Firma, která se zabývá hlavně provozem historických vozidel, na trať vyrazí s motorovým vozem řady 810, který zná široká cestující veřejnost hlavně z lokálek a který pomalu ze železnice mizí. Praha mu bez jakékoliv soutěže bude doplácet zhruba tolik, kolik stojí některé kraje provoz moderních nízkopodlažních větších jednotek.
Vlaky budou vyjíždět každým směrem vždy dvacet minut po celé hodině a doplní současnou nabídku spojů Českých drah. Ve vlaku bude platit tarif Pražské integrované dopravy, cestující budou muset ukazovat jízdenku strojvedoucímu. Stejné motorové vozy jezdí například na trati přes Pražský Semmering.
Mluvčí Ropidu Filip Drápal uvedl, že nákladová cena bude 84,26 koruny za každý ujetý kilometr. Ropid ale počítá, že ve skutečnosti bude cena nižší, protože se poníží o tržby z jízdenek. "Odborný odhad doplatku z veřejného rozpočtu je zhruba 76 korun za vlakokilometr," dodal Drápal. Podle něj dopravce původně požadoval 105 korun, takovou cenu ještě Ropid uváděl na dotaz k výši doplatku minulý týden.
Dopravce se sloganem Poctivá železniční nostalgie ještě včera nevěděl, za kolik bude jezdit. "Ropid se mnou o ceně jedná a vyjednává, jednání nejsou ukončena a dosud nevím, za kolik budu jezdit," řekl jednatel KŽC Doprava Bohumil Augusta. Podle Drápala došlo ke snížení ceny díky intenzivnímu vyjednávání. Jízda starými motoráky vyjde Prahu dráž, než kolik stojí provoz některých nízkopodlažních souprav jinde.
Cena není přemrštěná, hájí se ROPID
Například Liberecký kraj doplácí společnosti Vogtlandbahn za provoz na trati z Liberce do Žitavy 73 korun za kilometr. Dopravce přitom nasazuje moderní nízkopodlažní a klimatizované jednotky Siemens Desiro, které se pohodlností nedají s motorovými vozy zmíněné řady srovnávat. Srovnávat cenu nechce ale ani Ropid.
"V případě Liberce se jedná o dlouhodobou smlouvu a je logické, že při garanci dlouhodobého provozu se bavím o úplně jiných cenách i vozidlech," řekl Drápal. Augusta o lince do Čakovic mluví několik let, nakonec se mu podařilo přesvědčit pražského radního Jiřího Pařízka. Linka S34 už jezdila několik dní během povodní.
"Jedná se o testovací provoz. Během povodní se linka osvědčila, ukázalo se, že si umí získat své cestující a rádi bychom ji otestovali i v běžném, nepovodňovém provozu," dodal Drápal. Slibuje, že v případě, že zájem cestujících bude dostatečný, ROPID na dopravce vypíše soutěž. "Otevírání trhu a konkurence na železnici jsou i pro cestující rozhodně prospěšné," dodal.
O začlenění do pražské integrované dopravy usilovala s vlaky Praha – Kralupy i Arriva, ale neúspěšně. "Bez spoluúčasti Středočeského kraje by takový koncept neměl smysl," vysvětlil Drápal. Arriva se přitom zajímala i o spojení do Čakovic. "Při osobním jednání na Ropidu jsme o tom hovořili vícekrát, stále dokola nám však tvrdili, že na to nemají peníze," řekl jednatel Arriva vlaky Jaroslav Richter (o novém spojení do Kralup čtěte zde).