Pondělí 17. května 2021, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. května 2021 Aneta

Vraťte státu sedm miliard za převod kolejí, vyzývá České dráhy Jančura

  11:36aktualizováno  13:10
Podnikatel Radim Jančura má připravenou žalobu na České dráhy, ve které od nich bude požadovat, aby státu vrátily 7,16 miliardy Kč. Důvodem je transakce mezi ČD a Správou železniční dopravní cesty z roku 2008. Tehdy Dráhy převedly na správu část kolejí, nemovitostí a pozemků, souhrnně označovaných jako mrtvá dopravní cesta.

Koleje, železnice. | foto: Reuters

Podle RegioJetu to byla nepovolená veřejná podpora. Obchod už dříve kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad. Jančura chce žalobu podat i kvůli další velké miliardové transakci ČD a SŽDC, která je na spadnutí: převod nádraží. "Celý problém chceme nejprve řešit s ministerstvem dopravy a ČD. Pokud zde ale nebude vůle ke smírnému řešení, podáme žalobu na vrácení poskytnuté nedovolené podpory k soudu," uvedl Jančura.

RegioJet kritizoval transakci od začátku, po šesti letech má v rukou čtyři znalecké posudky, které obchod popisují jako nedovolenou podporu. Peníze za majetek, ke kterému státem ovládaný dopravce přišel jen díky špatně provedenému rozdělení české železnice na ČD a SŽDC, dostaly ČD podle nové žaloby neoprávněně a většinu by měly vrátit. Hlavní obavy soukromých dopravců však jsou nyní o to, zda ČD nedostanou za nádraží příliš mnoho peněz, a budou tak ve výhodě při nákupu nových vlaků.

Posudky znalců najatých Jančurou totiž dospěly k závěru, že znalci při převodu v roce 2008 zvolili špatný způsob ocenění, který cenu převáděné části podniku nadhodnotil. "Právo veřejných podpor vyžaduje, aby posudek stanovil tržní hodnotu převáděné části podniku, tedy hodnotu, za niž by ji byl ochoten koupit i soukromý investor sledující návratnost své investice," vysvětlila Jančurova advokátka a manželka Markéta Jančurová.

Převod nádraží ještě čeká na ocenění

Na to již před rokem a půl upozornil i posudek, který si nechalo ministerstvo dopravy kvůli plánu na převod nádraží zpracovat. Pro soukromé investory však většina nádraží nebude mít velkou hodnotu kvůli specifickému využití.

Poradenská firma PwC, která posudek na přesun mrtvé dopravní cesty tehdy prováděla, použila hodnotu majetku, za který by ho bylo možné znovu vybudovat. Podle Jančurou oslovených znalců je však pro ocenění části podniku nejvhodnější výnosová metoda, která ukazuje, jaký příjem z majetku by SŽDC mělo mít. PwC odmítlo případ komentovat.

Jančura se obává, že teď stát použije stejnou metodu. "Chci, aby se ta nádraží převedla, ale aby to nebylo za nereálné ceny. Podle nás by to nemělo být za víc než tři miliardy korun. Mají stále velké oči, že dostanou mnohem více," dodal Jančura. Převodem nádraží na SŽDC má skončit nerovnoprávné postavení ČD vůči jiným dopravcům kvůli vysokým nákladům na správu těchto budov.

Přesné ocenění dosud neproběhlo, na začátku transakce se mluvilo o šesti miliardách. "Posudek necháme udělat, až bude jasné, že lze pozemky a budovy převést," řekl generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz.

Cena za koleje stoupla ze 400 milionů na 12 miliard

Případ s převodem takzvané mrtvé dopravní cesty ukazuje, jak ČD dokázaly v roce 2008 zalobbovat za podstatně víc peněz, než bylo původně v plánu. Když vláda materiál schvalovala poprvé v létě roku 2007, mluvilo se o částce 400 milionů korun, které měly ČD dostat. Plány však nabraly postupně jiný směr při projednávání ve Sněmovně a po nástupu Petra Žaludy do čela ČD v únoru 2008.

