Dráhy prodají nádraží správci kolejí SŽDC. Získají tak miliardy

  9:10aktualizováno  9:10
Na české železnici se schyluje k obří realitní transakci, která má po deseti letech narovnat její nepovedenou transformaci. Všechny staniční budovy a první nástupiště na nádražích mají přejít z majetku Českých drah na státní Správu železniční dopravní cesty. Dráhy prodejem budov získají řádově miliardy korun.

Ilustrační snímek | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

"Už je dohoda s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou, materiál má jít brzy na poradu ekonomických ministrů," řekl generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Padl naopak plán převést za úplatu pozemky pod kolejemi na nádražích, ty by měla SŽDC získat bezplatně změnou zákona o Českých drahách. Původně dráhy plánovaly z těchto pozemků získat dalších několik miliard korun.

Jako jednu z možných verzí označil převod budov na SŽDC i náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. "Stav, kdy jeden z dopravců vlastní současně i budovy, není ideální," řekl Hampl.

Dráhy už v minulosti tvrdily, že je vlastnictví nádražních budov znevýhodňuje v porovnání s konkurencí, až na pár výjimek jejich provoz není ziskový. Vymýšlely proto například zavedení staničního poplatku, který by účtovaly soukromým dopravcům za to, že jejich cestující nádraží používají. K tomu však nakonec pravděpodobně nedojde.

Správce kolejí získá k nádražím i zaměstnance

K převodu má dojít formou prodeje části Českých drah, na SŽDC by mělo přejít i zhruba 450 zaměstnanců drah z Regionální správy majetku, kteří mají nádraží na starosti. "Převezmeme všechny smlouvy, které se nádraží týkají," dodal Kolář. Součástí transakce je i pražské hlavní nádraží, které provozuje italská Grande Stazioni.

Podle Koláře by mohlo převedení na SŽDC znamenat i čerpání evropských dotací na opravu nádražních budov, dráhy na ně nemohou dosáhnout.

Nádražní budovy, pokud vláda plán schválí, mají projít ještě oceněním. "Půjde určitě řádově o miliardy korun," řekl Kolář. Zatím však není jasné, z čeho SŽDC nádraží zaplatí a kde případně vezme další peníze na jejich provoz. Kolář předpokládá, že se o to navýší dotace státu na provoz dráhy.

Dráhy už v minulosti na nepovedené transformaci železnice vydělaly přes dvanáct miliard korun za prodej jiného majetku SŽDC.

Transakci z roku 2008 kritizovali soukromí dopravci i Nejvyšší kontrolní úřad, neboť dráhy prodaly majetek, který získaly zcela bezúplatně při transformaci v roce 2002. V případě nádraží je situace mírně odlišná - dráhy do řady budov v minulosti investovaly stamiliony korun na jejich modernizaci.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Najdete na iDNES.cz