Z peněz z Operačního programu Doprava chystá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) další investice. Kromě koridorů půjdou nově i na některé další tratě spíše regionálního významu. Půjde o takzvané revitalizace, které mají například zvýšit rychlost, a tím i zkrátit jízdní doby a také vylepšit například bezpečnost.
"Společným znakem vybraných projektů byla zejména jednoduchá příprava a možnost jejich realizace v krátkém termínu," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. SŽDC už hledá firmy, které zpracují studie na některé revitalizace tratí. V seznamu je třeba trať Česká Lípa – Liberec či Hradec Králové – Trutnov nebo Hanušovice – Jeseník.
Kde chce SŽDC jezdit rychlejiBílina – Chomutov |
"S pomocí nových projektů se nám podaří vyčerpat peníze z OPD, byť na poslední chvíli," řekl generální ředitel SŽDC Jiří Kolář.
Vyšší rychlost, opravy stanic
SŽDC zatím nemá příliš konkrétních příkladů, kde by vlaky mohly jezdit rychleji. Má však jít vždy o podstatné zvýšení rychlosti. Například mezi Okříškami a Náměští nad Oslavou má podle náměstka pro modernizaci stoupnout rychlost z 60 kilometrů v hodině až na stovku. "Cílem většiny akcí bude plně využít možností, které naši předkové trasováním tratí vytvořili," dodal Šlegr.
Z evropských peněz mají jít prostředky i na velké modernizace železničních přejezdů, v seznamu malých staveb jsou také například napájecí stanice na hlavních tazích nebo úpravy některých železničních stanic a zastávek.
SŽDC už sestavila seznam projektů schválených ministerstvem dopravy, za které může peníze vydat. "Zatím se vybraly projekty a úseky, kterými se budeme zabývat. Studie ukážou, zda taková opatření mají smysl a uskutečníme je," řekl Šlegr.
Stát má díky velkému zlevnění stavebních prací i průtahům s odvoláváním neúspěšných uchazečů velký problém vyčerpat všechny peníze, které má z Evropy na dopravní stavby přidělené.