Už v dubnu schvaluje rozpočtový výbor přesun 12 miliard korun, které stát dostal jako dividendu z ČEZ, ze Státního fondu dopravní infrastruktury právě do státního rozpočtu na drážní dopravu. RegioJet tvrdí, že ocenění provedené PwC výrazně převyšuje tržní hodnotu převáděné části podniku. Podle RegioJetem zadaných posudků mohla dosáhnout hodnota maximálně 4,7 miliardy korun. V účetnictví SŽDC byl majetek koupený za 12 miliard zanesen jen v hodnotě 3,2 miliardy.

Vláda tehdy uložila ministru dopravy zabezpečit, aby finanční prostředky, které ČD získá za převod majetku, byly použity výhradně na zajištění prioritních činností souvisejících s železniční osobní dopravou. Nejvyšší kontrolní úřad později celou transakci zkritizoval, navíc upozornil na fakt, že ČD na nové vozy použily jen dvě třetiny prostředků. "Tento majetek přitom akciová společnost ČD získala o pět let dříve bezplatně," konstatovali kontroloři. Většina peněz na nákup vlaků skončila ve Škodě Transportation, kterou tehdy ovládal Martin Roman, který tehdy kromě vedení ČEZ byl členem dozorčí rady ČD.

Transakce z roku 2008 navíc neznamenala zdaleka konec nepovedené transformace. O tři roky později prodaly dráhy SŽDC ještě takzvanou živou dopravní cestu, tedy například výpravčí, a další miliardová transakce je na spadnutí: již mnohokrat zmiňovaný převod nádraží.

Autor:
  • Nejčtenější

„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal

Celosvětově známá značka rýže, dosud známá pod názvem Uncle Ben’s, oficiálně změnila jméno. Nyní se bude v regálech...

Sazba DPH na malé balíčky z Číny se blíží. Nakupujícím pomůže nová aplikace

Všechny zásilky ze zemí mimo Evropskou unii budou od 1. července zdaněny. Lidé budou muset navíc podat elektronické...

Tesla končí s bitcoiny kvůli ekologii. Kryptoměna reagovala rychlým poklesem

Výrobce elektromobilů Tesla přestane přijímat platby za auta v digitální měně bitcoin. Rozhodnutí na twitteru oznámil...

Nábytek, móda, boty. Lidé vyrazili na nákupy, obchodní domy ohlásily nával

Lidé využívají první víkend otevřených obchodů. Na hranici kapacity byly obchodní domy IKEA v Praze, Ostravě i Brně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francie je v nejhorších dluzích od války, Macron na to může doplatit ve volbách

Prezidentovi Emmanuelu Macronovi může případné znovuzvolení v příštím roce zkomplikovat rekordní francouzský dluh. Jeho...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Pražskému letišti přibudou linky do Říma a na Sicílii, spouští je Wizz Air

Letecká společnost Wizz Air v červenci spustí dvě pravidelné linky z Prahy do Říma a na Sicílii. Do italského hlavního...

Světla zhasla už na podzim. Teď se berlínské letiště Tegel uzavírá úplně

Bývalé berlínské letiště Tegel, ze kterého poslední letadlo odstartovalo loni v listopadu, se v úterý definitivně loučí...

Smartwings přidávají další spoje, nově poletí do Londýna

Aerolinky Smartwings zahájí od června nově lety do Londýna. Linka spojí Prahu s letištěm Heathrow čtyřikrát týdně: ve...

Tunel na rychlotrati do Drážďan může mít až 30 km, Němci vybírají trasu

Největší plánovaný železniční tunel na českém i německém území se možná ještě o čtyři kilometry prodlouží. U...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Ideální počet sexuálních partnerů existuje, ale opravdu ho chcete znát?

Tři jsou málo a osmnáct je moc. Nevíte, kde mají hranice ostatní a vlastně ani netušíte, jak si udělat obrázek o tom,...