Pro dráhy to znamená najít v rozpočtu zhruba 60 milionů korun. Zatím není jasné, jak velké slevy budou. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura se tak dostal do lehce schizofrenní situace: zatímco jeho resort slevy ruší, žádá současně České dráhy, na něž dohlíží, aby slevy dál nabízely.
"Požaduji, aby tento dopravce nadále poskytoval slevy jak pro žáky, tak studenty. Jejich zachování je pro dojíždění do škol nezbytné. České dráhy můj požadavek respektují a zrealizují návrh ještě v první polovině tohoto roku," řekl Stanjura.
Dráhy za loňský rok na kompenzacích za slevy dostaly zhruba 60 milionů korun. Ty se však týkaly jen vlaků, které jezdí mimo objednávky na vlastní riziko, tedy hlavně na trase Praha - Ostrava. U ostatních vlaků je kompenzace slevy zahrnuta v ceně za kilometr, kterou jim stát či kraje platí.
Podle mluvčího drah Petra Štáhlavského zatím není jasné, jak velká sleva bude a jaké budou podmínky. "Je pro nás důležité slevu dál nabízet, abychom o tuto skupinu cestujících nepřišli," řekl Štáhlavský. Podle něj to bude komerční sleva. Podobným způsobem dráhy loni reagovaly na zrušení povinnosti nabízet slevy seniorům.
Stát chtěl ušetřit na studentech kvůli rostoucím kompenzacím
Návrh na zrušení studenských slev vypustilo ministerstvo dopravy před několika týdny. Důvodem je čím dál větší objem kompenzací, které stát musí vyplácet po liberalizaci provozu mezi Prahou a Ostravou. K návrhu přišly připomínky z některých krajů či ministerstva průmyslu. "Připomínky se nyní vyhodnocují. Předpokládáme, že bychom je mohli vypořádat během několika málo následujících týdnů," řekl mluvčí resortu Martin Novák.
Současný krok ministerstva pobouřil RegioJet, který tvrdí, že v případě vyplácení kompenzací jde o diskriminaci jiných dopravců. Firma podle mluvčího Aleše Ondrůje bude i nadále poskytovat slevy dětem, studentům a dalším sociálním skupinám ve stejném rozsahu jako dráhy.
"Kompenzace za tyto slevy budeme v plné výši fakturovat ministerstvu dopravy. Přesně v souladu s evropskou legislativou, pokud stát poskytuje kompenzace na poskytování slev sociálním skupinám cestujících jednomu dopravci, musí poskytovat tyto kompenzace i ostatním dopravcům. Jinak by se jednalo o diskriminaci a porušení volné soutěže dopravců na liberalizovaném trhu," řekl Ondrůj.