německo rozsáhlou železniční a silniční síť, přepravu po Rýnu máloco překoná. Lodě jsou totiž schopné přepravit mnohdy až pětinásobek své váhy, a tak je jejich provoz mnohem levnější než přeprava vlaky nebo kamiony.

Jejich využívání v oblastech kolem Rýna má v budoucnu usnadnit například zrušení nedělního zákazu jízdy kamionů v okolí tohoto toku, které navrhuje vláda kancléřky Angely Merkelové.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Najdete na iDNES.cz