Za starý motorák platí Praha víc, než jinde stojí moderní vlaky

  10:03aktualizováno  10:03
Pražskou dopravu čeká po týdnu od spuštění nedotované soukromé vlakové linky z Prahy do Kralup další premiéra. Na trať mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi se vydá nový dopravce, společnost KŽC Doprava. Jízda starými motoráky vyjde Prahu dráž, než kolik jinde stojí provoz některých moderních souprav s klimatizací.

Modernizovaný motorák typu 810 firmy KŽC Doprava poprvé vyrazil z pražského Masarykova nádraží do Čakovic. | foto: MAFRA

Firma, která se zabývá hlavně provozem historických vozidel, na trať vyrazí s motorovým vozem řady 810, který zná široká cestující veřejnost hlavně z lokálek a který pomalu ze železnice mizí. Praha mu bez jakékoliv soutěže bude doplácet zhruba tolik, kolik stojí některé kraje provoz moderních nízkopodlažních větších jednotek.

Křišťálová lupa

Vlaky budou vyjíždět každým směrem vždy dvacet minut po celé hodině a doplní současnou nabídku spojů Českých drah. Ve vlaku bude platit tarif Pražské integrované dopravy, cestující budou muset ukazovat jízdenku strojvedoucímu. Stejné motorové vozy jezdí například na trati přes Pražský Semmering.

Mluvčí Ropidu Filip Drápal uvedl, že nákladová cena bude 84,26 koruny za každý ujetý kilometr. Ropid ale počítá, že ve skutečnosti bude cena nižší, protože se poníží o tržby z jízdenek. "Odborný odhad doplatku z veřejného rozpočtu je zhruba 76 korun za vlakokilometr," dodal Drápal. Podle něj dopravce původně požadoval 105 korun, takovou cenu ještě Ropid uváděl na dotaz k výši doplatku minulý týden.

Dopravce se sloganem Poctivá železniční nostalgie ještě včera nevěděl, za kolik bude jezdit. "Ropid se mnou o ceně jedná a vyjednává, jednání nejsou ukončena a dosud nevím, za kolik budu jezdit," řekl jednatel KŽC Doprava Bohumil Augusta. Podle Drápala došlo ke snížení ceny díky intenzivnímu vyjednávání. Jízda starými motoráky vyjde Prahu dráž, než kolik stojí provoz některých nízkopodlažních souprav jinde.

Cena není přemrštěná, hájí se ROPID

Například Liberecký kraj doplácí společnosti Vogtlandbahn za provoz na trati z Liberce do Žitavy 73 korun za kilometr. Dopravce přitom nasazuje moderní nízkopodlažní a klimatizované jednotky Siemens Desiro, které se pohodlností nedají s motorovými vozy zmíněné řady srovnávat. Srovnávat cenu nechce ale ani Ropid.

Fotogalerie

"V případě Liberce se jedná o dlouhodobou smlouvu a je logické, že při garanci dlouhodobého provozu se bavím o úplně jiných cenách i vozidlech," řekl Drápal. Augusta o lince do Čakovic mluví několik let, nakonec se mu podařilo přesvědčit pražského radního Jiřího Pařízka. Linka S34 už jezdila několik dní během povodní.

"Jedná se o testovací provoz. Během povodní se linka osvědčila, ukázalo se, že si umí získat své cestující a rádi bychom ji otestovali i v běžném, nepovodňovém provozu," dodal Drápal. Slibuje, že v případě, že zájem cestujících bude dostatečný, ROPID na dopravce vypíše soutěž. "Otevírání trhu a konkurence na železnici jsou i pro cestující rozhodně prospěšné," dodal.

O začlenění do pražské integrované dopravy usilovala s vlaky Praha – Kralupy i Arriva, ale neúspěšně. "Bez spoluúčasti Středočeského kraje by takový koncept neměl smysl," vysvětlil Drápal. Arriva se přitom zajímala i o spojení do Čakovic. "Při osobním jednání na Ropidu jsme o tom hovořili vícekrát, stále dokola nám však tvrdili, že na to nemají peníze," řekl jednatel Arriva vlaky Jaroslav Richter (o novém spojení do Kralup čtěte zde).

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Najdete na iDNES.cz