Podle RegioJetu to byla nepovolená veřejná podpora. Obchod už dříve kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad. Jančura chce žalobu podat i kvůli další velké miliardové transakci ČD a SŽDC, která je na spadnutí: převod nádraží. "Celý problém chceme nejprve řešit s ministerstvem dopravy a ČD. Pokud zde ale nebude vůle ke smírnému řešení, podáme žalobu na vrácení poskytnuté nedovolené podpory k soudu," uvedl Jančura.
RegioJet kritizoval transakci od začátku, po šesti letech má v rukou čtyři znalecké posudky, které obchod popisují jako nedovolenou podporu. Peníze za majetek, ke kterému státem ovládaný dopravce přišel jen díky špatně provedenému rozdělení české železnice na ČD a SŽDC, dostaly ČD podle nové žaloby neoprávněně a většinu by měly vrátit. Hlavní obavy soukromých dopravců však jsou nyní o to, zda ČD nedostanou za nádraží příliš mnoho peněz, a budou tak ve výhodě při nákupu nových vlaků.
Posudky znalců najatých Jančurou totiž dospěly k závěru, že znalci při převodu v roce 2008 zvolili špatný způsob ocenění, který cenu převáděné části podniku nadhodnotil. "Právo veřejných podpor vyžaduje, aby posudek stanovil tržní hodnotu převáděné části podniku, tedy hodnotu, za niž by ji byl ochoten koupit i soukromý investor sledující návratnost své investice," vysvětlila Jančurova advokátka a manželka Markéta Jančurová.
Převod nádraží ještě čeká na ocenění
Na to již před rokem a půl upozornil i posudek, který si nechalo ministerstvo dopravy kvůli plánu na převod nádraží zpracovat. Pro soukromé investory však většina nádraží nebude mít velkou hodnotu kvůli specifickému využití.
Poradenská firma PwC, která posudek na přesun mrtvé dopravní cesty tehdy prováděla, použila hodnotu majetku, za který by ho bylo možné znovu vybudovat. Podle Jančurou oslovených znalců je však pro ocenění části podniku nejvhodnější výnosová metoda, která ukazuje, jaký příjem z majetku by SŽDC mělo mít. PwC odmítlo případ komentovat.
Jančura se obává, že teď stát použije stejnou metodu. "Chci, aby se ta nádraží převedla, ale aby to nebylo za nereálné ceny. Podle nás by to nemělo být za víc než tři miliardy korun. Mají stále velké oči, že dostanou mnohem více," dodal Jančura. Převodem nádraží na SŽDC má skončit nerovnoprávné postavení ČD vůči jiným dopravcům kvůli vysokým nákladům na správu těchto budov.
Přesné ocenění dosud neproběhlo, na začátku transakce se mluvilo o šesti miliardách. "Posudek necháme udělat, až bude jasné, že lze pozemky a budovy převést," řekl generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz.
Cena za koleje stoupla ze 400 milionů na 12 miliard
Případ s převodem takzvané mrtvé dopravní cesty ukazuje, jak ČD dokázaly v roce 2008 zalobbovat za podstatně víc peněz, než bylo původně v plánu. Když vláda materiál schvalovala poprvé v létě roku 2007, mluvilo se o částce 400 milionů korun, které měly ČD dostat. Plány však nabraly postupně jiný směr při projednávání ve Sněmovně a po nástupu Petra Žaludy do čela ČD v únoru 2008.
Už v dubnu schvaluje rozpočtový výbor přesun 12 miliard korun, které stát dostal jako dividendu z ČEZ, ze Státního fondu dopravní infrastruktury právě do státního rozpočtu na drážní dopravu. RegioJet tvrdí, že ocenění provedené PwC výrazně převyšuje tržní hodnotu převáděné části podniku. Podle RegioJetem zadaných posudků mohla dosáhnout hodnota maximálně 4,7 miliardy korun. V účetnictví SŽDC byl majetek koupený za 12 miliard zanesen jen v hodnotě 3,2 miliardy.
Vláda tehdy uložila ministru dopravy zabezpečit, aby finanční prostředky, které ČD získá za převod majetku, byly použity výhradně na zajištění prioritních činností souvisejících s železniční osobní dopravou. Nejvyšší kontrolní úřad později celou transakci zkritizoval, navíc upozornil na fakt, že ČD na nové vozy použily jen dvě třetiny prostředků. "Tento majetek přitom akciová společnost ČD získala o pět let dříve bezplatně," konstatovali kontroloři. Většina peněz na nákup vlaků skončila ve Škodě Transportation, kterou tehdy ovládal Martin Roman, který tehdy kromě vedení ČEZ byl členem dozorčí rady ČD.
Transakce z roku 2008 navíc neznamenala zdaleka konec nepovedené transformace. O tři roky později prodaly dráhy SŽDC ještě takzvanou živou dopravní cestu, tedy například výpravčí, a další miliardová transakce je na spadnutí: již mnohokrat zmiňovaný převod nádraží.