Dráhy prodají nádraží správci kolejí SŽDC. Získají tak miliardy

  9:10aktualizováno  9:10
Na české železnici se schyluje k obří realitní transakci, která má po deseti letech narovnat její nepovedenou transformaci. Všechny staniční budovy a první nástupiště na nádražích mají přejít z majetku Českých drah na státní Správu železniční dopravní cesty. Dráhy prodejem budov získají řádově miliardy korun.

Ilustrační snímek | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

"Už je dohoda s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou, materiál má jít brzy na poradu ekonomických ministrů," řekl generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Padl naopak plán převést za úplatu pozemky pod kolejemi na nádražích, ty by měla SŽDC získat bezplatně změnou zákona o Českých drahách. Původně dráhy plánovaly z těchto pozemků získat dalších několik miliard korun.

Jako jednu z možných verzí označil převod budov na SŽDC i náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. "Stav, kdy jeden z dopravců vlastní současně i budovy, není ideální," řekl Hampl.

Dráhy už v minulosti tvrdily, že je vlastnictví nádražních budov znevýhodňuje v porovnání s konkurencí, až na pár výjimek jejich provoz není ziskový. Vymýšlely proto například zavedení staničního poplatku, který by účtovaly soukromým dopravcům za to, že jejich cestující nádraží používají. K tomu však nakonec pravděpodobně nedojde.

Správce kolejí získá k nádražím i zaměstnance

K převodu má dojít formou prodeje části Českých drah, na SŽDC by mělo přejít i zhruba 450 zaměstnanců drah z Regionální správy majetku, kteří mají nádraží na starosti. "Převezmeme všechny smlouvy, které se nádraží týkají," dodal Kolář. Součástí transakce je i pražské hlavní nádraží, které provozuje italská Grande Stazioni.

Podle Koláře by mohlo převedení na SŽDC znamenat i čerpání evropských dotací na opravu nádražních budov, dráhy na ně nemohou dosáhnout.

Nádražní budovy, pokud vláda plán schválí, mají projít ještě oceněním. "Půjde určitě řádově o miliardy korun," řekl Kolář. Zatím však není jasné, z čeho SŽDC nádraží zaplatí a kde případně vezme další peníze na jejich provoz. Kolář předpokládá, že se o to navýší dotace státu na provoz dráhy.

Dráhy už v minulosti na nepovedené transformaci železnice vydělaly přes dvanáct miliard korun za prodej jiného majetku SŽDC.

Transakci z roku 2008 kritizovali soukromí dopravci i Nejvyšší kontrolní úřad, neboť dráhy prodaly majetek, který získaly zcela bezúplatně při transformaci v roce 2002. V případě nádraží je situace mírně odlišná - dráhy do řady budov v minulosti investovaly stamiliony korun na jejich modernizaci.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Najdete na iDNES.cz