Dosud bez jakékoliv soutěže na trase jezdí společnost KŽC Doprava se starými motorovými vozy řady 810. Cena je přitom vyšší, než za kterou například Liberecký kraj platí provoz moderních nízkopodlažních jednotek Siemens Desiro.
"Zákon to sice nepožaduje, ale přesto v nejbližší době oslovíme i ostatní železniční dopravce, kteří v regionu působí nebo působili, a zjistíme, který z dopravců by požadoval nejnižší dotaci na této lince. Podle toho potom uzavřeme desetiletou smlouvu s jedním z dopravců," potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Ropid osloví kromě KŽC Doprava také České dráhy a společnost Arriva vlaky, která se nedávno pokoušela přesvědčit Ropid, aby si začal objednávat jejich vlaky mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Neuspěla a vlaky stáhla ( více zde). V Česku má však Arriva modernizované německé motorové vozy.
Provoz na lince je zajištěn do února
Ropid však nemá příliš mnoho času: smlouva s KŽC vyprší na konci února. Ostatní vlakové linky objednávané Ropidem zůstanou i nadále bez soutěže a v provozu Českých drah. Jediným kritériem v soutěži má být cena.
Podle Drápala budou už v nové smlouvě zpřísněné standardy kvality oproti zkušebnímu provozu. "Budeme požadovat například akustický i vizuální informační systém ve vlacích, aspoň částečnou bezbariérovost spojů," řekl Drápal. Tyto podmínky však zřejmě nebudou platit okamžitě, splnit je bude nutné do pěti let po podpisu smlouvy. "Standardy kvality pro tuto linku se nyní ladí," řekl Drápal. Dosud za kilometr platí Ropid zhruba 84 korun.
Podle Drápala počet cestujících na lince roste. "Aktuálně přepraví linka více než 400 lidí denně a měsíc od měsíce toto číslo roste. V ranní špičce jsou spoje, které jezdí vytížené z 90 procent, takže si linka velmi rychle našla své cestující," upřesnil Drápal.
O soutěžích na české železnici se zatím více mluví, než že by je někdo vypisoval. Vláda už loni v září schválila plán na další soutěže na rychlíkové tratě, ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák však výběrové řízení dosud nevyhlásil. Loni nevyhlásil soutěž ani žádný z krajů. Ročně přitom proteče objednávkami krajů a státu na vlaky přes 12 miliard korun.