Železniční výměna: miliardy do tratí bude hlídat manažer výrobce pražců

  13:46aktualizováno  13:46
Desítky miliard korun, které dává správce kolejí ročně do modernizace české železniční sítě, bude rozdělovat nový náměstek. Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář v úterý odvolal náměstka pro modernizaci Petra Šlegra a na jeho místo jmenoval Mojmíra Nejezchleba.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nejezchleb přichází z firmy ŽPSV, která patří pod jednu z největších stavebních firem v Česku OHL ŽS. Důvodem mají být problémy s čerpáním evropských peněz, to však odvolaný náměstek odmítá. "Potřebujeme zvýšit tlak na čerpání evropských peněz, a to si od nového náměstka slibuji," vysvětlil Kolář. 

O konci Šlegra se spekulovalo několik měsíců. Podle Koláře se soustředil na příliš mnoho projektů. Šlegr však chyby odmítá: jednak část projektů leží stále u antimonopolního úřadu, jednak Správa železniční dopravní cesty musí podle něj připravit projekty i na další roky pro Operační program Doprava 2.

Nejezchleb ve firmě spravující koleje působil několik let, například jako ředitel odboru strategie. Později přešel do společnosti ŽPSV, kde je místopředsedou představenstva. ŽPSV patří k největším výrobcům betonových pražců a protihlukových stěn v Česku, firma patří pod společnost OHL ŽS. Ta je jedním z největších dodavatelů Správy železniční dopravní cesty.

Po roční pauze se tak vrací na správu kolejí praxe, kdy důležitý post vede člověk z firmy, která je přitom sama jejím významným dodavatelem. Před Šlegrem působil jako náměstek pro modernizaci Jiří Martínek, který přišel z firmy AŽD Praha. Ta je rovněž z velké části na zakázkách správce kolejí závislá. 

Ministerstvo dopravy ke změně mlčí

Podle Nejezchleba je v Česku těžké sehnat někoho, kdo by měl odpovídající praxi a zkušenosti a neprošel by přitom i soukromou sférou. Ministerstvo dopravy, pod které Správa železniční dopravní cesty spadá, nechce personální změnu komentovat, jde prý o kompetenci generálního ředitele.

Nejde o první personální propojení Správy železniční dopravní cesty a OHL ŽS. Už dříve přišel na správu kolejí právě ze ŽPSV někdejší generální ředitel Jan Komárek. Ten se po svém odchodu v roce 2010 do OHL ŽS nakonec vrátil jako obchodně-technický ředitel, současně působí i v dozorčí radě ŽPSV.

Na konec Šlegra tlačili i zástupci ministerstva dopravy. Ti mu vyčítají, že se až příliš věnuje přípravě vysokorychlostních tratí, které Česko zatím moc neplánuje. I kvůli tomu však už Česko začaly některé dálkové vlaky objíždět, protože je na české železnici stále maximální rychlost jen 160 kilometrů v hodině.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Budoucnost Airbusu A380 je ohrožena. Emirates chtějí spíše menší letadla

Na pražském letišti dosedl po sobotním poledni Airbus A380 ve speciálním...

Aerolinky Spojených arabských emirátů zvažují, že zruší některé, nebo dokonce všechny objednávky dvoupatrových...

Najdete na iDNES.cz